Kontrolka se rozsvítí jenom při zmáčknutí startéru. Je to takovej sichr pro tebe, že není prasklá.
Yamaha (R1, R6, Fazer,
XJ a další) často používá
hladinové čidlo oleje, které kontroluje výšku (objem) oleje v motoru a při snížení hladiny se rozsvítí kontrolka mazání (může probliknout např. při studeném motoru kdy olej nestíhá stékat do vany díky vyšší viskozitě). Jelikož se zde zjišťuje pouze výška tak při rozsvícení kontrolky pokud vidíme v okýnku olej je vada na čidle a je možné s tímto motorem jet. Ostatní výrobci používají tlakové čidlo umístěné v hlavním mazacím kanálu. Spíná při tlaku nižším než cca 1bar a vzhledem k provoznímu tlaku mazacího okruhu 3-6barů je nutné motor ihned vypnout při rozsvícení kontrolky. Závada může být na čidle (stačí když po pádu motocyklu se dostane k čidlu vzduchová bublina), v horším případě na straně mazání. Čidla jsou používána na většině moto stejná (DENSO) a je tudíž možnost záměny (Honda-Kawasaki-Suzuki).
Tlak čerpadla je závislý na otáčkách motoru a horní hranici tlaku hlídá přetlakový ventil, který přebytečný olej přepouští zpět do vany. Tlak měříme na hlavním kanálu, při zahřátém oleji a zvýšených otáčkách dle pokynů výrobce. V případě chladiče oleje mohou být motory vybaveny buď klasickým chladičem vystaveným náporu vzduchu (např. GSF, VFR, ZZR), nebo chladičem v podobě výměníku tepla mezi olejem a chladící kapalinou. Tyto výměníky jsou často přišroubovány pod olejovým filtrem (např. R1, GSX-R SRAD, CBR 900), nebo v jeho blízkosti na motoru. Kluzná ložiska (kl.hřídel, ojnice, vačkové hřídele) jsou mazány tlakovým olejem, většina ostatních částí jen ostřikem (válce, vačky, rozvodový řetěz atd.).
Abys sis nemyslel, že jsem nějakej chytrej, tak toto jsem našel na motorkářích