Stránka 1 z 3

Výměna brzdové kapaliny

PříspěvekNapsal: 02.03.2006-20:48
od Mira XJ
Hodně lidí na to zapomíná a přitom je to velmi důležité. Nejednou se mě stalo,že jsem v Alpách uvařil zadní brzdu. Kamarád na ZZR i přední.
Proto je výměna brzdové kapaliny každé 2 roky opravdu na místě.
Pro Xj je doporučená brzdová kapalina DOT 4.

Co bude potřeba: ¨
1x velká injekční stříkačka (nejlepší je ta na proplachování uší cena cca
59kč - v lékárně)
1x menší injekční stříkačka
2x čistou sklinku - nejlepší je od zavaženin je stabilní a nepřevrátí se
2x 30 cm benzínové hadičky - pokud možno čisté!
1x balení brzdové kapaliny (motul,valvoline,denicol - je to jedno)
Balení určitě nové nerozdělané - brzdovka je hydroskopická,takže k
sobě váže vodu a starší i když zavřená brzdovka je na nic.
1l vody
klíč č 8
křížový šroubovák

Postup:
Sundat víko od brzdové nádobky. (Doporučuju na ty šroubky přes šroubovák pořádně klepnout)
Malou stříkačkou odsát starou kapalinu z nádobky. ¨
Benzínovou hadičku nasadit na odvzdušňovák a povolit ho - vyteče stará brzdovka z hadic.
Do velké stříkačky natáhnout novou brzdovku ,nasadit na hadičku co je na odvzdušňováku a natlačit kapalinu až do nádobky - pomalu, jde to ztuha.
Jemně dotáhnout odvzdušňovák.
Pokud máte dvoukotouč ,tak znova odsát kapalinu z nádobky a naplnit ji zespoda opět přes druhý odvzdušňovák.

Odvzdušnění:
Počítejte ,že budete mačkat páčku až do zblbnutí.
Hadičky od odvzdušňováků dejte co těch čistých sklenic - tu brzdovku pak lijte zpátky do nádobky.
Takže naplnit nádobku do 3/4.
Namačkat brzdovou páčku (20x) - i když bude bez odporu.
Podržet zmáčknutou a povolit odvzdušňovák - vyteče trochu kapaliny + bubliny.
Dotáhnout odvzdušňovák.
Pustit páčku.
Znovu napumpovat atd atd. Postupně začne páčka tuhnout.
Pozor! - hlídat si hladinu brzdovky v nádobce, ať nenátahnete vzduch.
Doporučuju vypumpovat takto 2 nádobky. Pokud máte kotouče 2, tak neprve vypumpujte 2 nádobky přes jeden kotouč a potom přes druhý.
Až přestanou jít z hadiček bublinky a páčka bude "tvrdá" tak máte hotovo.

Odvzdušňováky dotahujte opravdu jemně - není poteba je dotahovat silou - už jsem řešil jeden rozštípnutej třmen (já to nebyl :D )
Potom vemte ten litr vody a pořádně třmeny opláchněte vodou ať vám nesleze lak.
Pod brzdovou nádobku dejte tlustej hadr nebo igelitku - pokud vám vyšplíchne brzdovka,tak ať vám nesleze lak.

PříspěvekNapsal: 05.03.2006-10:11
od OTIS
:smt038
Když to tak čtu napadlo mě, že bys postupně mohl takto popsat víc servisních úkonů a tommz by to pak mohl hodit na hlavní stránku. Něco v podobného jako je toto: http://www.yamaha-xjr.cz/tuning/tuning.php

Nevím jaké máš možnosti s fotkama, ty bysme mohli dodat postupně.

PříspěvekNapsal: 05.03.2006-11:54
od Mira XJ
S fotkama problém není,ale problém je ten ,že už nemám XJčko. Takže popsat postup můžu jen když někdy něco opravuju na svým bývalím. Třeba tu výměnu oleje a gufer na vidlicích jsem zbouchnul od stolu. Kromě motoru mám zmáknutý celý XJčko. Do motoru jsme nikdy šahat nemusel. :smt023 Teda kromě seřízení ventilů.

PříspěvekNapsal: 07.06.2006-18:26
od Anonymous
Všechno super,ale já starou brzdovku z nádobky nevytahuju.Narazím hadičky na odvzdušňováky,slepím je k sobě páskou,strčím je do slinky,povolím odvzdušňováky,pumpuju brzdovou páčkou a dolívám novoum brzdovku do nádobky pro brzdovku,dávám si pozor,abych nenatáhl vzduch,pumpuju a dolívám tak dlouho dokut ze spoda neteče brzdovka nová,krásně to poznáte.
Podle mě to má výhodu že se skoro nemusí brda/y odvzdušňovat a ještě to pročistí hadice.
A jestli spotřebuju o něco víc brzdovky,mě nějak netrápí,stejně je už potom dobrá tak na povolování šroubků :wink: .

PříspěvekNapsal: 25.09.2007-17:51
od Anonymous
Jo jo přesně tak jak píše Hekto , akorát sem si tu starou brzdovku vycuc abych nemusel zbytečne mačkat brzd. pedál (páčku). Jinak proč píšu motorku mám cca 3 měsíce(jeto 94 rok) a až ted sem se dostal k již zmíněné výměně brzdovky a dost sem koukal na tu hrůzu co z toho vytejkalo (něco jako kaluž ). Kdyby někdo chtěl mohu poradit - pomoc s výměnou. Praha :-)

PříspěvekNapsal: 26.09.2007-06:47
od Mira XJ
Nedávno jsem montoval řidítka na fazerovy a musel jsem vyměnit i brzové hadičky za pancéřky. Můžu říct,že jsem u toho stál jako blbec a nebyl jsem schopnej protlačit brzdovku přes hadičky. Do nádobky na brzdě jsem nalil brzdovku,pumpoval brzdou jak blázen,pak držel zmáčknutou a povolil odvzdušňovák. A nic. dělal jsem to asi půl hodiny a nic. Tak jsem zespoda na odvzušňovák přes pruhlednou hadičku (na pinďoura na benál) narazil velkou stříkačku a natáhl jsem brzdovku zespoda stříkačkou (samozžejmě jsem kontorloval jsetli mám plnou tu nádobku co je na brzdě. zaplněno a odvzdušněno za 5 minut.
Je poměrně něco jiného měnit brzdovku,která už tam je.Nebo dávat uplně novou,kde hadičky i nádržka jsou prázdné.
Každopádně brzdíto líp,ale hlavně o proti gumový origo hadicím páčka nepruží a je o hodně tvrtší.

PříspěvekNapsal: 26.09.2007-10:41
od lynx
Je další možnost - po vypuštění (někdy se používají kapaliny co nestojí pár korun :D ) plnit spodem. Hadička na odvzdušňovák a větší stříkačka. V nádobce vidíte bublinky, je to zároveň odvzdušněné.

PříspěvekNapsal: 26.09.2007-10:54
od Mira XJ
nápad dobrej - už jsi to zkoušel? :D
pokud je kapalina už v hadičkách,tak jde velmi těžko přetlačit. Pak pokud se ti povede zabrat víc,tak ti může "decentně" vyšplíchnout a lakovat bych teda pak nechtěl. :shock:

PříspěvekNapsal: 26.09.2007-14:01
od lynx
Fakt je to vyzkoušené. Přišel s tím kamarád, dělal takhle bahňáky (jel i šestidení) a teď jsme takhle dělali mašiny na cecky a funguje to - je fakt, že jsem tomu taky poprvé nevěřil. Jediný rozdíl je v rychlejším odvzdušnění. Je fakt, že tam může zůstat bordel, ale pokud neměním brzdovku po deseti letech, tak jaký bordel :D ?

PříspěvekNapsal: 18.05.2008-16:38
od PIG
HELP!! Chtěl jsem si vyměnit brzdovku, ale můj pokus zkončil u toho když se mi vůbec nepodařilo povolit jeden z těch dvou šroubů co je na té nádobce. A to jsem po něm i fest klepal. Ten jeden šel tak tak současným klepáním do šroubováku a povolováním ale ten druhej ani za zlatý prase. Neznáte někdo nějakou fintu jak s ním ven aniž bych to musel odvrtat?? dík :idea:

PříspěvekNapsal: 18.05.2008-17:45
od Anonymous
No tak tohle jsem nedávno taky řešil. Jsou tam ty debilní křížáky, jak já je nenávidim... Mám doma asi 5 křížovejch šroubováků a ani jeden v těch šroubech nedrží a vyjíždí ven. Jedinej použitelnej je originál v nářadí, ale je zas tak malej, že se s nim nedá moc zabrat. Chtěl sem dolejt brzdovku a smůla, nešel za boha povolit ani jeden. Po hodně dlouhém přemlouvání, kapání petroleje mezi hlavu šroubku a víčko, mlácení a já nevim čeho všeho se mi podařilo povolit jeden. Já vší silou přes hadr tlačil na šroubovák zvrchu a kámoš ho držel sikovkama a povoloval. Potom stačilo s víčkem párkrát zacvičit přes gumovou paličku :lol: na jednu a na druhou stranu, aby se povolil i ten druhej šroubek. Pak šel už v poho. Když sem je tam vracel, pořádně sem je namáz a koukám najít náhradu s jinou hlavou! Podruhý se to třeba už nepovede povolit... :?

PříspěvekNapsal: 18.05.2008-21:39
od Hynek
Ty křížáky jsou označeny PZ nebo PH a velikost 1,2,3.Je v nich malej rozdíl ale šroubováky v nich neseděj.

PříspěvekNapsal: 19.05.2008-05:42
od Anonymous
Taky sem s tim měl problém, sou i z pěkně měkkýho materiálu. Jeden nešel ven, tak sem ho zkusil odvrtat menším vrtákem a jak už měl tenkou "stěnu" v závitu, povolil a vytočil sem ho na vrtáku. Vyměnil sem je oba za šroubky se stejnou konickou hlavou, jen na klasickej šroubovák a už sem takovej problém neměl.

PříspěvekNapsal: 19.05.2008-06:52
od Bartus
Tak to je snad na každém xj :lol: ja ty šroubky měnil taky. Nenervuj se s tím a jak nepujde ven provrtej ho.

PříspěvekNapsal: 19.05.2008-07:40
od lynx
Základ je od počátku použít přesně ten šroubovák, co tam patří. pokud se už drážky žvejknou je možné říznout novou drážku pro normální šroubovák. Je na to ideální něco takového: http://www.hanol.cz/p/dremel-300-jf . Pokud nepůjde ani tohle, přeji pevnou ruku při odvrtávání :wink:

PříspěvekNapsal: 19.05.2008-18:54
od PIG
Bartus píše:Tak to je snad na každém xj :lol: ja ty šroubky měnil taky. Nenervuj se s tím a jak nepujde ven provrtej ho.


Jak víš že jsem u toho nervačil? :D
Díky za rady! Snad se s tím nějak porvu.

PříspěvekNapsal: 02.06.2008-14:45
od PIG
Prosím o takovou rychlou pomoc!!!!!! jaký mají míry a závit ty šroubky v té nádobce na brzdovku?? Zítra se do toho chci pustit tak abych ještě stihl "nakoupit" . díkec

PříspěvekNapsal: 02.06.2008-19:09
od Anonymous
Dneska jsem měnil přední desky a tak jsem pro kontrolu sundal víčko z nádobky, abych viděl, jak mi tam přibude kapalina po montáži nových silnějších desek. A jeden teda ne a ne povolit. Měl jsem přesný šroubovák, ale ty šroubky jsou fakt dost měkké. Tak jsem to odvrtal.
Stačilo odvrtat hlavičku a závit jsem vyndal jen rukou. Nechápu, jakto, že to nešlo najednou.

PříspěvekNapsal: 02.06.2008-19:20
od Anonymous
Šroubek jsem teď změřil, je to M4 x 10 se zápustnou hlavou.
Dal jsem tam pořádné české, ty japonské měkulíny jsem vyhodil. Nejříve jsem toho japonce našrouboval na M4, abych měl jistotu, že má stejné stoupání. A je to tak, jak píši nahoře.
Šroubků mám asi dvacet a poslal bych ti nějaký, ale jen známka je za 10 kč a to u vás v kovomatu za to koupíš celou krabičku.

PříspěvekNapsal: 03.06.2008-10:08
od PIG
Bolku díky moc! Nacpu tam nerezový,myslim že ty doma mám. A doufám že mě taky pomůže jenom ta hlavička a půjde to dolů.

PříspěvekNapsal: 13.06.2008-10:22
od Anonymous
tak sem se taky vrhnul na výměnu brzdovky... nakoupil a připravil sem vše potřebné a dal se do práce... skončil sem asi po třech minutách, když sem odvařil drážky na šroubkách na víčku od nádobky :smt022 takže jako většina z vás jedu koupit šroubky a beru do tlapek vrtačku :smt023

PříspěvekNapsal: 13.06.2008-11:13
od felika
Veru väčšina, aj ja som z tých postihnutých. Dostal som také pekné lesklé s imbusovou hlavičkou, tie sa budú lepšie odvŕtavať :twisted:

PříspěvekNapsal: 13.06.2008-12:13
od Anonymous
Doporučuji všem účastníkům slovenského srazu preventivní kontrolu destiček. Až budeme Feliku honit po Tatrách, tak se dobré brzdy budou hodit. :D

PříspěvekNapsal: 13.06.2008-12:15
od Anonymous
Ale není to jen záležitost XJ, na RF je to s těma blátíčkovejma šroubkama stejný. Spíš jde možná o to, že sme takový poctivci a měníme kapalinu a odvzdušňujeme, což třeba původní majitelé roky neudělali.. :lol:

PříspěvekNapsal: 05.12.2010-02:51
od Bic0
Ti co ste menili brzdovu kvapalinu - kolko je toho treba pri vymene hadic na xj 600 '99 dvojkotuc? Hadice mam 2 rovnako dlhe - 1 ku kazdemu kotucu. V obchode som videl 250ml a 500ml balenia kvapaliny. Staci mensie?

PříspěvekNapsal: 05.12.2010-13:09
od felika
250 ml stačí na výmenu v obidvoch brzdách a ešte aj trochu zostane.
A máš tam kvapalinu Bosch DOT4. (Zajtra keď prídem domov pozriem do záznamov a dopíšem aj dátum poslednej výmeny a stav tachometra.)

PříspěvekNapsal: 05.12.2010-18:40
od Bic0
Menil si ju asi pred 2 rokmi v lete (hore je prispevok). Kazdopadne menim aj hadice, takze pojde von tak-ci-tak.

PříspěvekNapsal: 06.12.2010-10:03
od felika
Bola menená presne 3.3.2008, 28 471 km.

PříspěvekNapsal: 06.12.2010-17:29
od mistrhroch
felika píše:Bola menená presne 3.3.2008, 28 471 km.


Ještě chybí upřesnit, že to bylo v 9hodin 35minut a 27vteřin... :lol: :lol: :lol:

Klobouk dolů nad přesnými záznamy!Já si to napíšu někam na lísteček a pak to nemohu najít... :oops: :smt017

PříspěvekNapsal: 06.12.2010-18:14
od Zdeněk
A ještě tam není uvedeno počasí, teplota a vlhkost vzduchu, rozptylové podmínky a počet sprostých slov vyřčených při výměně kap.