Jedu po D1 od V.Bíteše směr Brno, chrochtám si jak mám skvělou spotřebu.... už jsem tankoval dávno a ještě pořád mám nad rezervou. Najednou motor chcípl, přepínám na rezervu a ono nic. Podíval jsem se do nádrže a na dně vidím jen loužičku. V ten okamžik jsem nechápal, proč se mi vyjela i rezerva.
Doma jsem na to mrknul a zjistil, že důvodem je vypadlá palivová trubička, která vymezuje hlavní zásobu benzinu. Pro ilustraci:
Správně:------->Špatně:
Vypadnutá trubička nemusí jít v nádrži vidět a pokud zatřesete odmontovanou nádrží tak ani slyšet (někdy se tam zasekne). Pro vyjmutí z nádrže je ideální delší drát či špice z jízdního kola.
Co je nutné:
1. Vypusťte benzín z nádrže - odpojíte hadičku z výtoku kohoutu (viz obrázek) nasadíte pomocnou hadičku vloženou do vhodné nádoby a palivový kohout otočte do polohy "PRI".
2. Odpojte podtlakovou hadičku (buď z kohoutu nebo z motoru).
3. Odšroubujte plastový přepínač polohy kohoutku.
4. Ještě zbývá odpojit jednu hadičku, která je v zadní části spodku nádrže (je to přepad z plnícího hrdla nádrže.)
5. Sundejte sedlo, povolte šroub M8 a v přední části nádrže M6.
Nadrž sundejte a položte na vrstvu hadrů spodkem vzhůru. Odšroubujte palivový kohout (2x křížový šroub). Jakmile kohout vytáhnete, doporučuji ho rozebrat a demontováním šroubů dvou předních šroubů (zadní víčko upevněné 5 šroubů je k podtlakové membráně na kterou tlačí pružinka), následně vyčistit např. v technickém benzínu, případně profouknout (někdy tam bývá dost humus!).
Trubičku zafixujete buď vhodným lepidlem, nebo vezměte velký šroubovák, přiložte ho na hranu díry v kohoutu. OPATRNĚ!! klepněte -vznikne ti tam výčnělek který trubičce nedovolí vypadnout.
-Před smontováním zkontrolujte těsnění na hrdle tělesa palivového kohoutu, zda není poškozené či rozpraskané. Pokud ano, raději nahraďte novým (není jedinou možností objednávat origo Yamaha).
-Také důsledně nasaďte a zajistěte benzínové hadice. Po napuštění nádrže zkontrolujte, zda někde palivo neuniká.
-Tím, že vypadla trubička odtekl i benzín (+nečistoty) z úplného dna nádrže, což se jinak nestane. Pro jistou vypusťte i plovákové komory karburátorů. K tomu slouží ventily, resp. šrouby (viz obrázek), doporučuji použít šroubovák z origo nářadí, jiné šroubováky můžou hlavy šroubů "vyžvýkat".
Vypustit komory, sundat je a vyčistit je potřeba dělat minimálně 1x ročně, např. před zimní odstávkou.
Pokud výše uvedený problém zjistíte (stačí si posvítit do nádrže) a není čas to opravovat - jezděte s kohoutkem v poloze "na rezervu", protože nevyjdete nádrž do dna (viz obrázek) a zůstane tam ještě slza na vyjetí třeba posledního kopce před benzínkou.... Další skutečnost, že případný kal zde dna nádrže se nedostane do palivové soustavy
Ale poslední záchranou pro všechny případy je ještě toto