Jo me to taky zaujalo,ale clanek je dost tendencni a neobjektivni,protoze se k tomu nevyjadruje druha strana. Tak jsem hned v pondeli poslal mail na ŘSD , ted cekam na odpoved,pokud se ozvou,budu informovat.
email:
Vážený pane řediteli,
ve 49tém čísle týdeníku „České motocyklové noviny“ (ČMN) vyšel dne 9.12.2005, pod titulkem „Chtějí nás zabít“, článek o nebezpečných svodidlech a retardérech na silnicích. Výtky v tomto článku jsou mířeny zejména ke schvalovatelům těchto zařízení. Můj dotaz je však bezpečnostně technického rázu a tak ho směřuji Vám. Bude se týkat především nového typu „lanových svodidel.“ Pokud si myslíte, že na něj nejste schopen odpovědět předejte prosím tento mail kompetentnímu pracovníkovi státní správy resp. samosprávy. Dle mého názoru, není článek v ČMN profesionálně, ani objektivně zpracován. Chybí mi zde názor druhé strany. Pokud vyjádříte své stanovisko, rád ho zveřejním na druhém nejčtenějším motocyklovém informačním serveru http://www.idragons.cz.
Lanová svodidla
První konkrétní výtka autora článku, jakéhosi QuBa, se týká nově zrekonstruované čtyřproudé komunikace z Jičína do Úlibic ve směru na Novou Paku (tuším, že se jedná o číslo silnice 16). Autor zde shledává problém v „lanových svodidlech“, která jsou dle jeho úsudku nebezpečnější (jak pro motocyklisty, tak pro řidiče automobilů) než klasická plechová svodidla, cituji: „ Nová lanová „svodidla“ vám však osobní auto přeříznou vejpůl a o traverzy trčící ze země si při prvním škrábnutí vylomíte kolo, sám jsem to viděl. „Svodidlo“ si vás přitáhne (plechové vás odrazí) a auto vám rozšmelcuje.“ Dále pak autor pochybuje o účinnosti svodidel tohoto typu, při nárazu kamionu, kdy údajně nezabrání přejetí kamionu do protisměru a střetu s protijedoucími účastníky provozu. Dále se domnívá, že klasická plechová svodidla jsou pro motocyklisty lepší, cituji: „Nechci a nebudu si ani představovat, co se stane motorkáři, který byť svou blbostí, nebo bohužel cizím zaviněním stroj opustí a kutálejíc se po zemi vytuší, co ho ve drátech čeká. Plechové svodidlo nám dávalo přeci jen větší šanci!“ Dále také upozorňuje na téměř žádné odrazky na těchto svodidlech.
Vzhledem k tomu že si často užívám jízdy na motocyklu, tato problematika mě zajímá. Shodou okolností znám tento úsek velmi dobře, protože žiji v blízké Nové Pace, takže ho často využívám, ale vzhledem k nepřízni počasí jsem zde zatím jezdil pouze automobilem. S některými názory autora článku se částečně ztotožňuji, ale rozhodně nedělám předčasné závěry, protože vím, že tento úsek je stále ve výstavbě, takže rekonstrukce není ještě zcela dokončena, jak se zřejmě domnívá QuB. Zajímal by mě tedy Váš názor k tomuto problému, a další informace o účelnosti, bezpečnosti a opodstatnění instalace těchto lanových svodidel. Je užití těchto svodidel běžné i v jiných zemích EU? Jaké s tím mají v těchto státech případné zkušenosti?
Nechci se přidávat k frenetickým kritikům, kteří své neobjektivní a nepodložené výtky podporují (možná falešnou) solidaritou a vyzýváním „nás“ motorkářů k tomu, abychom odsoudili „ty“ druhé, kterým nejde o nic jiného než všechny motorkáře pozabíjet. Nechci se s těmito názory ztotožňovat, když neznám názor druhé strany…
Kvůli autorskému právu a rychlé nedostupnosti skeneru nemohou článek naskenovat a odeslat jako přílohu. Posílám jako přílohu alespoň fotografii části zmíněného úseku s lanovými svodidly. Doporučuji si tento článek, popřípadě, celý tento motocyklový plátek sehnat (tento týden bude jistě k dostání téměř ve všech prodejnách tisku). Pokud si článek přečtete celý, předejde se případným nedorozuměním. Také bych byl nerad kýmkoli nařčen, v případě zveřejnění tohoto dopisu, z vytrhávání slov z kontextu. Těším se na Vaše vyjádření k této problematice, které rád zveřejním na internetových stránkách motoserveru http://www.idragons.cz (popřípadě i v jiných médiích týkající se motocyklů), aby se dostalo do povědomí širší motorkářské obce.