Myslel jsem, že toto téma gelovky bylo již zapovězeno a ukončeno. U nás přeci gelovky nejsou. Dal jsem si tu práci, abych trošku mýty zahnal. U třech firem jsem si prošel jejich školení i jako prodejce a zůstává třeba několik otázek, které zřejmě nejsou tak známé.
Co je to ten gel? To jako někdo myslí, že je to speciální gelová náplň, že tam jako někdo nalije gel do baterky?? Omyl.
Druhá otázka, kolik existuje druhů a systémů baterií?? Strašně moc, ale pro moto nebo auto jich zas tolik není. Spíše jsou speciální v jiných oborech. Takže to u akumulátorů existuje takto, toto jsou druhy:
1 bezúdržbový startovací akumulátor (autobaterie na bázi olova, kyseliny H2SO4 a příměsi kalcia)
2 údržbový startovací akumulátor (autobaterie, motobaterie na bázi olova a kyseliny H2SO4)
3 bezúdržbový startovací akumulátor gelový (motobaterie na bázi olova a elektrolytu ve formě gelu)
4 bezúdržbový záložní (staniční) akumulátor (baterie na bázi olova a kyseliny v rounu - UPS, EPS, EZS)
5 akumulátory do mobilních telefonů, přenosných počítačů (notebooků), foto a video kamer
Číslo 1 je v současných automobilech, klasická bezúdržbová baterie, která je nalítá z výroby a dá se jen na nabíječku. Nikdy víc se nedoplňuje ani nijak se o ní nestará. Je v automobilech.
Číslo 2 je u motorek i aut nejrozšířenější akumulátor, klasicky nalijete kyselinu, a zašroubujete nebo zacvaknete víčka, na straně je odvzdušňovací trubička, dolévá se časem destilovanou vodou, aby byly destičky uvniř ponořeny. 90% trhu má tyto baterky
Číslo 4 a 5 nemá cenu řešit. 4 jsou baterky, o kterých tu někdo psal, že se to tam nalije a elektrolit se naváže na rouno, tedy na látku, aby se nevylil, je to většinou na záložní zdroje a podobně, mají vcelku slušný výkon.
A zůstalo číslo 3, Gelové baterie. Největším výrobcem je Yuasa. A proč gelové?? Je to z toho důvodu, když motorka upadne, aby se nevylil elektrolyt i když baterka třeba praskne. Je to klasická suchá baterie a k ní jsou zásobníky tekutého elektrolytu. Jakmile to propíchnete a necháte netéci do baterky, ihned mění skupenství, tedy složení elektrolytu na gelovou formu a pak se to zacvakne již nedemontovatelnou zátkou napevno, je bez údržby nemá výduchy ani víčka ani otvory. Jsou to například tyto baterie.
http://mechanol.cz/index.php?option=com ... 1&Itemid=6Závěrem dvě věci. Gel do baterie neexistuje, možná si to někdo vysvětluje, že tam se dává nějaký gel, ale je to tak, že tekutý elektrolyt se po nalití mění v gel a dále je baterka bez údržby nerozebiratelná.
A druhá věc už na konec, tady máte návod a popis na všechny druhy baterií, včetně popisu funkcí, údržby a všeho co potřebujete o nich vědět. Doporučuji stranu 3-4, kde je přesně gelovka popsaná.
http://www.battery.cz/upload/navod-baterie.pdfNo a já mám nyní zcela novou gelovku, tuto
http://mechanol.cz/index.php?page=shop. ... t&Itemid=6, a tu starou, úplně stejnou jsem se rozhodl rozebrat. Věřte nevěřte, po vypáčení a vylomení víčka jsem ji i otočil vzhůru nohama a nic neteklo, pomocí špejle jsem zjistil, že uvnitř je plná baterka jakoby rosolu, který neteče, prostě je uvnitř gel. Měl jsem přesně tu, co jsem si znovu koupil.
Omlouvám se za dlouhý článek, ale snad už bude trošku ujasněno co jsou gelovky a jaký je rozdíl v těchto baterkách. Je fakt, že vám v krámě prodají za gelovku skoro cokoliv. Což je pouze obchodní krok prodejce.[/i]