Stránka 1 z 1

Teorie o olejích...Viskozitní index oleje...

PříspěvekNapsal: 10.02.2007-18:42
od OTIS
-> Vyjadřuje změnu viskozity v závislosti na teplotě (obvykle ho najdete na podrobnějším popisu vlastností oleje). Čím vyšší je viskozitní index, o to menší je pokles viskozity při nárůstu teploty. Cílem je vyrábět oleje s co nejvyššími hodnotami viskozitního indexu, tzn. jejichž závislost na teplotě je co nejmenší. Toho se v současnosti dosahuje používáním syntetických základových olejů.

Jinými slovy je to jeden z důležitých ukazatelů kvality oleje.V dnešní době se jeho top hodnota pohybuje kolem 180.


Nějak sem se nudil.. tak sem zkusil dohledat jak s tím indexem u konkrétních olejů. Zaměřil jsem se na pár známých vzorků 10W-40.


Denicol Biker 4T - index 153
Repsol Sintetico - index 155
Valvoline Durablend - index 155
Denicol PRO 2000 - index 168
Castrol GPS - index 154
Motul 5100 - index 157
Mobil Extra 4T- index 157

Je to jen srovnání, nechcu z tohoto dělat žádné závěry. Snad jen, že nadprůměrná cena oleje nemusí vždy znamenat nadprůměrné vlastnosti.

Klasifikace API

PříspěvekNapsal: 11.02.2007-01:41
od MatějXJ
Obrázek

PříspěvekNapsal: 11.02.2007-08:25
od OTIS
Pro řadu čtenářů bude asi překvapením, že nejvyšší výkonový standard podle API pro motocyklové motory byl donedávna SG. Oleje s klasifikací vyšší než SG jsou totiž orientovány na parametry úspory paliva a lehkoběžnosti v automobilových motorech a pro použití v motocyklových agregátech nejsou většinou vhodné. Posuzování výkonnosti motocyklového oleje laickým uživatelem podle klasifikace API není reálné, protože v podstatě všechny produkty zmíněnou třídu SG (někdy i vyšší) splňují. To ovšem rozhodně neznamená, že každý olej splňující API SG či vyšší je vhodný pro mazání motocyklů!
Evropská klasifikace motorových olejů ACEA je pro hodnocení olejů pro motocykly naprosto nepoužitelná, v jejích hodnotících kritériích je kladen ještě větší důraz na úspory paliva.
Absence vhodné normy pro posuzování výkonnosti motocyklových olejů byla pociťována již delší dobu. V roce 1999 vešla zásluhou tzv. Velké čtyřky (Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha) v platnost nová specifikace JASO pro hodnocení olejů pro čtyřdobé motory motocyklů. Důležitou součástí testovacích procedur podle této normy je právě test tření na mokré spojce. Zatím jsou platné dvě třídy dle JASO - MA a MB.