Rachot v převodovce na volnoběh - xj600

Pravidla fóra
Zkuste využít funkci hledat před přidáním nového dotazu. V případě nového dotazu/příspěvku vždy na začátek uveďte přesný typ a ročník XJ, ke kterému se dotaz vztahuje!!!

Rachot v převodovce na volnoběh - xj600

Příspěvekod Anonymous » 09.05.2009-20:23

Ahoj

Na volnoběh mi něco rachotí v převodovce v mém XJéčku. Když zmáčknu spojku nebo přidám plyn tak to přestane. Chci se zeptat, jestli Vám to někomu dělá a čím to je(jestli tam není něco povolené,aby se mi to za jízdy nekouslo).Díky
Anonymous
 

Příspěvekod Hynek » 09.05.2009-22:43

Ahoj .
Pokud to přestane při zmačknutí spojky tak to asi bude spojkový ložisko.Zkus jen lehce přimačknout spojku a pokud to přestane tak to je ono.
Hynek
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 115
Images: 6
Registrován: 10.08.2007-19:28
Bydliště: Rtyně v Podkrkonoší

Příspěvekod Anonymous » 10.05.2009-07:36

a motor ti jde naprosto hladce?
mě při volnoběhu nejde zrovna nejlíp a taky se z motoru ozývaj prapodivný šílený zvuky.
Měl jsem dvakrát rozebranou spojku (né kvůli tomuhl důvodu ) a na spojce jsem žádnou vůli neviděl.
Co jsem ae zkoušel, skus hodit motorku na kola, dát tam kvalt a na volnoběhu povolovat spojku. Až to půjde do záběru tak hluk zmizí

mě to přijde jakoby to byly vůle v zubech nebo takněco
Anonymous
 

Příspěvekod Racek » 10.05.2009-07:58

BEGY píše:mě při volnoběhu nejde zrovna nejlíp a taky se z motoru ozývaj prapodivný šílený zvuky.


No jo , ale ty máš Americkýho tuberáka!!! ... to je něco jinýho :smt040
Racek
častý přispěvatel
 
Příspěvky: 250
Images: 1
Registrován: 20.12.2008-16:07
Bydliště: dům

Příspěvekod Anonymous » 10.05.2009-13:09

Motor mi jde na volnoběh hladce, akorát právě to hrkání-no uvidíme co to bude dál dělat.Jinak moc díky za rady
Anonymous
 

Příspěvekod Anonymous » 09.12.2009-22:46

Mám nejspíš ten stejný problém. Na volnoběh jdou od spojky fakt divné zvuky. Takové rachtání jakoby bylo něco povolené. Původně jsem si myslel, že to dělá rozvoďák, že už to bude mít asi za sebou, ale když jsem dnes vytáhl šponovák, tak zdaleka nebyl vysunutý na maximum. Od oka tam bylo ještě víc jak 1cm na šponování. Potom když jsem přiložil ucho na spojku, tak to šlo z ní a když jsem otevřel víčko na nalévání oleje tak to šlo přímo z tama. Když jsem motorku kupoval, tak mě na tento zvuk upozorňoval s tím, že když se zmáčkne spojka, tak to zmizí a nemusím se toho bát a ani to řešit - jenže mi ten zvuk je protivný a motorka pak na volnoběh působí jak nějaká stará vykopávka těsně před smrtí. Dneska když jsem nechal motor na stojanu prohřát a poslouchal ten zvuk, tak vůbec nezáleželo na tom jestli mám nebo nemám zmáčklou spojku, prostě to rachtalo pořád. Jedině kdy to nerachtá je, když přidám nad 2,5tis ot. - potom už jdu slyšet jan klasicky cvakající ventily.

Někdo nějaké nápady co by to mohlo být? První nápady byly spojkový koš nebo pružiny ??
Anonymous
 

Příspěvekod Bartus » 10.12.2009-08:09

Pročti si celé fórum, je tu už na toto téma celé vlákno, řešil jsem to taky celá oprava je tam popsána. :wink:
Pozdrav z černé díry
http://www.bartus.eu

Sedím na stromu a nejsem dřevorubec :-)
Bartus
XJ štamgast
 
Příspěvky: 1395
Images: 162
Registrován: 15.12.2005-10:24
Bydliště: Petřvald u Karviné
Kraj: Moravskoslezký
Typ XJ: Suzuki DL1000 BMW 1150 GSA
Rok výroby XJ: 2005

Příspěvekod TOMMZ » 10.12.2009-10:25

Že by tady viewtopic.php?t=278&highlight=spojka
TOMMZ
Site Admin
 
Příspěvky: 2303
Images: 1515
Registrován: 02.06.2005-14:45
Bydliště: Praha 2
Kraj: Praha
Typ XJ: Thundercat
Rok výroby XJ: 2000

Příspěvekod JOE » 10.12.2009-11:44

Podobný rachot co popisuješ dělá jedna značka motorek.
Pokud tedy nemáš taky stroj značky DUCATI :lol:
Změna je život.HONDA XL 1000 VARADERO
Uživatelský avatar
JOE
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 152
Images: 8
Registrován: 06.11.2007-19:46
Bydliště: Rakvice
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: HONDA XL 1000V VARADERO
Rok výroby XJ: 2003

Příspěvekod Bic0 » 11.12.2009-01:04

JOE: svata pravda, DUCATI-sti sa stazuju ze nove modely uz nehrkocu :)
Bic0
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 145
Registrován: 23.04.2009-13:12
Bydliště: Pezinok (SK)

Příspěvekod Mira XJ » 15.02.2010-18:56

Dneska jsem rozkuchal na svém bývalém xj spojku po poctivých 50 000km. Pravděpodobně jsem přišel na příčinu rachocení spojky.
Dobrá zpráva je ,že to opravit jde, ani to nebude nijak drahý a mělo by to vydržet.
Špatná zpráva je ta, že i když koupíte nový díl, tak tam se japončíci utnuli a bude to počase dělat znova.(odhaduji do 10t.km).

Pokud nepojedu na služebku a opravím to ,tak o víkendu bych měl vědět jestli to pomohlo.

Jen tak pro zajímavost: Dělám kompletní kontrolu a seřízení po 50t.km. Vačky jsou jak kdyby vyjeli z fabriky (není na nich partný žádný otěr),spojka je origo a je na horním limitu fabrického standardu,spojkové plechy to stejné. Jedinou unavu vykazují spojkové pružiny (výměna 300kč).
Všechny ložiska v pořádku,gufera na vidlích netečou, prostě opravdu dalších 50t. km bez jakýchkoliv problémů.
To mám z toho života jakej vedu, to mám z toho s kým se tahám!
Mira XJ
XJ štamgast
 
Příspěvky: 679
Images: 0
Registrován: 06.06.2005-12:53
Bydliště: Pohořelice

Příspěvekod PIG » 15.02.2010-21:54

Na to rozlousknutí co ta spojka jsem zvědavej 8) bych byl další adept na ten "tuning" :D
Uživatelský avatar
PIG
XJ štamgast
 
Příspěvky: 793
Images: 184
Registrován: 09.10.2007-03:16
Bydliště: Vranovice
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: 600N
Rok výroby XJ: 1999

Příspěvekod DOS » 05.03.2010-18:29

Tak Míro co jsi to přesně opravoval a jak to dopadlo ? Nějaké pazvuky mě taky trochu trápí tak jsem zvědavej na výsledek :smt026
DOS
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 113
Images: 13
Registrován: 22.01.2007-12:18
Bydliště: Hradec Králové
Kraj: Královehradecký
Typ XJ: XJ 550 XL700V
Rok výroby XJ: 1981

Příspěvekod Mira XJ » 05.03.2010-19:31

Tak xjčko docela ztichlo.(možná budu tvrdit že jak za nova) Pokud je puštěná spojka,tak je potichu uplně - jen je slyšet ventilový rozvod. Pokud spojku zmáčknu,tak je slyšet mírné ševelení.

Oprava rachoru spojky spočívala ve vymezení vůlí náhonu olejového čerpadla.
1, Ve spojkovém koši převrtat díru pro kolík,který fixuje kolo ,který pohání náhon olejového čerpadla (vrták 5,9mm a kolík o průměru 6mm) Pozor - pouzdro ve kterém se převrtává ta dírka je tvrdé jako prase.

2, Největší vůle je ovšem přímo na náhonu olejového čerpadla! Obvodově klidně 10mm! Hřídel opotřebená není,je otlačené ozubené kolo a hýbe se ozubené kolo vůči hřídeli. Oprava je složitá,protože v yamaze mě bylo řečeno,že pokud tyto věci koupím nové,tak vůle bude z výroby stejná a že toto je ještě zlaté. :shock: . (hřídelka 300kč,ozubené kolo cca 1100). Tudíž oprava originálníma dílama vlastně neexistuje.
Je to tam vůbec konstrukčně blbě řešený.
kdybych nechal dělat novou hřídel + ozubené kolo, tak se ta oprava nikdy nezaplatí. Takže přišel na řadu prase styl - vymezil jsem vůli mezi kolem a hřídelí 0,2mm tvrdým plechem - ustřižená měrka.Nic se stát nemůže,kontrukčně je to tak řešené že měrka nemůže vypadnout.

3, Další zdroj hluku může být axiální ložisko, které odděluje rotující části od tyčky,kterou se ovládá spojka. To bude pravděpodobná příčina hluku při pustěné spojce.

Nejmíň pravděpodobné je kluzné ložisko ve spojkovém koši (jsou tam dvě). Snese neuvěřitelné věci a výrobně je velmi složité.(poptával jsem firmu,která dělá kluzná ložiska na motory a takto složitý tvar neudělají)

Jinak to je věštění z koule. Dokud se spojka nerozdělá,tak nikdo nezjistí co tomu je. Při rozdělání spojky je potřeba nové těsnění (cca 200kč) a nová zajišťovací podložka na spojkový koš (30kč).
To mám z toho života jakej vedu, to mám z toho s kým se tahám!
Mira XJ
XJ štamgast
 
Příspěvky: 679
Images: 0
Registrován: 06.06.2005-12:53
Bydliště: Pohořelice

Příspěvekod OTIS » 06.03.2010-08:01

A nějaké fotky nemáš?
Uživatelský avatar
OTIS
XJ veterán
 
Příspěvky: 3033
Images: 1863
Registrován: 02.06.2005-19:24
Bydliště: Brno
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: 600N
Rok výroby XJ: 2001

Příspěvekod DOS » 06.03.2010-10:36

Dík za zajímavé informace.
DOS
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 113
Images: 13
Registrován: 22.01.2007-12:18
Bydliště: Hradec Králové
Kraj: Královehradecký
Typ XJ: XJ 550 XL700V
Rok výroby XJ: 1981

Příspěvekod Mira XJ » 06.03.2010-13:25

fotky nemám. Polámal se mě foťák.
To mám z toho života jakej vedu, to mám z toho s kým se tahám!
Mira XJ
XJ štamgast
 
Příspěvky: 679
Images: 0
Registrován: 06.06.2005-12:53
Bydliště: Pohořelice

Kovové rachocení z prostoru spojky při volnoběhu a oprava

Příspěvekod PavelRce » 27.03.2010-16:36

Kovové rachocení z prostoru spojky při volnoběhu a oprava

Mám osobní zkušenost s 3 ks XJ 600, kterým se na volnoběh ozývalo ze spojkového prostoru kovové rachtání, jako by bylo něco uvolněné. Po odšroubování nalévací zátky oleje za běhu motoru je to slyšet zcela zřetelně jako nepravidelné víceméně kovové rachtání (cvakání). Po přidání plynu to utichne a po přechodu do volnoběhu se to ozývá nepravidelně znovu.
Tak jsme sundaly kryt spojky s tím, že asi bude vůle na kluzném ložisku spojkového koše (nový stojí cca 4500 Kč), ale nebylo to tím. Byla povolená matice u hnacího ozubeného kolečka které žene koš spojky.
Ono je totiž nasazené na drážkové hřídeli a zajištěné ohnutou drážkovou podložkou pod maticí. Jenže to kolečko má prostě vůli v pootočení vůči drážkám na hřídeli. (ani na hřídeli ani na kole nebylo žádné viditelné opotřebení či deformace, prostě asi z výroby)
Takže časem jak se vyrovnávají síly při běhu motoru (přidání - ubrání plynu a volnoběh), tak se milá matice lehce uvolní. Úplnému povolení zabrání ona podložka, ale kolečko při volnoběhu pak ve vůli na hřídeli cvaká. Jeho vůli lze zpravidla zjistit i rukou po sundání deklu spojky.
Bylo to na všech třech xj 600 stejné.

Řešením je odstranění vůle hnacího kola koše spojky:

Budete potřebovat:
gola sadu, imbusy na dekl spojky a pomocníka
z nových dílů pak: těsnění deklu spojky (cca 200Kč), a zajišťovací podložky pro spojku a hnací kolečko (po cca 60Kč) jsou obě jiné, dále doporučuji LOCITE pro zajištění šroubových spojů)
- zajišťovací podložka matice koše spojky: 1ks obj. č. 90215-20170
- zajišťovací podložka matice hnacího kolečka: 1ks obj. č. 90215-19226
- těsnění víka spojky: 1ks obj. č. 4BR-15461-00

Pořebná doba cca 2h dle zručnosti

POSTUP:
0. Vypustit olej
1. Sundat dekl spojky (aby šel sundat je třeba současně pootočit spojkovou hřídelkou táhla..)
2. Ověřit si vůli hnacího kolečka rukou (vůči hřídeli, né koši spojky!)
3. Zařaďte jedničku a požádejte někoho, aby sešlápl trvale zadní brzdu /kvůli povolení matic na hřídelích
3. Šroubovákem narovnat zajišťovací podložku, a povolit golou matici hnacího kolečka (než rozeberete spojku, jinak to nepovolíte)
4. Rozebrat spojku, vyšroubovat matici koše spojky, sundat koš (při té příležitosti zkontrolovat přeměřením opotřebení lamel a tlačných pružin)
5. Sundat ono hnací kolečko
6. Nasadit kolečko s novou zajišťovací podložkou
7. Sestavit řádně spojku s novou zajišťovací podložkou
8. Našroubovat matici hnacího kolečka (doporučuji zajistit LOCTITEM na šroubové spoje)
9. Řádně dotáhnout a ohnout zajišťovací podložku (siky kleště)
10. Nasadit dekl a nalít olej
11. Vychutnat ticho na volnoběh

U všech tří XJ bylo rázem po problému....


U těchto motorek (+jeden náhradní koš) jsme při té příležitosti mikrometrickým měřidlem porovnávali vnitřní průměry kluzných ložisek koše spojky a ač se jednalo o rozdílně staré motorky, byly hodnoty stejné. Z toho vyplývá, že kompozitová ložiska koše spojky něco vydrží, a běžně nebude nutné je po celou životnost motocyklu řešit a mírná vůle vůči hřídeli spojky je tak patrně již z výroby úmyslná z důvodu mazání styčných ploch.


Ještě foto onoho hnacího ozubeného kola spojkového koše, ať víte o čem je řeč:

Našel jsem ho v sekci technika motor:
Obsah fóra YAMAHA-XJ » Album » Technika » Motor

Je vpravo nahoře zajištěné maticí s ohnutou podložkou.

album_showpage.php?pic_id=1283

a po sundání koše spojky
album_showpage.php?pic_id=1282

S pozdravem Pavel Zídek

P.S. Jinak co se týče té, až zarážející velké vůle u olejového čerpadla, tak byla u všech motorek stejná a zřejmě se vymezí tlakem čerpaného oleje. Bude to mít zřejmě svůj provozní důvod...

:D[albumimg][/albumimg]
Naposledy upravil PavelRce dne 30.03.2010-19:55, celkově upraveno 14
PavelRce
 
Příspěvky: 42
Images: 7
Registrován: 28.11.2009-07:56
Bydliště: Roudnice nad Labem

Příspěvekod Anonymous » 27.03.2010-19:25

super informace,díky,taky mi to klepe.
Anonymous
 

Příspěvekod PavelRce » 28.03.2010-00:29

To jsem rád, že jsem potěšil...

jura píše:super informace,díky,taky mi to klepe.
:)
PavelRce
 
Příspěvky: 42
Images: 7
Registrován: 28.11.2009-07:56
Bydliště: Roudnice nad Labem

Re: Rachot v převodovce na volnoběh - xj600

Příspěvekod kozoroh1 » 17.01.2016-20:45

Tak jsem oprášil toto téma a .....
Něco mi uniká? "4. Rozebrat spojku, vyšroubovat matici koše spojky". Vždyť se protáčí. Je k tomu potřeba spešl přípravek. Nebo existuje nějaký fígl?
Uživatelský avatar
kozoroh1
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 172
Images: 3
Registrován: 13.02.2015-23:51
Bydliště: Dvůr Králové nad Labem
Kraj: Královehradecký
Typ XJ: 600
Rok výroby XJ: 1999

Re: Rachot v převodovce na volnoběh - xj600

Příspěvekod Koudy01 » 17.01.2016-21:27

Je na to spesl pripravek.
Ja to takovy veci povoluju pneumatickym razovym utahovakem.
Jinak zaradit 1, slapnout na brzdu a mezi loukot kola a kyvku drevene spalek. Neni to asi uplne setrny, ale funguje to.

e: Pletu si to s povolenim pastorku retezu a toho hnaciho kolecka u spojky. Tady se to bude tocit porad a vyse uvede postup ti nepomuze - teda krom toho razovyho utahovaku.
e2: Kdysi sem to nejak sundal i bez toho utahovaku, ale uz fakt nevim jak a asi to byl zpusob, ktere si muze clovek dovolit jenom na svoji motorce.
Uživatelský avatar
Koudy01
XJ štamgast
 
Příspěvky: 800
Images: 62
Registrován: 26.09.2011-18:49
Bydliště: Brno-venkov
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: XJ600S
Rok výroby XJ: 2001

Re: Rachot v převodovce na volnoběh - xj600

Příspěvekod Koudy01 » 17.01.2016-21:54

Kdyz sundas to viko s pruzinama:
7228

A vyndas z neho v prostredku ten sulinek na rozepinani spojky, nasadis na matku golu, neni ta dira, co tam po tom sulinku vznikne, dost velka na to, aby po opetovnym nasazeni vika sel tou dirou prostrcit prodluzovak? Pak by to po pritahnuti pruzin mohlo jit povolit se zarazenou 1 a brzdou.


A jeste jedna perlicka, kterou sem pri vymene spojky objevil na svoji nynejsi - takhle v servisu ohybaji pak tu zajistovaci podlozku (nez sem ju koupil, byla v servisu na pretazeni kosa):
7230
Uživatelský avatar
Koudy01
XJ štamgast
 
Příspěvky: 800
Images: 62
Registrován: 26.09.2011-18:49
Bydliště: Brno-venkov
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: XJ600S
Rok výroby XJ: 2001

Re: Rachot v převodovce na volnoběh - xj600

Příspěvekod nevo7 » 22.01.2016-12:45

No, na to sa budem musieť pozrieť aj ja. Myslel som, že to rachotí rozvodovka /budem meniť/, ale pozriem sa aj na toto.
nevo7
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 249
Images: 37
Registrován: 23.10.2015-15:53
Kraj: Trenčiansky
Typ XJ: 600S
Rok výroby XJ: 1995

Re: Rachot v převodovce na volnoběh - xj600

Příspěvekod kozoroh1 » 22.01.2016-16:24

Když vyndáš ten "šulínek" tak dírou nástavec goly projde. Ale je tam tak málo místa, že by se ten ořech musel uříznout. Asi tak, že by na matku zbyl tak půl centimetr. Půjčím si pneumatickou utahovačku. Když to s ní nepůjde, tak to zkusím a dám vědět. Jinak mi jde o toto:

https://www.youtube.com/watch?v=QcNOJmZN4jk

Když nacpeš prst za koš spojky jde to nahmatat i zjistit, že to má vakl.
Uživatelský avatar
kozoroh1
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 172
Images: 3
Registrován: 13.02.2015-23:51
Bydliště: Dvůr Králové nad Labem
Kraj: Královehradecký
Typ XJ: 600
Rok výroby XJ: 1999

Re: Rachot v převodovce na volnoběh - xj600

Příspěvekod kozoroh1 » 25.01.2016-23:42

Tak proběhla zkouška. Matice spojkového koše jde opravdu povolit při zařazené jedničce a trámečkem v kole zapřeném o vidlici. Nechtěl jsem za to brát moc velkou silou tak jsem si půjčil pneu utahovačku. Nepotřeboval jsem ji, ořech a klasický trhák stačí. Nebylo to nijak zvlášť dorvané.
Nápad maníka ve videu výše s pérem a imbusem funguje. Nic se nemusí převrtávat. Kolečko je totálně bez vůle. (díra vymačkaná do O, kolík samovolně vypadl) Sedlo to tam jak prdel na hrnec. Nic se nemusí ani dobrušovat. Jestli přestane chrastění bude jasné až nastartuju, což zřejmě jo. A jak dlouho to tam vydrží ukáže až čas.
Každopádně jestli to bude fungovat, tak to za to stojí. Jinak oprava? : chvilka času a asi tak 10Kč. (jedno péro, o 1,5cm si zkrátíte imbus a "kapka" Gasketu)
Uživatelský avatar
kozoroh1
občasný přispěvatel
 
Příspěvky: 172
Images: 3
Registrován: 13.02.2015-23:51
Bydliště: Dvůr Králové nad Labem
Kraj: Královehradecký
Typ XJ: 600
Rok výroby XJ: 1999

Re: Rachot v převodovce na volnoběh - xj600

Příspěvekod Koudy01 » 26.01.2016-12:58

A ted ti vsechny razy z motoru pujdou i do cerpadla. To se vyhrka a nebude davat dostatecne tlak :D

Ted vazne - hezky :-) tesim se, az ten motor uslysim "na vlastni oci" ;-)
Uživatelský avatar
Koudy01
XJ štamgast
 
Příspěvky: 800
Images: 62
Registrován: 26.09.2011-18:49
Bydliště: Brno-venkov
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: XJ600S
Rok výroby XJ: 2001


Zpět na Motor

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků

cron