Výměna brzdové kapaliny

Výměna brzdové kapaliny

Příspěvekod Mira XJ » 02.03.2006-20:48

Hodně lidí na to zapomíná a přitom je to velmi důležité. Nejednou se mě stalo,že jsem v Alpách uvařil zadní brzdu. Kamarád na ZZR i přední.
Proto je výměna brzdové kapaliny každé 2 roky opravdu na místě.
Pro Xj je doporučená brzdová kapalina DOT 4.

Co bude potřeba: ¨
1x velká injekční stříkačka (nejlepší je ta na proplachování uší cena cca
59kč - v lékárně)
1x menší injekční stříkačka
2x čistou sklinku - nejlepší je od zavaženin je stabilní a nepřevrátí se
2x 30 cm benzínové hadičky - pokud možno čisté!
1x balení brzdové kapaliny (motul,valvoline,denicol - je to jedno)
Balení určitě nové nerozdělané - brzdovka je hydroskopická,takže k
sobě váže vodu a starší i když zavřená brzdovka je na nic.
1l vody
klíč č 8
křížový šroubovák

Postup:
Sundat víko od brzdové nádobky. (Doporučuju na ty šroubky přes šroubovák pořádně klepnout)
Malou stříkačkou odsát starou kapalinu z nádobky. ¨
Benzínovou hadičku nasadit na odvzdušňovák a povolit ho - vyteče stará brzdovka z hadic.
Do velké stříkačky natáhnout novou brzdovku ,nasadit na hadičku co je na odvzdušňováku a natlačit kapalinu až do nádobky - pomalu, jde to ztuha.
Jemně dotáhnout odvzdušňovák.
Pokud máte dvoukotouč ,tak znova odsát kapalinu z nádobky a naplnit ji zespoda opět přes druhý odvzdušňovák.

Odvzdušnění:
Počítejte ,že budete mačkat páčku až do zblbnutí.
Hadičky od odvzdušňováků dejte co těch čistých sklenic - tu brzdovku pak lijte zpátky do nádobky.
Takže naplnit nádobku do 3/4.
Namačkat brzdovou páčku (20x) - i když bude bez odporu.
Podržet zmáčknutou a povolit odvzdušňovák - vyteče trochu kapaliny + bubliny.
Dotáhnout odvzdušňovák.
Pustit páčku.
Znovu napumpovat atd atd. Postupně začne páčka tuhnout.
Pozor! - hlídat si hladinu brzdovky v nádobce, ať nenátahnete vzduch.
Doporučuju vypumpovat takto 2 nádobky. Pokud máte kotouče 2, tak neprve vypumpujte 2 nádobky přes jeden kotouč a potom přes druhý.
Až přestanou jít z hadiček bublinky a páčka bude "tvrdá" tak máte hotovo.

Odvzdušňováky dotahujte opravdu jemně - není poteba je dotahovat silou - už jsem řešil jeden rozštípnutej třmen (já to nebyl :D )
Potom vemte ten litr vody a pořádně třmeny opláchněte vodou ať vám nesleze lak.
Pod brzdovou nádobku dejte tlustej hadr nebo igelitku - pokud vám vyšplíchne brzdovka,tak ať vám nesleze lak.
To mám z toho života jakej vedu, to mám z toho s kým se tahám!
Mira XJ
XJ štamgast
 
Příspěvky: 679
Images: 0
Registrován: 06.06.2005-12:53
Bydliště: Pohořelice

Příspěvekod OTIS » 05.03.2006-10:11

:smt038
Když to tak čtu napadlo mě, že bys postupně mohl takto popsat víc servisních úkonů a tommz by to pak mohl hodit na hlavní stránku. Něco v podobného jako je toto: http://www.yamaha-xjr.cz/tuning/tuning.php

Nevím jaké máš možnosti s fotkama, ty bysme mohli dodat postupně.
Uživatelský avatar
OTIS
XJ veterán
 
Příspěvky: 3033
Images: 1863
Registrován: 02.06.2005-19:24
Bydliště: Brno
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: 600N
Rok výroby XJ: 2001

Příspěvekod Mira XJ » 05.03.2006-11:54

S fotkama problém není,ale problém je ten ,že už nemám XJčko. Takže popsat postup můžu jen když někdy něco opravuju na svým bývalím. Třeba tu výměnu oleje a gufer na vidlicích jsem zbouchnul od stolu. Kromě motoru mám zmáknutý celý XJčko. Do motoru jsme nikdy šahat nemusel. :smt023 Teda kromě seřízení ventilů.
To mám z toho života jakej vedu, to mám z toho s kým se tahám!
Mira XJ
XJ štamgast
 
Příspěvky: 679
Images: 0
Registrován: 06.06.2005-12:53
Bydliště: Pohořelice

Příspěvekod Anonymous » 07.06.2006-18:26

Všechno super,ale já starou brzdovku z nádobky nevytahuju.Narazím hadičky na odvzdušňováky,slepím je k sobě páskou,strčím je do slinky,povolím odvzdušňováky,pumpuju brzdovou páčkou a dolívám novoum brzdovku do nádobky pro brzdovku,dávám si pozor,abych nenatáhl vzduch,pumpuju a dolívám tak dlouho dokut ze spoda neteče brzdovka nová,krásně to poznáte.
Podle mě to má výhodu že se skoro nemusí brda/y odvzdušňovat a ještě to pročistí hadice.
A jestli spotřebuju o něco víc brzdovky,mě nějak netrápí,stejně je už potom dobrá tak na povolování šroubků :wink: .
Anonymous
 

Příspěvekod Anonymous » 25.09.2007-17:51

Jo jo přesně tak jak píše Hekto , akorát sem si tu starou brzdovku vycuc abych nemusel zbytečne mačkat brzd. pedál (páčku). Jinak proč píšu motorku mám cca 3 měsíce(jeto 94 rok) a až ted sem se dostal k již zmíněné výměně brzdovky a dost sem koukal na tu hrůzu co z toho vytejkalo (něco jako kaluž ). Kdyby někdo chtěl mohu poradit - pomoc s výměnou. Praha :-)
Anonymous
 

Příspěvekod Mira XJ » 26.09.2007-06:47

Nedávno jsem montoval řidítka na fazerovy a musel jsem vyměnit i brzové hadičky za pancéřky. Můžu říct,že jsem u toho stál jako blbec a nebyl jsem schopnej protlačit brzdovku přes hadičky. Do nádobky na brzdě jsem nalil brzdovku,pumpoval brzdou jak blázen,pak držel zmáčknutou a povolil odvzdušňovák. A nic. dělal jsem to asi půl hodiny a nic. Tak jsem zespoda na odvzušňovák přes pruhlednou hadičku (na pinďoura na benál) narazil velkou stříkačku a natáhl jsem brzdovku zespoda stříkačkou (samozžejmě jsem kontorloval jsetli mám plnou tu nádobku co je na brzdě. zaplněno a odvzdušněno za 5 minut.
Je poměrně něco jiného měnit brzdovku,která už tam je.Nebo dávat uplně novou,kde hadičky i nádržka jsou prázdné.
Každopádně brzdíto líp,ale hlavně o proti gumový origo hadicím páčka nepruží a je o hodně tvrtší.
To mám z toho života jakej vedu, to mám z toho s kým se tahám!
Mira XJ
XJ štamgast
 
Příspěvky: 679
Images: 0
Registrován: 06.06.2005-12:53
Bydliště: Pohořelice

Příspěvekod lynx » 26.09.2007-10:41

Je další možnost - po vypuštění (někdy se používají kapaliny co nestojí pár korun :D ) plnit spodem. Hadička na odvzdušňovák a větší stříkačka. V nádobce vidíte bublinky, je to zároveň odvzdušněné.
lynx
XJ štamgast
 
Příspěvky: 727
Registrován: 19.03.2006-17:08

Příspěvekod Mira XJ » 26.09.2007-10:54

nápad dobrej - už jsi to zkoušel? :D
pokud je kapalina už v hadičkách,tak jde velmi těžko přetlačit. Pak pokud se ti povede zabrat víc,tak ti může "decentně" vyšplíchnout a lakovat bych teda pak nechtěl. :shock:
To mám z toho života jakej vedu, to mám z toho s kým se tahám!
Mira XJ
XJ štamgast
 
Příspěvky: 679
Images: 0
Registrován: 06.06.2005-12:53
Bydliště: Pohořelice

Příspěvekod lynx » 26.09.2007-14:01

Fakt je to vyzkoušené. Přišel s tím kamarád, dělal takhle bahňáky (jel i šestidení) a teď jsme takhle dělali mašiny na cecky a funguje to - je fakt, že jsem tomu taky poprvé nevěřil. Jediný rozdíl je v rychlejším odvzdušnění. Je fakt, že tam může zůstat bordel, ale pokud neměním brzdovku po deseti letech, tak jaký bordel :D ?
lynx
XJ štamgast
 
Příspěvky: 727
Registrován: 19.03.2006-17:08

Příspěvekod PIG » 18.05.2008-16:38

HELP!! Chtěl jsem si vyměnit brzdovku, ale můj pokus zkončil u toho když se mi vůbec nepodařilo povolit jeden z těch dvou šroubů co je na té nádobce. A to jsem po něm i fest klepal. Ten jeden šel tak tak současným klepáním do šroubováku a povolováním ale ten druhej ani za zlatý prase. Neznáte někdo nějakou fintu jak s ním ven aniž bych to musel odvrtat?? dík :idea:
Uživatelský avatar
PIG
XJ štamgast
 
Příspěvky: 793
Images: 184
Registrován: 09.10.2007-03:16
Bydliště: Vranovice
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: 600N
Rok výroby XJ: 1999

Příspěvekod Anonymous » 18.05.2008-17:45

No tak tohle jsem nedávno taky řešil. Jsou tam ty debilní křížáky, jak já je nenávidim... Mám doma asi 5 křížovejch šroubováků a ani jeden v těch šroubech nedrží a vyjíždí ven. Jedinej použitelnej je originál v nářadí, ale je zas tak malej, že se s nim nedá moc zabrat. Chtěl sem dolejt brzdovku a smůla, nešel za boha povolit ani jeden. Po hodně dlouhém přemlouvání, kapání petroleje mezi hlavu šroubku a víčko, mlácení a já nevim čeho všeho se mi podařilo povolit jeden. Já vší silou přes hadr tlačil na šroubovák zvrchu a kámoš ho držel sikovkama a povoloval. Potom stačilo s víčkem párkrát zacvičit přes gumovou paličku :lol: na jednu a na druhou stranu, aby se povolil i ten druhej šroubek. Pak šel už v poho. Když sem je tam vracel, pořádně sem je namáz a koukám najít náhradu s jinou hlavou! Podruhý se to třeba už nepovede povolit... :?
Anonymous
 

Příspěvekod Hynek » 18.05.2008-21:39

Ty křížáky jsou označeny PZ nebo PH a velikost 1,2,3.Je v nich malej rozdíl ale šroubováky v nich neseděj.
Hynek
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 115
Images: 6
Registrován: 10.08.2007-19:28
Bydliště: Rtyně v Podkrkonoší

Příspěvekod Anonymous » 19.05.2008-05:42

Taky sem s tim měl problém, sou i z pěkně měkkýho materiálu. Jeden nešel ven, tak sem ho zkusil odvrtat menším vrtákem a jak už měl tenkou "stěnu" v závitu, povolil a vytočil sem ho na vrtáku. Vyměnil sem je oba za šroubky se stejnou konickou hlavou, jen na klasickej šroubovák a už sem takovej problém neměl.
Anonymous
 

Příspěvekod Bartus » 19.05.2008-06:52

Tak to je snad na každém xj :lol: ja ty šroubky měnil taky. Nenervuj se s tím a jak nepujde ven provrtej ho.
Pozdrav z černé díry
http://www.bartus.eu

Sedím na stromu a nejsem dřevorubec :-)
Bartus
XJ štamgast
 
Příspěvky: 1395
Images: 162
Registrován: 15.12.2005-10:24
Bydliště: Petřvald u Karviné
Kraj: Moravskoslezký
Typ XJ: Suzuki DL1000 BMW 1150 GSA
Rok výroby XJ: 2005

Příspěvekod lynx » 19.05.2008-07:40

Základ je od počátku použít přesně ten šroubovák, co tam patří. pokud se už drážky žvejknou je možné říznout novou drážku pro normální šroubovák. Je na to ideální něco takového: http://www.hanol.cz/p/dremel-300-jf . Pokud nepůjde ani tohle, přeji pevnou ruku při odvrtávání :wink:
lynx
XJ štamgast
 
Příspěvky: 727
Registrován: 19.03.2006-17:08

Příspěvekod PIG » 19.05.2008-18:54

Bartus píše:Tak to je snad na každém xj :lol: ja ty šroubky měnil taky. Nenervuj se s tím a jak nepujde ven provrtej ho.


Jak víš že jsem u toho nervačil? :D
Díky za rady! Snad se s tím nějak porvu.
Uživatelský avatar
PIG
XJ štamgast
 
Příspěvky: 793
Images: 184
Registrován: 09.10.2007-03:16
Bydliště: Vranovice
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: 600N
Rok výroby XJ: 1999

Příspěvekod PIG » 02.06.2008-14:45

Prosím o takovou rychlou pomoc!!!!!! jaký mají míry a závit ty šroubky v té nádobce na brzdovku?? Zítra se do toho chci pustit tak abych ještě stihl "nakoupit" . díkec
Uživatelský avatar
PIG
XJ štamgast
 
Příspěvky: 793
Images: 184
Registrován: 09.10.2007-03:16
Bydliště: Vranovice
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: 600N
Rok výroby XJ: 1999

Příspěvekod Anonymous » 02.06.2008-19:09

Dneska jsem měnil přední desky a tak jsem pro kontrolu sundal víčko z nádobky, abych viděl, jak mi tam přibude kapalina po montáži nových silnějších desek. A jeden teda ne a ne povolit. Měl jsem přesný šroubovák, ale ty šroubky jsou fakt dost měkké. Tak jsem to odvrtal.
Stačilo odvrtat hlavičku a závit jsem vyndal jen rukou. Nechápu, jakto, že to nešlo najednou.
Anonymous
 

Příspěvekod Anonymous » 02.06.2008-19:20

Šroubek jsem teď změřil, je to M4 x 10 se zápustnou hlavou.
Dal jsem tam pořádné české, ty japonské měkulíny jsem vyhodil. Nejříve jsem toho japonce našrouboval na M4, abych měl jistotu, že má stejné stoupání. A je to tak, jak píši nahoře.
Šroubků mám asi dvacet a poslal bych ti nějaký, ale jen známka je za 10 kč a to u vás v kovomatu za to koupíš celou krabičku.
Anonymous
 

Příspěvekod PIG » 03.06.2008-10:08

Bolku díky moc! Nacpu tam nerezový,myslim že ty doma mám. A doufám že mě taky pomůže jenom ta hlavička a půjde to dolů.
Uživatelský avatar
PIG
XJ štamgast
 
Příspěvky: 793
Images: 184
Registrován: 09.10.2007-03:16
Bydliště: Vranovice
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: 600N
Rok výroby XJ: 1999

Příspěvekod Anonymous » 13.06.2008-10:22

tak sem se taky vrhnul na výměnu brzdovky... nakoupil a připravil sem vše potřebné a dal se do práce... skončil sem asi po třech minutách, když sem odvařil drážky na šroubkách na víčku od nádobky :smt022 takže jako většina z vás jedu koupit šroubky a beru do tlapek vrtačku :smt023
Anonymous
 

Příspěvekod felika » 13.06.2008-11:13

Veru väčšina, aj ja som z tých postihnutých. Dostal som také pekné lesklé s imbusovou hlavičkou, tie sa budú lepšie odvŕtavať :twisted:
felika
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 238
Images: 232
Registrován: 22.02.2006-20:53
Bydliště: Dudince, Slovensko
Kraj: Banskobystrický
Typ XJ: 900 S Diversion
Rok výroby XJ: 2002

Příspěvekod Anonymous » 13.06.2008-12:13

Doporučuji všem účastníkům slovenského srazu preventivní kontrolu destiček. Až budeme Feliku honit po Tatrách, tak se dobré brzdy budou hodit. :D
Anonymous
 

Příspěvekod Anonymous » 13.06.2008-12:15

Ale není to jen záležitost XJ, na RF je to s těma blátíčkovejma šroubkama stejný. Spíš jde možná o to, že sme takový poctivci a měníme kapalinu a odvzdušňujeme, což třeba původní majitelé roky neudělali.. :lol:
Anonymous
 

Příspěvekod Bic0 » 05.12.2010-02:51

Ti co ste menili brzdovu kvapalinu - kolko je toho treba pri vymene hadic na xj 600 '99 dvojkotuc? Hadice mam 2 rovnako dlhe - 1 ku kazdemu kotucu. V obchode som videl 250ml a 500ml balenia kvapaliny. Staci mensie?
Bic0
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 145
Registrován: 23.04.2009-13:12
Bydliště: Pezinok (SK)

Příspěvekod felika » 05.12.2010-13:09

250 ml stačí na výmenu v obidvoch brzdách a ešte aj trochu zostane.
A máš tam kvapalinu Bosch DOT4. (Zajtra keď prídem domov pozriem do záznamov a dopíšem aj dátum poslednej výmeny a stav tachometra.)
felika
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 238
Images: 232
Registrován: 22.02.2006-20:53
Bydliště: Dudince, Slovensko
Kraj: Banskobystrický
Typ XJ: 900 S Diversion
Rok výroby XJ: 2002

Příspěvekod Bic0 » 05.12.2010-18:40

Menil si ju asi pred 2 rokmi v lete (hore je prispevok). Kazdopadne menim aj hadice, takze pojde von tak-ci-tak.
Bic0
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 145
Registrován: 23.04.2009-13:12
Bydliště: Pezinok (SK)

Příspěvekod felika » 06.12.2010-10:03

Bola menená presne 3.3.2008, 28 471 km.
felika
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 238
Images: 232
Registrován: 22.02.2006-20:53
Bydliště: Dudince, Slovensko
Kraj: Banskobystrický
Typ XJ: 900 S Diversion
Rok výroby XJ: 2002

Příspěvekod mistrhroch » 06.12.2010-17:29

felika píše:Bola menená presne 3.3.2008, 28 471 km.


Ještě chybí upřesnit, že to bylo v 9hodin 35minut a 27vteřin... :lol: :lol: :lol:

Klobouk dolů nad přesnými záznamy!Já si to napíšu někam na lísteček a pak to nemohu najít... :oops: :smt017
Jezdím dobře-jezdím rád...až na ty starty, rozjezdy, křižovatky, přechody, parkování...
mistrhroch
XJ štamgast
 
Příspěvky: 524
Images: 16
Registrován: 16.06.2010-22:20
Bydliště: Klášterec nad Ohří
Kraj: Ústecký
Typ XJ: XJ+R 1300
Rok výroby XJ: 2000

Příspěvekod Zdeněk » 06.12.2010-18:14

A ještě tam není uvedeno počasí, teplota a vlhkost vzduchu, rozptylové podmínky a počet sprostých slov vyřčených při výměně kap.
Zdeněk
častý přispěvatel
 
Příspěvky: 271
Images: 13
Registrován: 13.06.2010-14:34
Bydliště: KRNOV
Kraj: Moravskoslezký
Typ XJ: GSF 600 S Bandit
Rok výroby XJ: 1998

Další

Zpět na Technika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron