Kontrola/seřízení ventilových vůlí XJ 600S/N
Napsal: 20.03.2009-12:50
Podle předpisu výrobce je seřizování vůle nutno provádět každých 24 000 km (nebo 2 roky).
Předepsané vůle:
IN (sací ) - 0,11 ÷ 0,15mm
EX (výfukové) - 0,21 ÷ 0,25mm
Potřebné nástroje:
-gola sada
-otevřené klíče
-spárové měrky (stačí 100mm po 0,05mm)
-teleskopická magnetická tužka (nemusí být)
Postup:
1. sundat nádrž.
2. sundat fajfky od svíček a vyndat svíčky (ulehčí otáčení klikovkou).
3. odpojit hadici z víka ventilů (dle ročníku je nebo není).
4. sundat víko ventilů.
5. sundat víko na levé straně pod válci (přes prostřední šroub budeme točit klikovou hřídelí).
6. otočíme klikvou hřídelí (viz bod 5) tak, aby vačky směřovaly delší stranou od sebe (viz obr.)
Spárovými měrkami změříme mezi vačkou a podložkou vůli (doporučuji udělat tabulku a poctivě zapisovat, abyste po 20 tis. km, až to budete dělat znovu, mohli srovnat zda se něco změnilo). Takto pokračujme postupně u každé vačky (nastavit a změřit).Na měření stačí měrka po 0,05 mm. Pokud do vůle mezi výfukovým ventilem a vačkou dostanete 0,20 mm a 0,25 mm jen těžko nebo vůbec, tak je vůle v pořádku. To stejné, ale u sacího ventilu s měrkou 0,10 a 0,15mm.
7. pokud jsou vůle v pořádku máte štěstí. Pokud ne, trochu se to časově protáhne. Můžete buď rozhodit rozvody a zjistit jaká je tam podložka a koupit novou (cca 200kč) nebo si pořídit „kolíbku“ a nemusíte rozhazovat nic a zmáčknout přímo jen ten ventil, kde je špatná vůle.
Nicméně doporučuji, i když máte vůle dobré, rozvody rozhodit a zjistit, kde je jaká podložka (zespodu podložky je číslo – pokud tam není tak je už upravená na magnetce nebo ji někdo dal obráceně - číslem nahoru a číslo se ošoupalo. V tomto případě ji změřit mikrometrem).
Velikosti podložek si zaznamenat a dobře uschovat. Příště, až budete kontrolovat vůle, budete vědět kde jakou máte a můžete ji rovnou objednat nebo někdy jdou vzájemně zaměnit.
Rozhození rozvodů:
1. vymontovat šponovák rozvodového řetězu - ten co je z vnitřní strany pod prostředními válci.
2. sundat domečky (vršky váčkových ložisek) co drží vačky. Uložte si je v takovém pořadí, v jakém byly!
3. vytáhnout vačky a pak se krásně dostanete k podložkám.
Nastavení rozvodů:
Výchozí stav:
-vytáhnutý poloautomatický šponovák rozvodového řetězu (ten co je z vnitřní strany pod prostředními válci).
-sundané domečky co drží vačky.
-sundané vačky.
-rozvodový řetěz je navléknutý a s nýtovaný.
Postup:
1. sundáme víko na levé straně -co je pod válci (žádné těsnění potřebovat nebudeme). Pod víkem je snímač pro zapalování a ozubené kolo se značkou T.
2. přes matku, co je uprostřed natočíme klikovou hřídel tak, aby značka T byla přímo naproti snímači.
3. obě vačky mají na sobě nápis IN – sací ventily (vačka patří blíž ke karburátorům). EX – výfukové ventily (vačka patří blíž ke svodům).
Každou vačku drží 4 „domečky“, na krajním domečku je z vrchu dírka (je na ní nalitá šipka) a naproti tomu je na vačce ve stejném místě důlek (doporučuji si před demontáží domečky poskládat na zem tak jak byly!).
4. základní polohu klikového hřídele jsme nastavili v bodě 2. Při základní poloze klikové hřídele musí být polohy vaček tak, aby v domečcích, kde je výše uvedená dírka, byl vidět důlek co je na vačkách. Důlek může být vidět třeba jen z půlky, ale musí být vidět zároveň na obou vačkách.
5. navlékneme vačky tak, aby výše zmiňované dírky směřovaly směrem nahoru. Na vačky nasadíme domečky a mírně přitáhneme – ne úplně! Snažíme se výfukovou vačku mírně šponovat, aby se předepnul řetěz. Přičemž neustále kontrolujeme jestli jsou vidět dírky v krajních domečcích.
6. namontujme šponovák rozvodového řetězu nastavený do základní polohy (vyšroubovaný prostřední šroub, vytáhnutá potlačovací pružina, přizvednout zpětnou západku a zatlačit vysouvací část co nejvíce dovnitř. Nedávat zpět pružinu ani šroub!
7. do namontovaného šponováku zatlačit šroubovákem - tím se vysunu posouvací část a ručně došponuji rozvodový řetěz.
8. dotáhnu domečky na vačkách.
9. do šponováku rozvodového řetězu dám pružinu a prostřední šroub.
10. kontrolně protočím motorem přes matku na klikové hřídeli a pokud opět nastavím klikovou hřídel do základní polohy (bod 2), uvidím v krajních domečcích důlky na vačkách. Pokud ano, nasadím víko ventilů, boční víko a jdu se projet )
P.S.: Pokud je rozvodový řetěz posunut byť jen o jeden zub, tak není vidět důlek v domečku. Pokud jsou takto rozvody posunuté o jeden zub, tak se ventil s pístem nepotká, ale motorka nejde nastartovat střílí jak z děla.
Autor MiraXJ
Předepsané vůle:
IN (sací ) - 0,11 ÷ 0,15mm
EX (výfukové) - 0,21 ÷ 0,25mm
Potřebné nástroje:
-gola sada
-otevřené klíče
-spárové měrky (stačí 100mm po 0,05mm)
-teleskopická magnetická tužka (nemusí být)
Postup:
1. sundat nádrž.
2. sundat fajfky od svíček a vyndat svíčky (ulehčí otáčení klikovkou).
3. odpojit hadici z víka ventilů (dle ročníku je nebo není).
4. sundat víko ventilů.
5. sundat víko na levé straně pod válci (přes prostřední šroub budeme točit klikovou hřídelí).
6. otočíme klikvou hřídelí (viz bod 5) tak, aby vačky směřovaly delší stranou od sebe (viz obr.)
Spárovými měrkami změříme mezi vačkou a podložkou vůli (doporučuji udělat tabulku a poctivě zapisovat, abyste po 20 tis. km, až to budete dělat znovu, mohli srovnat zda se něco změnilo). Takto pokračujme postupně u každé vačky (nastavit a změřit).Na měření stačí měrka po 0,05 mm. Pokud do vůle mezi výfukovým ventilem a vačkou dostanete 0,20 mm a 0,25 mm jen těžko nebo vůbec, tak je vůle v pořádku. To stejné, ale u sacího ventilu s měrkou 0,10 a 0,15mm.
7. pokud jsou vůle v pořádku máte štěstí. Pokud ne, trochu se to časově protáhne. Můžete buď rozhodit rozvody a zjistit jaká je tam podložka a koupit novou (cca 200kč) nebo si pořídit „kolíbku“ a nemusíte rozhazovat nic a zmáčknout přímo jen ten ventil, kde je špatná vůle.
Nicméně doporučuji, i když máte vůle dobré, rozvody rozhodit a zjistit, kde je jaká podložka (zespodu podložky je číslo – pokud tam není tak je už upravená na magnetce nebo ji někdo dal obráceně - číslem nahoru a číslo se ošoupalo. V tomto případě ji změřit mikrometrem).
Velikosti podložek si zaznamenat a dobře uschovat. Příště, až budete kontrolovat vůle, budete vědět kde jakou máte a můžete ji rovnou objednat nebo někdy jdou vzájemně zaměnit.
Rozhození rozvodů:
1. vymontovat šponovák rozvodového řetězu - ten co je z vnitřní strany pod prostředními válci.
2. sundat domečky (vršky váčkových ložisek) co drží vačky. Uložte si je v takovém pořadí, v jakém byly!
3. vytáhnout vačky a pak se krásně dostanete k podložkám.
Nastavení rozvodů:
Výchozí stav:
-vytáhnutý poloautomatický šponovák rozvodového řetězu (ten co je z vnitřní strany pod prostředními válci).
-sundané domečky co drží vačky.
-sundané vačky.
-rozvodový řetěz je navléknutý a s nýtovaný.
Postup:
1. sundáme víko na levé straně -co je pod válci (žádné těsnění potřebovat nebudeme). Pod víkem je snímač pro zapalování a ozubené kolo se značkou T.
2. přes matku, co je uprostřed natočíme klikovou hřídel tak, aby značka T byla přímo naproti snímači.
3. obě vačky mají na sobě nápis IN – sací ventily (vačka patří blíž ke karburátorům). EX – výfukové ventily (vačka patří blíž ke svodům).
Každou vačku drží 4 „domečky“, na krajním domečku je z vrchu dírka (je na ní nalitá šipka) a naproti tomu je na vačce ve stejném místě důlek (doporučuji si před demontáží domečky poskládat na zem tak jak byly!).
4. základní polohu klikového hřídele jsme nastavili v bodě 2. Při základní poloze klikové hřídele musí být polohy vaček tak, aby v domečcích, kde je výše uvedená dírka, byl vidět důlek co je na vačkách. Důlek může být vidět třeba jen z půlky, ale musí být vidět zároveň na obou vačkách.
5. navlékneme vačky tak, aby výše zmiňované dírky směřovaly směrem nahoru. Na vačky nasadíme domečky a mírně přitáhneme – ne úplně! Snažíme se výfukovou vačku mírně šponovat, aby se předepnul řetěz. Přičemž neustále kontrolujeme jestli jsou vidět dírky v krajních domečcích.
6. namontujme šponovák rozvodového řetězu nastavený do základní polohy (vyšroubovaný prostřední šroub, vytáhnutá potlačovací pružina, přizvednout zpětnou západku a zatlačit vysouvací část co nejvíce dovnitř. Nedávat zpět pružinu ani šroub!
7. do namontovaného šponováku zatlačit šroubovákem - tím se vysunu posouvací část a ručně došponuji rozvodový řetěz.
8. dotáhnu domečky na vačkách.
9. do šponováku rozvodového řetězu dám pružinu a prostřední šroub.
10. kontrolně protočím motorem přes matku na klikové hřídeli a pokud opět nastavím klikovou hřídel do základní polohy (bod 2), uvidím v krajních domečcích důlky na vačkách. Pokud ano, nasadím víko ventilů, boční víko a jdu se projet )
P.S.: Pokud je rozvodový řetěz posunut byť jen o jeden zub, tak není vidět důlek v domečku. Pokud jsou takto rozvody posunuté o jeden zub, tak se ventil s pístem nepotká, ale motorka nejde nastartovat střílí jak z děla.
Autor MiraXJ