Stránka 1 z 1

Kontrola/seřízení ventilových vůlí XJ 600S/N

PříspěvekNapsal: 20.03.2009-12:50
od OTIS
Podle předpisu výrobce je seřizování vůle nutno provádět každých 24 000 km (nebo 2 roky).

Předepsané vůle:

IN (sací ) - 0,11 ÷ 0,15mm
EX (výfukové) - 0,21 ÷ 0,25mm



Potřebné nástroje:

-gola sada
-otevřené klíče
-spárové měrky (stačí 100mm po 0,05mm)
-teleskopická magnetická tužka (nemusí být)

Postup:

1. sundat nádrž.
2. sundat fajfky od svíček a vyndat svíčky (ulehčí otáčení klikovkou).
3. odpojit hadici z víka ventilů (dle ročníku je nebo není).
4. sundat víko ventilů.
5. sundat víko na levé straně pod válci (přes prostřední šroub budeme točit klikovou hřídelí).
6. otočíme klikvou hřídelí (viz bod 5) tak, aby vačky směřovaly delší stranou od sebe (viz obr.)



Spárovými měrkami změříme mezi vačkou a podložkou vůli (doporučuji udělat tabulku a poctivě zapisovat, abyste po 20 tis. km, až to budete dělat znovu, mohli srovnat zda se něco změnilo). Takto pokračujme postupně u každé vačky (nastavit a změřit).Na měření stačí měrka po 0,05 mm. Pokud do vůle mezi výfukovým ventilem a vačkou dostanete 0,20 mm a 0,25 mm jen těžko nebo vůbec, tak je vůle v pořádku. To stejné, ale u sacího ventilu s měrkou 0,10 a 0,15mm.

7. pokud jsou vůle v pořádku máte štěstí. Pokud ne, trochu se to časově protáhne. Můžete buď rozhodit rozvody a zjistit jaká je tam podložka a koupit novou (cca 200kč) nebo si pořídit „kolíbku“ a nemusíte rozhazovat nic a zmáčknout přímo jen ten ventil, kde je špatná vůle.
Nicméně doporučuji, i když máte vůle dobré, rozvody rozhodit a zjistit, kde je jaká podložka (zespodu podložky je číslo – pokud tam není tak je už upravená na magnetce nebo ji někdo dal obráceně - číslem nahoru a číslo se ošoupalo. V tomto případě ji změřit mikrometrem).
Velikosti podložek si zaznamenat a dobře uschovat. Příště, až budete kontrolovat vůle, budete vědět kde jakou máte a můžete ji rovnou objednat nebo někdy jdou vzájemně zaměnit.

Rozhození rozvodů:

1. vymontovat šponovák rozvodového řetězu - ten co je z vnitřní strany pod prostředními válci.
2. sundat domečky (vršky váčkových ložisek) co drží vačky. Uložte si je v takovém pořadí, v jakém byly!
3. vytáhnout vačky a pak se krásně dostanete k podložkám.

Nastavení rozvodů:

Výchozí stav:

-vytáhnutý poloautomatický šponovák rozvodového řetězu (ten co je z vnitřní strany pod prostředními válci).
-sundané domečky co drží vačky.
-sundané vačky.
-rozvodový řetěz je navléknutý a s nýtovaný.

Postup:

1. sundáme víko na levé straně -co je pod válci (žádné těsnění potřebovat nebudeme). Pod víkem je snímač pro zapalování a ozubené kolo se značkou T.
2. přes matku, co je uprostřed natočíme klikovou hřídel tak, aby značka T byla přímo naproti snímači.
3. obě vačky mají na sobě nápis IN – sací ventily (vačka patří blíž ke karburátorům). EX – výfukové ventily (vačka patří blíž ke svodům).
Každou vačku drží 4 „domečky“, na krajním domečku je z vrchu dírka (je na ní nalitá šipka) a naproti tomu je na vačce ve stejném místě důlek (doporučuji si před demontáží domečky poskládat na zem tak jak byly!).
4. základní polohu klikového hřídele jsme nastavili v bodě 2. Při základní poloze klikové hřídele musí být polohy vaček tak, aby v domečcích, kde je výše uvedená dírka, byl vidět důlek co je na vačkách. Důlek může být vidět třeba jen z půlky, ale musí být vidět zároveň na obou vačkách.
5. navlékneme vačky tak, aby výše zmiňované dírky směřovaly směrem nahoru. Na vačky nasadíme domečky a mírně přitáhneme – ne úplně! Snažíme se výfukovou vačku mírně šponovat, aby se předepnul řetěz. Přičemž neustále kontrolujeme jestli jsou vidět dírky v krajních domečcích.
6. namontujme šponovák rozvodového řetězu nastavený do základní polohy (vyšroubovaný prostřední šroub, vytáhnutá potlačovací pružina, přizvednout zpětnou západku a zatlačit vysouvací část co nejvíce dovnitř. Nedávat zpět pružinu ani šroub!
7. do namontovaného šponováku zatlačit šroubovákem - tím se vysunu posouvací část a ručně došponuji rozvodový řetěz.
8. dotáhnu domečky na vačkách.
9. do šponováku rozvodového řetězu dám pružinu a prostřední šroub.
10. kontrolně protočím motorem přes matku na klikové hřídeli a pokud opět nastavím klikovou hřídel do základní polohy (bod 2), uvidím v krajních domečcích důlky na vačkách. Pokud ano, nasadím víko ventilů, boční víko a jdu se projet :o)

P.S.: Pokud je rozvodový řetěz posunut byť jen o jeden zub, tak není vidět důlek v domečku. Pokud jsou takto rozvody posunuté o jeden zub, tak se ventil s pístem nepotká, ale motorka nejde nastartovat střílí jak z děla.

Autor MiraXJ

PříspěvekNapsal: 20.03.2009-13:06
od OTIS
Ještě by to chtělo dodat nějaké fotky :roll:

PříspěvekNapsal: 20.03.2009-13:34
od Anonymous
Mám fotky i nějaký film, jak jsem to nedávno dělal. Dodám.
Ale to víko se nesundavá tak snadno.
Okopíruju Tvůj článek do svého příspěvku a doplním o moje postřehy jinou barvou.
To samé mohou udělat i ostatní a pak to dáme do "článků"
Aspoň se zabavíme, když už srazy máme vyřešené.

PříspěvekNapsal: 20.03.2009-16:33
od Anonymous
Dobře srozumitelně popsané. Pokud mohu, tak bych tam připojil jeden bodík na začátku, vyndat svíčky. Jde potom volně točit s motorem.

PříspěvekNapsal: 10.04.2009-16:24
od Anonymous
Nazdárek, kuci mám dotaz, existuje nějaký přípravek na to abych moch vyjmout vymezovací podložky nad ventily aniž bych musel sundávat vačku????

PříspěvekNapsal: 10.04.2009-17:04
od Mira XJ
existuje. Maj ho třebba v louisu - taková kolíbka. ale pokud budeš šikovnej stačí i velkej šroubovák s ostrou hranou.

PříspěvekNapsal: 10.04.2009-22:09
od Anonymous
MiraXJ: no na ten sroubovak bych moc nesazel, nejen ze je potreba zatlacit hrnicek co to jde, ale jeste je potreba druhym sroubovakem vydloubnout podlozku ktera ne zrovna malo drzi v hrnicku, navic prisata pres olej zpravidla. ...chce to kdyz uz tak ten pripravek, jinak aspon u mojeho XJ je to prace na masli, vyndat vacky-povolit vsechny srouby, ted do toho jeste hrani se sponovakem a to vsechno v ramu. Kdyz jsem mel motor venku a nadvakrat jsem nastavoval rozvody, protoze jednou sem se prekouk a nastavil o zub jinak jednu vacku, tak me tech 35 sroubu uz celkem sralo furt vysroubovat zasroubovat a tak dokola.... no delat to v ramu tak asi spacham harakiri :-D

PříspěvekNapsal: 11.04.2009-06:54
od zbynek
Je mi jasné, že to není k tématu, ale tohle:
Jindra píše:..... tak asi spacham harakiri :-D

mne přinutilo ozvat se. Harakiri je vulgární výraz a samuraj by jej nikdy nepoužil. Správně je seppuku, zdroj Wiki. To jen tak na okraj :-)

PříspěvekNapsal: 11.04.2009-11:38
od Mira XJ
na vytahování podložky mám teleskopiskej magnet.

PříspěvekNapsal: 13.04.2009-22:44
od Anonymous
Právě, vačka se mi taky nechce sundávat na starym Fku jsem měl vůle v tolerancích vůbec se to nehýbalo, ale teď se poprvé chci pustit do diversiona, ten má najeto 18tis. a určitě ventily nikdo nedělal, řekl bych že tam bude potřeba něco vyvekslovat.

pod pojmem teleskopickej magnet si nic nepředstavim, pokud má někdo nějakej fígl jak to udělat prosím o stručný popis postupu, popř. fotku přípravku. Dík

PříspěvekNapsal: 13.04.2009-23:43
od Anonymous
Pripravek sice vyfocenej nemam, mozna si ho vyrobim, ale je to kus naohybanyho plechu, kterej se prisroubuje na hlavu u ventilu a ma takovej zobacek, ktery se opre o osazeni na hrnicku. Vyfocenej je v servisnich manualech, jak fabrickym tak Haynes. Uziti je nasledujici, otevres ventil, namontujes pripravek, otocis vackou, pripravek podrzi hrnicek, vyloupnes podlozku a tak dokola.

PříspěvekNapsal: 14.04.2009-08:21
od kodl
já se zkoušel na ten přípravek ptát u místního prodejce Yamahy a tvářil se, že nic takovýho neexistuje a že ani babičku nečetl(90890-04110 Tappet adjusting tool). Nevím jestli je to stejný i na xjr, ale asi by se mi taky hodil...

PříspěvekNapsal: 14.04.2009-10:40
od Anonymous
kodl: a ty se divis ze neslysel? tyhle motorky jsou uz z dnesniho pohledu zastaraly a vybehly typy. vsadim se o stovku, ze kdybych dal v autorizovanym servisu seridit podtlaky, tak mi to rozstalujou, protoze nebudou nic vedet o nejakym YICS, stejne tak kdybych po nich chtel aby mi seridili bohatost na tehle starych karbech, to budu muset dojet do skoly a vypujcit si analyzator abych to nastavil.

PříspěvekNapsal: 14.04.2009-13:42
od kodl
no xjr asi tak uplně výběhový není, pokud sem se dobře díval, tak ty hlavy jsou stejný od xjr1200 do dnes...

PříspěvekNapsal: 14.04.2009-15:17
od Anonymous
Jo aha nekouk jsem co mas za divého oře, tak to je potom divný. Ale jestli si chces sam vyndavat podlozky, tak pro tebe nebude urcite problem si nejakej takovej udelator zmaknout, ono by to s origo pripravkem stejnak asi bylo jak s nalepkama, za ktery si mnohdy reknou smesny castky, treba 2tis a podobny dardy.

PříspěvekNapsal: 17.04.2009-13:10
od Anonymous
Tak obrázek přípravku jsem našel, zkusim ho taky vytvořit, seřízení ventilů se nebojím, na všech svých stroječkách jsem si to dělal sám, je pravda že do teď jsem měl všechno na šroubky :-)

Jinak pokud by měl někdo ze SV Čech zájem si dělat přední tlumiče, tak mám klíč na povolování vnitřku, je sice taky domácí výroby ale funguje skvěle, s doporučovanou násadou od koštěte jsem to nepovolil, asi špatný dřevo :D , kdo bude chtít zapůjčím

PříspěvekNapsal: 17.04.2009-15:30
od mirekm
yaman píše:Tak obrázek přípravku jsem našel, zkusim ho taky vytvořit, seřízení ventilů se nebojím, na všech svých stroječkách jsem si to dělal sám, je pravda že do teď jsem měl všechno na šroubky :-)

Jinak pokud by měl někdo ze SV Čech zájem si dělat přední tlumiče, tak mám klíč na povolování vnitřku, je sice taky domácí výroby ale funguje skvěle, s doporučovanou násadou od koštěte jsem to nepovolil, asi špatný dřevo :D , kdo bude chtít zapůjčím

Jj. kdo se bojí, nesmí do lesa :-). Ale na seřizování ventilů se šroubky ti stačí šroubovák a příslušný klíč, tady musíš podložky mít a vyměnit :-). Takže je to o vybavení sadou náhradních podložek.

PříspěvekNapsal: 04.05.2009-16:43
od Anonymous
ja som to robil tak že som mal male vole ,tak som dal doticne podložky prebrusit na magnetickej bruske ale mam otazku ohladom toho ci sa nezmenila ich tvrtost ako materialu , pretože oni boli pred tym asi nejako tvrtene povrchovo a ked som to prebrusil tak ci som nahodou neodstranin tu vytvrdenu cast a ci sa mi teraz nebude nahodom vacka do nej zadierat a casom ci ju nemože celu vydriet??

PříspěvekNapsal: 04.05.2009-20:20
od lynx
:lol: :smt023 :lol: 3666 :lol: :lol: :lol:

PříspěvekNapsal: 04.05.2009-20:41
od Anonymous
ronnypp píše:ja som to robil tak že som mal male vole ,tak som dal doticne podložky prebrusit na magnetickej bruske ale mam otazku ohladom toho ci sa nezmenila ich tvrtost ako materialu , pretože oni boli pred tym asi nejako tvrtene povrchovo a ked som to prebrusil tak ci som nahodou neodstranin tu vytvrdenu cast a ci sa mi teraz nebude nahodom vacka do nej zadierat a casom ci ju nemože celu vydriet??


Kdyz uz si sahnul k tomuhle "nahradnimu" reseni serizeni ventilu pomoci magnetky, tak logicky musis dat podlozky brousenou stranou dolu, vacka se musi dotykat leskleho povrchu podlozky

PříspěvekNapsal: 03.08.2009-06:25
od Anonymous
Zdravim všechny, muzete mi nekdo poradit v oblasti praha a okolí někoho, kdo by se postaral (kvalitne) o serizeni ventylu (XJ 600N/95). Tohle je vec na kterou si sam radeji netroufam, ani podle tohoto super navodu. Ne ze bych se toho bal, ale není prostor a zkušenosti.
Diky za radu

PříspěvekNapsal: 03.08.2009-09:01
od lynx

PříspěvekNapsal: 03.08.2009-16:12
od mirekm