Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50
Napsal: 24.01.2012-03:39
Zdravím,
jsem tu úplně nový a o olejích už jsem si tu toho přečetl celkem dost, ale i po tom všem jsem plný rozporuplných názorů.
Někdo píše, že po 20W50 (vyvarujme se označování olejů termíny: minerál, polosyntetika, syntetika..) motorka tolik necvaká. Jiný píše, že při použití 20W50 se mu těžce řadí... velmi rád bych tedy finálně shrnul rozdíly mezi těmito dvěma oleji. Osobně se rozhoduji mezi oleji Motul, pravidelně jezdím i ve vyšších rychlostech (v rámci možností mého stařičkého XJčka = >130km/h), nejčastěji ve městě. Olej mi trochu uniká, proto mě láká volba 20W50 (tedy oleje s vyšším viskozitním indexem).
Zkusím zde tedy shrnout co jsem zjistil a vás prosím o potvrzení, vyvrácení či doplnění informací:
Motul 5000 10W40 ( http://maziva.heureka.cz/motul-5000-4t-10w-40 )
cca: 200,-/1l
+ lepší startování při nízkých teplotách
+ rychleji dosáhne provozní teploty
- dražší
- náchylnější k průsakům a odpařování
Motul 3000 20W50 ( http://maziva.heureka.cz/motul-3000-20w-50-4t )
cca: 160,-/1l
+ vhodnější pro provoz ve vyšších teplotách (vedra, vysoké dlouhodobé otáčky) kvůli menšímu odpařování a případným průsakům
+ levnější
+ tlumení cvakání
- může být tužší řazení
- pravděpodobně "těžší" startování
- dělší doba zahřívání na provozní teplotu
Dodatek: Motul 5000 10W40 se prodává i s označením 5100 10W40 nebo 5100 Ester 10W40 ale žádné zásadní rozdíly (vyjma ceny) jsem mezi nimi nenašel.
Dobré informace ohledně olejů jsem našel zde: http://oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko
..z informací tam vyplývá, že nejideálnější pro naše podnebí by bylo použití oleje 20W40, který jsem ale bohužel od firmy Motul nenašel.
PS: Vlastním XJ 600N 1992 a návodu který mám pro XJ 600S 1994 (je mezi N a S nějaký jiný rozdíl než kastle? A je rozdíl dvou let zanedbatelný?) je uvedeno, že:
"DO 15°C motorový olej SAE 10W30 třídy SE"
"NAD 5°C motorový olej SAE 20W40 tídy SE"
...tento text je tak geniálně napsaný, že z něj vyplývá, že pod 5°C nemáme používat olej žádný, mezi 5°C - 15°C máme smíchat oleje oba nebo si vybrat a nad 15°C už zase žádný olej nepotřebujeme (toto samozřejmě berte jako nadsázku )
Takže jaký olej by se vlastně optimálně měl používat u staršího XJčka?
[TOTO NENÍ DISKUZE O ZNAČKÁCH OLEJŮ]
jsem tu úplně nový a o olejích už jsem si tu toho přečetl celkem dost, ale i po tom všem jsem plný rozporuplných názorů.
Někdo píše, že po 20W50 (vyvarujme se označování olejů termíny: minerál, polosyntetika, syntetika..) motorka tolik necvaká. Jiný píše, že při použití 20W50 se mu těžce řadí... velmi rád bych tedy finálně shrnul rozdíly mezi těmito dvěma oleji. Osobně se rozhoduji mezi oleji Motul, pravidelně jezdím i ve vyšších rychlostech (v rámci možností mého stařičkého XJčka = >130km/h), nejčastěji ve městě. Olej mi trochu uniká, proto mě láká volba 20W50 (tedy oleje s vyšším viskozitním indexem).
Zkusím zde tedy shrnout co jsem zjistil a vás prosím o potvrzení, vyvrácení či doplnění informací:
Motul 5000 10W40 ( http://maziva.heureka.cz/motul-5000-4t-10w-40 )
cca: 200,-/1l
+ lepší startování při nízkých teplotách
+ rychleji dosáhne provozní teploty
- dražší
- náchylnější k průsakům a odpařování
Motul 3000 20W50 ( http://maziva.heureka.cz/motul-3000-20w-50-4t )
cca: 160,-/1l
+ vhodnější pro provoz ve vyšších teplotách (vedra, vysoké dlouhodobé otáčky) kvůli menšímu odpařování a případným průsakům
+ levnější
+ tlumení cvakání
- může být tužší řazení
- pravděpodobně "těžší" startování
- dělší doba zahřívání na provozní teplotu
Dodatek: Motul 5000 10W40 se prodává i s označením 5100 10W40 nebo 5100 Ester 10W40 ale žádné zásadní rozdíly (vyjma ceny) jsem mezi nimi nenašel.
Dobré informace ohledně olejů jsem našel zde: http://oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko
..z informací tam vyplývá, že nejideálnější pro naše podnebí by bylo použití oleje 20W40, který jsem ale bohužel od firmy Motul nenašel.
PS: Vlastním XJ 600N 1992 a návodu který mám pro XJ 600S 1994 (je mezi N a S nějaký jiný rozdíl než kastle? A je rozdíl dvou let zanedbatelný?) je uvedeno, že:
"DO 15°C motorový olej SAE 10W30 třídy SE"
"NAD 5°C motorový olej SAE 20W40 tídy SE"
...tento text je tak geniálně napsaný, že z něj vyplývá, že pod 5°C nemáme používat olej žádný, mezi 5°C - 15°C máme smíchat oleje oba nebo si vybrat a nad 15°C už zase žádný olej nepotřebujeme (toto samozřejmě berte jako nadsázku )
Takže jaký olej by se vlastně optimálně měl používat u staršího XJčka?
[TOTO NENÍ DISKUZE O ZNAČKÁCH OLEJŮ]