Stránka 1 z 2

Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 29.05.2017-10:33
od Mazlik
Ahoj o minulý víkend jsem se rozhodl vyměnit brzdovou kapalinu v přední brzdě.
Bohužel jsem narazil na problém. Nejdou povolit šroubky co drží víčko nádobky na dolití, předchozí majitel je značně ožvýkal a ani po pravidelném týdení aplikaci konkoru na šrouby s nimi nejde hnout a hlavička šroubu už je beztak skoro v háli. Včerá jsem to zkoušel znovu bez žádného výsledku.
Napadlo mě odvézt to do Yamahy kde by to snad mohli dát protože na to budou mít nářadí.
Co myslíte jak by jste postupovali?

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 29.05.2017-11:27
od Koudy01
Klasika. Ja odvrtavam hlavicky. Zavit pak vytocis rukou. A dam nove sroubek.

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 29.05.2017-15:16
od Mexican
odtvrtat asi najviac easy. Alebo navarit srob so sestihranom.To uz ked nebudes vediet co dalej :-)

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 29.05.2017-15:43
od Koudy01
Jj, maticku sem na to taky jednou varil, ale je to min cisty reseni, u kteryho ti hrozi poprskani laku zhavym...

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 29.05.2017-18:34
od xy
...odvrtal jsem a dal šroubky se šestihranem....

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 29.05.2017-20:43
od kodl
jako myslíš zapuštěný imbusy příp torxy? Klasickej šestihran si na nádobce s brzdovkou nedokážu představit.
Na povolení takovejchhle blbin existuje úderovej šroubovák - věc, co má vevnitř pružinu a spirálovou drážku, na konci díru na bit. Když do toho klepneš kladívkem, tak to přes pružinu tlačí do záběru a ta šroubovice tím otáčí, pokud z hlavičky něco zbylo, má to často výsledky. Má to kdejakej lepší automechanik. https://www.uni-max.cz/uderovy-sroubovak-sada/d/
https://www.alza.cz/hobby/uderove-sroubovaky/18857860.htm

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 30.05.2017-08:34
od Mazlik
Děkuji za odpovědi :)
Nějaké malé zbytky hlaviček tam ještě jsou. Zkusím zajet k mechanikovi ať mi to povolí.
Pak si objednám ten uderový šroubovák. Myslím si že ho doma využiju 8)
Ještě dotaz jaké šřouby jste tam pak dávali? (rozměr který bude mít stejný závit,stoupání)
Koukal jsem že je mají na WEMOTO ale radši bych dal přednost těm imbusům přeci jen tam moc nehrozí že by se ožvýkali jako křížové.
Případně a koupit originaly?

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 30.05.2017-12:06
od Koudy01
Sou tam bezny sroubky s beznym zavitem a se zapustenou hlavou. Ted nevim, jestli je to sroub M4 nebo M5. Normalne koupis za dvacetnik v zelezarstvi a muzes si vybrat, jestli chces na krizove, ploche, inbus, .... Ja davam na ploche sroubovak, protoze ty mam doma. Ale az budu nekdy v zelezarstvi a vzpomenu si, koupim si na inbus.

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 30.05.2017-15:18
od Mazlik
Dobrá zpráva, vím že je zvykem občas dávat atypické šrouby, aby si člověk musel kupovat originály.
Díky za odpověd :)

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 30.05.2017-17:39
od xy
...já tam mám klasický šestihran, není to sice jako originál, ale je to praktické, letos laboruju s brzdami, už jsem vyměnil gumičky v brzdičích i pumpě, staré pancéřové hadice za nové, tudíž dvakrát brzdová kapalina a dvouhodinové odvzdušňování, ještě mi tu leží nové kotouče...
...a ty dvě hlavičky šroubků na šestku klíček zas tolik do očí nebijí... :oops:

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 30.05.2017-22:42
od kodl
snad na sedmičku je M4, M3 je na klíč 5.5 a M5 na klíč 8, leda bys měl nějakej atyp...

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 31.05.2017-06:25
od felika
Brzdovú kvapalinu mením každý rok, s týmito šroubičkami nemám problém, a to mám tam ešte originál šrouby. Ak máš tie šroubičky prilepené a pekné slovo nepomáha, dobré riešenie je opatrne ich odvŕtať, pretože býva prilepená práve hlavička o deklík; závit potom pôjde ľahko. So zváraním, teda priváraním matky pozor, je to v hliníku a ten sa rýchlo roztopí, aby si nemusel potom zháňať celú nádobku... Smelo tam daj nové kúpenské šrouby s povrchovou úpravou a na krížový šroubovák. Pred našroubovaním ich vždy zľahka navazelínujem, (napr. kto má ešte motorku s reťazou, určite má aj sprej na reťaz :) ) a brzdovka nemá šancu sa tam dostať.

Na výmenu brzdovky používam vakuovú pumpu na to určenú, je to absolútne čistá robota a výmena jednej brzdovky trvá max. 5 minút.

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 31.05.2017-10:52
od OTIS
Taky doporučuju. Já mám na to větší injekční stříkačku, kterou s čudlíkem na brzdiči spojím akvaristickou hadičkou… Tento způsob ušetří to zdlouhavé pumpování po vypuštění kapaliny :wink: .

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 31.05.2017-23:27
od xy
...možná je to sedmička, klíček 6/7 :D
...naplnit spodem jsem to zkoušel, ale asi zrovna na tohle jsem nemehlo, jen jsem si zaprasil lak (tedy ne že by mi na něm záleželo :oops: )

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 01.06.2017-07:07
od Koudy01
Jj, kdyz to clovek tlaci spodem a dela to poprve, je velka sance, ze postrika vsechno kolem. Navrchu z nadobky to ma docela dostrik :D

Ja to vetsinou dela tak, ze starou kapalinu odpumpuju, jak kdybych odvzdusnoval a navrch jen dolivam novou. Prestanu, az zacne tyct cista kapalina nebo az se mne zda, ze sem toho vypumpoval uz dost...

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 01.06.2017-12:21
od felika
XY, nie odspodu tlačiť hore, ale cez odvzdušňovák vysať. Postup je nasledovný: otvorím nádobku, injekčnou striekačkou vyťahám všetku kvapalinu z nej a hneď dolejem novú. Na odvzdušňovák nasadím hadičku vákuovej pumpy, povolím ho a cuciam. Zároveň sledujem hladinu v nádržke a dolievam. Keď v hadičke vidím že už ide nová pekná kvapalina, odvzdušňovák pritiahnem, hadičku odpojím a proces je ukončený. Podobne druhú stranu. Nakoniec skontrolovať množstvo v nádržke atď. Von sa takto nedostane ani kvapka.
Link na takú vákuovú pumpu tu: https://www.louis.de/artikel/mityvac-br ... r=10003261

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 01.06.2017-14:56
od Mexican
robil som to ako popisuje felika a v pohode. Len som v jednom momente vpredu moc potiahola trochu zavzdusnil brzdu - pomohlo nechat otvorene cez noc s prednou brzdovou packou stiahnutou povrazom. Rano som to zavrel a brzda uz bola tvrda. Zadna sla nasledne bez problemov

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 02.06.2017-19:01
od xy
Koudy, tomu rozumím, výměnu dělám taky tak... Jenže jsem letos nejprve měnil gumičky na pístcích i v pumpě, to nepomohlo lepšímu účinku brzd, tak jsem pokračoval výměnou hadic za nové,při obou procedurách jsem to logicky musel vypustit...
Nakonec pomohla až dnešní výměna kotoučů za nové :wink: , ale to už je jiný příběh.... Jen při zatlačování pístků o potřebné tři milimetry to už asi definitivně odsrala ta štětkobarva, v pondělí půjdu na úřad změnit černou na kropenatou... :oops: :D

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 02.06.2017-19:08
od xy
felika: díky za odkaz, při každoroční výměně ale stejně starou kapalinu od nové nepoznám, takže platí to ´odhadem´...

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 02.06.2017-19:12
od felika
Ja tiež mením poctivo každý rok, a vidieť rozdiel...

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 02.06.2017-20:04
od xy
...já taky, poté co jsem první rok s XJčkem uvařil zadní brzdu dolů z Grossglockneru... holt to byly ještě návyky z Jawy...

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 02.06.2017-23:13
od Koudy01
Ja myslim, ze zadni brzdu uvaris pri sjezdu z kazdyho delsiho passa pokud na nu nedavas pozor. Taky si myslim, ze kapalina brzdi porad stejne. Brzdnej ucinek mezi novou a starou kapalinou nepoznam. Rozdil mezi starou a novou je v bode varu. Takze v tom, kdy ti zacne vrit. Podle me :-) Nejvetsi rozdil v brzdnym ucinku mne dela vycisteni a rozhybani pistku. To je pak jak nebe a dudy.

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 03.06.2017-09:40
od OTIS
Brzdovka je kapalina a ta je jak známo nestlačitelná. Takže pokud to za běžného provozu (kdy nejsou brzdy přehřáté) špatně brzdí, tak tam musí být vzduch. A pokud to není způsobeno vzduchem v kapalině, tak rád nechám poučit čím to je.

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 03.06.2017-15:12
od xy
...mně to nebrzdilo kvůli sjetým (a asi i křivým) kotoučům, pumpa nedokázala na jeden krok přitlačit destičky, a křivé kotouče je zase pořád oddalovaly...odvzdušněno jsem měl dobře...
...zkoušel jsem to vyřešit postupně, nakonec stejně muselo dojít na kotouče, aspoň to mám nové komplet...

Edit: ...a jasně že se za motorku v bordelu stydím :oops: :oops: :oops:

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 04.06.2017-11:29
od OTIS
Mazlik píše:Ahoj o minulý víkend jsem se rozhodl vyměnit brzdovou kapalinu v přední brzdě.
Bohužel jsem narazil na problém. Nejdou povolit šroubky co drží víčko nádobky na dolití, předchozí majitel je značně ožvýkal a ani po pravidelném týdení aplikaci konkoru na šrouby s nimi nejde hnout a hlavička šroubu už je beztak skoro v háli. Včerá jsem to zkoušel znovu bez žádného výsledku.
Napadlo mě odvézt to do Yamahy kde by to snad mohli dát protože na to budou mít nářadí.
Co myslíte jak by jste postupovali?

Teď sem to taky řešil, drážka ve šroubu už byla vyžvýkaná... Tak sem zapřel šroubovák na okraji hlavy kolmo k drážce a po pár poklepnutí kladívkem se šroub otočil a pak už to šlo vyšroubovat lehce. Pokud to drží hodně, tak by mohly pomoct 2 šroubováky proti sobě...
7333

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 04.06.2017-11:56
od Bartus
Jak pise otis.zaseknout drazku a kladivkem vysekat. Nebo navarit matku pokud je tam misto a vytocit. Ale tim sroubovakem to das. Doporucuji vymenit sroubky za pevnejsi. On hlinik je svina jak v nem zaroste sroub.

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 04.06.2017-14:54
od Koudy01
Jo, jenze Otis tam ocividne uz ma sroubky s drazkou. Ty sem jeste na zadnym XJ, kde sem je nedaval ja, nevidel. Puvodni sou nejspis krizovy a ty nevysekas.

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 04.06.2017-15:58
od OTIS
Ale aj ten původní křižák sem podobným způsobem uvolnil, ale bylo to myslím malým důlčíkem. Už je to dávno, přesně si to nepamatuju. Za pokus to určitě stojí :wink:

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 11.06.2017-17:46
od Mazlik
Metoda důlčík a kladívko zabrala, šrouby povoleny kapalina vyměněná :)
Dohromady to zabralo asi 1 hodinu čisté práce, každý šroubek chtěl tak 20 minut než povolil, naštěstí jsem doma objevil skoro stejné akorát na plochý šroubovák.
Teď už jen sehnat ty na imbus a budu mít konečně pokoj. 3x hurá provolávat sláva :)
Děkuji za tip. Jste nejlepší :)

Re: Výměna brzdové kapaliny, technický problém.

PříspěvekNapsal: 13.06.2017-09:31
od Bartus
na ty inbusové pozor, taky se rády strhávají :D