Kovové rachocení z prostoru spojky při volnoběhu a oprava
Mám osobní zkušenost s 3 ks XJ 600, kterým se na volnoběh ozývalo ze spojkového prostoru kovové rachtání, jako by bylo něco uvolněné. Po odšroubování nalévací zátky oleje za běhu motoru je to slyšet zcela zřetelně jako nepravidelné víceméně kovové rachtání (cvakání). Po přidání plynu to utichne a po přechodu do volnoběhu se to ozývá nepravidelně znovu.
Tak jsme sundaly kryt spojky s tím, že asi bude vůle na kluzném ložisku spojkového koše (nový stojí cca 4500 Kč), ale nebylo to tím. Byla povolená matice u hnacího ozubeného kolečka které žene koš spojky.
Ono je totiž nasazené na drážkové hřídeli a zajištěné ohnutou drážkovou podložkou pod maticí. Jenže to kolečko má prostě vůli v pootočení vůči drážkám na hřídeli. (ani na hřídeli ani na kole nebylo žádné viditelné opotřebení či deformace, prostě asi z výroby)
Takže časem jak se vyrovnávají síly při běhu motoru (přidání - ubrání plynu a volnoběh), tak se milá matice lehce uvolní. Úplnému povolení zabrání ona podložka, ale kolečko při volnoběhu pak ve vůli na hřídeli cvaká. Jeho vůli lze zpravidla zjistit i rukou po sundání deklu spojky.
Bylo to na všech třech xj 600 stejné.
Řešením je odstranění vůle hnacího kola koše spojky:
Budete potřebovat: gola sadu, imbusy na dekl spojky a pomocníka
z nových dílů pak: těsnění deklu spojky (cca 200Kč), a zajišťovací podložky pro spojku a hnací kolečko (po cca 60Kč) jsou obě jiné, dále doporučuji LOCITE pro zajištění šroubových spojů)
- zajišťovací podložka matice koše spojky: 1ks obj. č. 90215-20170
- zajišťovací podložka matice hnacího kolečka: 1ks obj. č. 90215-19226
- těsnění víka spojky: 1ks obj. č. 4BR-15461-00
Pořebná doba cca 2h dle zručnosti
POSTUP:0. Vypustit olej
1. Sundat dekl spojky (aby šel sundat je třeba současně pootočit spojkovou hřídelkou táhla..)
2. Ověřit si vůli hnacího kolečka rukou (vůči hřídeli, né koši spojky!)
3. Zařaďte jedničku a požádejte někoho, aby sešlápl trvale zadní brzdu /kvůli povolení matic na hřídelích
3. Šroubovákem narovnat zajišťovací podložku, a povolit golou matici hnacího kolečka (než rozeberete spojku, jinak to nepovolíte)
4. Rozebrat spojku, vyšroubovat matici koše spojky, sundat koš (při té příležitosti zkontrolovat přeměřením opotřebení lamel a tlačných pružin)
5. Sundat ono hnací kolečko
6. Nasadit kolečko s novou zajišťovací podložkou
7. Sestavit řádně spojku s novou zajišťovací podložkou
8. Našroubovat matici hnacího kolečka (doporučuji zajistit LOCTITEM na šroubové spoje)
9. Řádně dotáhnout a ohnout zajišťovací podložku (siky kleště)
10. Nasadit dekl a nalít olej
11. Vychutnat ticho na volnoběh
U všech tří XJ bylo rázem po problému....
U těchto motorek (+jeden náhradní koš) jsme při té příležitosti mikrometrickým měřidlem porovnávali vnitřní průměry kluzných ložisek koše spojky a ač se jednalo o rozdílně staré motorky, byly hodnoty stejné. Z toho vyplývá, že kompozitová ložiska koše spojky něco vydrží, a běžně nebude nutné je po celou životnost motocyklu řešit a mírná vůle vůči hřídeli spojky je tak patrně již z výroby úmyslná z důvodu mazání styčných ploch.
Ještě foto onoho hnacího ozubeného kola spojkového koše, ať víte o čem je řeč:Našel jsem ho v sekci technika motor:
Obsah fóra YAMAHA-XJ » Album » Technika » Motor
Je vpravo nahoře zajištěné maticí s ohnutou podložkou.
album_showpage.php?pic_id=1283
a po sundání koše spojky
album_showpage.php?pic_id=1282
S pozdravem Pavel Zídek
P.S. Jinak co se týče té, až zarážející velké vůle u olejového čerpadla, tak byla u všech motorek stejná a zřejmě se vymezí tlakem čerpaného oleje. Bude to mít zřejmě svůj provozní důvod...
[albumimg][/albumimg]