Stránka 1 z 1

Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 24.01.2012-03:39
od Krteczek
Zdravím,
jsem tu úplně nový a o olejích už jsem si tu toho přečetl celkem dost, ale i po tom všem jsem plný rozporuplných názorů.

Někdo píše, že po 20W50 (vyvarujme se označování olejů termíny: minerál, polosyntetika, syntetika..) motorka tolik necvaká. Jiný píše, že při použití 20W50 se mu těžce řadí... velmi rád bych tedy finálně shrnul rozdíly mezi těmito dvěma oleji. Osobně se rozhoduji mezi oleji Motul, pravidelně jezdím i ve vyšších rychlostech (v rámci možností mého stařičkého XJčka = >130km/h), nejčastěji ve městě. Olej mi trochu uniká, proto mě láká volba 20W50 (tedy oleje s vyšším viskozitním indexem).

Zkusím zde tedy shrnout co jsem zjistil a vás prosím o potvrzení, vyvrácení či doplnění informací:


Motul 5000 10W40 ( http://maziva.heureka.cz/motul-5000-4t-10w-40 )
cca: 200,-/1l
+ lepší startování při nízkých teplotách
+ rychleji dosáhne provozní teploty
- dražší
- náchylnější k průsakům a odpařování

Motul 3000 20W50 ( http://maziva.heureka.cz/motul-3000-20w-50-4t )
cca: 160,-/1l
+ vhodnější pro provoz ve vyšších teplotách (vedra, vysoké dlouhodobé otáčky) kvůli menšímu odpařování a případným průsakům
+ levnější
+ tlumení cvakání
- může být tužší řazení
- pravděpodobně "těžší" startování
- dělší doba zahřívání na provozní teplotu


Dodatek: Motul 5000 10W40 se prodává i s označením 5100 10W40 nebo 5100 Ester 10W40 ale žádné zásadní rozdíly (vyjma ceny) jsem mezi nimi nenašel.

Dobré informace ohledně olejů jsem našel zde: http://oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko
..z informací tam vyplývá, že nejideálnější pro naše podnebí by bylo použití oleje 20W40, který jsem ale bohužel od firmy Motul nenašel.

PS: Vlastním XJ 600N 1992 a návodu který mám pro XJ 600S 1994 (je mezi N a S nějaký jiný rozdíl než kastle? A je rozdíl dvou let zanedbatelný?) je uvedeno, že:
"DO 15°C motorový olej SAE 10W30 třídy SE"
"NAD 5°C motorový olej SAE 20W40 tídy SE"
...tento text je tak geniálně napsaný, že z něj vyplývá, že pod 5°C nemáme používat olej žádný, mezi 5°C - 15°C máme smíchat oleje oba nebo si vybrat a nad 15°C už zase žádný olej nepotřebujeme :shock: :lol: (toto samozřejmě berte jako nadsázku :wink: )

Takže jaký olej by se vlastně optimálně měl používat u staršího XJčka?

[TOTO NENÍ DISKUZE O ZNAČKÁCH OLEJŮ]

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 24.01.2012-07:42
od TOMMZ
Docela jsi ty výhody olejů srovnal, takže by to mělo být jasné. Jen ty horší starty jsem nepozoroval.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 24.01.2012-12:34
od Radimathor
Rozdíl mezi N a S je kromě kastle i jiný budíky, vše ostatní je naprosto stejný. Akorát, že v 1992 se N nedělalo, to přišlo až myslím v 95r.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 24.01.2012-15:38
od mahomaho
Největší rozdíl je v tom že 5000 je POLOSYNTETIKA a 3000 MINERÁL proto je 3000 levnější. Do xj by měla být POLOSYNTETIKA . Jinak oleje se tu stokrát řešili - mrkni do historie.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 24.01.2012-15:48
od Krteczek
Radimathor píše:Rozdíl mezi N a S je kromě kastle i jiný budíky, vše ostatní je naprosto stejný. Akorát, že v 1992 se N nedělalo, to přišlo až myslím v 95r.


Já mám 1992 a je to Nko.. nemá to sice napsaný na boku, ale je to normálně origo bez plastů..

Vzhledem k infu na http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Diversion to vypadá, že se v Evropě všechny XJčka od roku 1992 (včetně) označují slovem Diversion a pak už se dělí jen na N/S dle kastle a budíků.

PS: Proč mám v TP uvedeno 37kW, když oficiálně má mít moto cca 45kW? Dříve se motky škrtily na 37kW?

mahomaho píše:Největší rozdíl je v tom že 5000 je POLOSYNTETIKA a 3000 MINERÁL proto je 3000 levnější. Do xj by měla být POLOSYNTETIKA . Jinak oleje se tu stokrát řešili - mrkni do historie.


Dle článku na http://oleje.cz/index.php?left=main&page=clanky_mytus3 se už několik desetiletí vůbec nemáme řídit dělením olejů na syntetické a minerální, vzhledem k tomu, že každý olej obsahuje syntetická aditiva..

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 24.01.2012-18:06
od Bartus
pokud máš 92 a n-ko jak píšeš, tak máš bouračku, kde se nikomu nechtělo opravovat plasty a udělali z toho naháče. n-ko se vyrábělo opravdu až od 95 roku. a z výkonu si nic neděléj, inspektoři tam vypisujou cokoli, hoď si to na brzdu a nech si to změřit. já na svém xj najel více než 50 000km a jezdil jsem vždy na 10w40, ani vyžší teploty - chorvatsko ve vedrech mi nebraly více oleje. ale je to na tobě, pokud jezdíš, tak ho za sezónu 2x vyměníš a můžeš porovnat. nejlíp si vyzkoušej sám, co ti bude sedět.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 24.01.2012-18:52
od OTIS
Pokud bych se chtěl pokusit snížit spotřebu oleje, tak určitě sáhnu po tom s vyšší viskozitou. Jednu dobu sem aj o takové změně uvažoval, ale nějak na to nedošlo (to bralo tak 0.7l na 10tis km). A po 65 tis nějak spotřeba začala klesat... . Teď mám téměř 90 tis. a olej už nežere skoro vůbec :smt017 ...tak to neřeším.

mahomaho píše:Největší rozdíl je v tom že 5000 je POLOSYNTETIKA a 3000 MINERÁL proto je 3000 levnější. Do xj by měla být POLOSYNTETIKA . Jinak oleje se tu stokrát řešili - mrkni do historie.

Myslím že o takových olejích jaké jsou dnes se jim v době vzniku XJ ani nesnilo. Každý moderní olej zcela jistě převyšuje kvalitu-parametry těch, které byly doporučeny v té době :wink:

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 24.01.2012-19:40
od motorkar0784
5000 je polosyntetika a jak jsi psal 5100 Ester že mezi nima není rozdíl tak právě 5100 je plná syntetika a když tady laborujete mezi 10W40 a 20W50 tak proč nezkusit střední cestu v podobě 5100 Ester 15W50? Tam je teda akorát cena kousek vejš, někde 220-250kč bo tak nějak. Je to teda plná syntetika a nebo ještě plnou syntetiku v podobě 5100 Ester 10W50 v ceně taky kolem 200kč za litr?

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 24.01.2012-22:31
od Krteczek
Bartus píše:pokud máš 92 a n-ko jak píšeš, tak máš bouračku, kde se nikomu nechtělo opravovat plasty a udělali z toho naháče. n-ko se vyrábělo opravdu až od 95 roku


Tak jsem se snažil tvůj názor někde podložit a skutečně jsem na http://www.totalmotorcycle.com/Yamaha-M ... Guides.htm našel Nko až od '95. Takže mám tedy asi po nehodě osekaný Sko.. čemuž by odpovídaly i budíky, který podle mě nemaj originál vnitřnosti. Tak díky, že už mám alespoň v tomhle jasno :)
Výkon bych si celkem rád nechal někde změřit, ale s tím si asi počkám až na sezónu..
Právě dneska už jsem si objednal Motul 3000 20W50 3l za 495,-, tak doufám, že jsem žádnou zásadní chybu neudělal.. :)


OTIS píše:Myslím že o takových olejích jaké jsou dnes se jim v době vzniku XJ ani nesnilo. Každý moderní olej zcela jistě převyšuje kvalitu-parametry těch, které byly doporučeny v té době


S tím 100% souhlasím :)


motorkar0784 píše:5000 je polosyntetika a jak jsi psal 5100 Ester že mezi nima není rozdíl tak právě 5100 je plná syntetika a když tady laborujete mezi 10W40 a 20W50 tak proč nezkusit střední cestu v podobě 5100 Ester 15W50? Tam je teda akorát cena kousek vejš, někde 220-250kč bo tak nějak. Je to teda plná syntetika a nebo ještě plnou syntetiku v podobě 5100 Ester 10W50 v ceně taky kolem 200kč za litr?


Nepsal jsem, že mezi nima není rozdíl, psal jsem, že jsem žádnej nevypozoroval.. takže tobě děkuju za nastínění rozdílů mezi těmito oleji, ale i tak vzhledem k článku o mýtech v popisu olejů nechápu jaký je v dnešní době rozdíl mezi syntetickým a minerálním olejem, když oba obsahují určité množství syntetických aditiv.
Předpokládám tedy, že "syntetický" olej obsahuje menší množství minerálních látek a větší syntetických, kdežto "minerální" olej obsahuje větší množství minerální složky a menší množství syntetické složky.
Pak je tedy vhodná otázka, v čem je vlastně pro motor skutečný rozdíl mezi "syntetickým" a "minerálním" olejem?!


A na závěr: Vzhledem k dnešním kvalitám olejů už je předpokládám úplně jedno jestli po "syntetickém" oleji použiji "minerální" a naopak nebo není?

Ještě jedna otázka extra: Provádí se během výměny oleje u motorek výplach nějakým čističem nečistot než se nalije olej nový?


PS: Geniální článek o motorových olejích: http://www.mjauto.cz/newdocs/oleje.htm (krásně vysvětluje výhody a nevýhody minerálních a syntetických olejů atp.)

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 25.01.2012-10:11
od OTIS
Ne žádné výplachy se při výměnách nedělají.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 25.01.2012-13:06
od TOMMZ
Když budeš aktivní, tak můžeš sundat "vanu" a vyčistit bordel, co tam steče. Snad Bartus to dělal.

297

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 25.01.2012-14:04
od boban

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 25.01.2012-16:49
od Bartus
jo já to kdysik čistil, trochu blbý přístup na některé šrouby ale jinak v pohodě,ale pokud se do toho pustíš tak počítej s novým těsněním pod víko.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 25.01.2012-18:02
od OTIS
1198 1193

A když už se k tomu odhodláš, tak taky propláchni to čidlo hladiny oleje.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 25.01.2012-21:59
od Krteczek
TOMMZ píše:Když budeš aktivní, tak můžeš sundat "vanu" a vyčistit bordel, co tam steče. Snad Bartus to dělal.

297


Koukal :shock: jsem dnes jak to tam dole vypadá a moc se mi do sundavání vany nechce :smt009 . Uvidím jak nadšenej budu v den výměny oleje..


Bartus píše:Jo já to kdysik čistil, trochu blbý přístup na některé šrouby ale jinak v pohodě,ale pokud se do toho pustíš tak počítej s novým těsněním pod víko.


Právě díky přístupu se mi do toho určitě moc chtít nebude. BTW: Kde kupujete díly na XJ jako právě třeba těsnění atp :?:


OTIS píše:A když už se k tomu odhodláš, tak taky propláchni to čidlo hladiny oleje.


Předpokládám, že propláchnout ho nebude nic složitýho, když už by byla vana dole, že.. Tvoje fotky ukazují stav ihned po sejmutí a po vyčištění? Protože jestli je to zasviněný jen takhle málo, tak mi to přijde jako vcelku kontraproduktivní práce (alespoň v mém případě).. čekal bych tam víc bordelu.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 26.01.2012-06:13
od OTIS
To těsnění normálně v Yamaze. Moja motorka je o 10 let mladší než tvoja a tento stav byl někdy co já vím ve 30 tis (to sem dělal kvůli opravě závitu výpustky). Takže je možné že tam budeš mět větší humus za ty roky... Samozřejmě to při výměně sundávat nemusíš, to ti bylo naznačeno jen kdybys chtěl být hodně aktivní 8)

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 26.01.2012-08:28
od PIG
Ty otisovi usazeniny jsou tam určitě proto, že jezdí "kadla kadla" :D já jsem tam nic takovýho neměl, myslim..

jinak taky jsem se nemohl rozhodnout kterej olej, tak jsem to vyřešil 15W50 :)

http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=1296

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 26.01.2012-10:13
od DOS
Jinak do motocyklových olejů se pustil i domácí výrobce tak jen pro rozšíření výběru.
http://www.mogul.cz/shop.aspx?podskupina=75
Např. tento http://www.mogul.cz/zbozi.aspx?kod=V531492312 mají teď u nás v HK v prodejně PARAMO za 132,-kč/litr.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 26.01.2012-10:18
od PIG
DOSi díky za info!! To jsem potěšen, myslím že na jaře podpořim našeho výrobce, zkusim tu 15W50.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 26.01.2012-23:54
od xy
...ad výkon: na 37 kw byly škrceny motorky pro Německo, kvůli pojištění - ne proto, že by se právě tohle číslo někomu líbilo :roll: , taky jsem jednu takovou měl...

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 11.03.2012-21:33
od David Houda
Tak jsem pro tuto sezonu přešel na olej Castrol 20W 50 - za cenu 140 Kč/litr.

Něco jsem načetl a proto volba 20W 50, doufám že si bude broukat. :D

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 12.03.2012-16:25
od boban

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 13.03.2012-00:59
od Krteczek
Tak už proběhla výměna za Motul 3000 20W50, ale zatím je brzo na jakékoliv závěry.

Bohužel mi přes zimu vykapalo celkem dost oleje a neměl jsem po ruce nic lepšího než nějaký olej do auta, kterým jsem spolu s trochou nového doplnil hladinu pro první zimní start a zahřátí oleje před vypouštěním.. tak doufám, že jsem neudělal žádnou fatální chybu. :?

Trochu mě zarazilo, že jsem jedničku nemohl na stojanu vytočit na víc než 4-5000/ot... po prvním ujetém kilometru už zase motorka ochotně táhne až k omezovači. (předpokládám, že nejsem jediné prase, kterému se sem-tam stane, že na dvojku táhnu až k omezovači) :lol:

První věc kterou jsem ale zpozoroval byl skutečně o dost menší únik oleje během stání. (předtím kapalo, teď téměř vůbec). Cvakání motoru se mi tišší nezdá, ale to bohužel nemohu subjektivně posoudit, protože motorku vlastním teprve velmi krátkou dobu a každý start je pro mě v podstatě novinkou :oops: Za ty tři kilometry co jsem zatím na novém oleji ujel :roll: jsem ale určitě nepozoroval jakkoliv těžší řazení nebo něco podobného, ale až s tím najezdím alespoň nějakou normální vzdálenost, tak poreferuji :)

Pár otázek bych ale měl..
1) Je normální, že i přes plný voko oleje mi po nastartování olej sleze až ke spodní rysce?
2) Za jaké teploty se olej měří na "oku" - studený/teplý?
3) Stalo se vám také někdy po zimně, že vám jednička netáhla nad 5000/ot?

PS: Motorka stála přes zimu v podzemních garážích s teplotou nad 5°, nevyndanou baterkou a plnou nádrží a chytla tak na 15té škrtnutí (z toho prvních 10 bez sytiče, protože jsem na něj zapomněl). Takže v podstatě na pátej pokus.. to je celkem slušnej výkon, na to že se všude píše, že XJčka po zimě blbě startujou, ne?

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 13.03.2012-07:03
od Houba
Krteczek píše:Pár otázek bych ale měl..
1) Je normální, že i přes plný voko oleje mi po nastartování olej sleze až ke spodní rysce?
2) Za jaké teploty se olej měří na "oku" - studený/teplý?
3) Stalo se vám také někdy po zimně, že vám jednička netáhla nad 5000/ot?


1. Samozřejmě, olej v klidu steče dolů a zaplní to "voko", v momentě, kdy nastartuješ, se ho většina rozcákne po skříni. Proto se vždycky kontroluje stav oleje v klidu :-)
2. Teplota nehraje roli, pokud kontroluješ olej na odstátém motoru. Pokud jsi zrovna chcípnul motor, lze stav zkontrolovat za pár minut, většina ho tam steče během chvilky.
3. Jo, zatím mám za sebou dvě zimy s motorkou a pokaždé bylo startování s komplikacemi, které uvádějí všichni. Pokaždé taky chvíli trvalo, než se motor "rozjel" na běžný provoz. Poškubával a netáhl. Stačilo ujet pár kilometrů na plné zahřátí a patrně taky spálení starého benzínu a šlapala jako hodinky.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 15.03.2012-17:52
od motorkar0784
a co se ještě týče těch olejů u Div 900, troufnete si někdo odhadnou jaká mohla být viskozita původního oleje? Když do výměny vše funguje jak má a po výměně oleje za Motul 15W50 nejde na studený motorce řadit nahoru? Nebo jde ale prostě v nízkých otáčkách to je obtížný, když s tím chce jet člověk právě tak jako že to ještě není zcela ohřátý tak nahoru jde špatně řadit, je znatelně cítit to cvaknutí do jakejsi mezipolohy kdy není zařazeno, je potřeba razantnějc přeřadit nebo víc motorku vytočit a pak přeřadit což na studeným moc dobrý asi není. Stačí ujet cca 10km a už je to v podstatě bez problémů ("v podstatě" proto že i na teplým to je o něco málo horší než tomu bylo dřív na původní olej). A je to opravdu od výměny oleje.

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 15.03.2012-18:15
od Krteczek
motorkar0784 píše:a co se ještě týče těch olejů u Div 900, troufnete si někdo odhadnou jaká mohla být viskozita původního oleje? Když do výměny vše funguje jak má a po výměně oleje za Motul 15W50 nejde na studený motorce řadit nahoru? Nebo jde ale prostě v nízkých otáčkách to je obtížný, když s tím chce jet člověk právě tak jako že to ještě není zcela ohřátý tak nahoru jde špatně řadit, je znatelně cítit to cvaknutí do jakejsi mezipolohy kdy není zařazeno, je potřeba razantnějc přeřadit nebo víc motorku vytočit a pak přeřadit což na studeným moc dobrý asi není. Stačí ujet cca 10km a už je to v podstatě bez problémů ("v podstatě" proto že i na teplým to je o něco málo horší než tomu bylo dřív na původní olej). A je to opravdu od výměny oleje.


Tohle úplně snadno skutečně může být způsobeno olejem.. logicky by platilo, že předchozí olej byl o něco méně vyskózní a vzhledem k tomu, že málokdo leje do XJčka třeba 5W30tku tak tam s největší pravděpodobností byl olej 10W40..

Zkus příště použít 10W40 a uvidíš, jestli se ti zase bude za studena řadit líp :)

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 15.03.2012-19:43
od motorkar0784
Já to klidně zkusím hned pokud je opravdu šance že viskozitně o třídu jinej olej to dokáže takhle ovlivnit. Uvidím zítra protože po obědě sfrnknu 200km takže uvidím jak se to bude celý chovat, přece jen i bude teplejc než oněch 5-10 stupňů při kterých jsem to zkoušel, já jsem se jen obával jestli třeba ten 10W40 není už moc řidkej do vzduchem chlazenýho motoru, ačkoliv vím že je spousta lidí co ho tam lejou

Re: Shrnutí olejů Motul 10W40 vs 20W50

PříspěvekNapsal: 15.03.2012-22:50
od Krteczek
motorkar0784 píše:Já to klidně zkusím hned pokud je opravdu šance že viskozitně o třídu jinej olej to dokáže takhle ovlivnit. Uvidím zítra protože po obědě sfrnknu 200km takže uvidím jak se to bude celý chovat, přece jen i bude teplejc než oněch 5-10 stupňů při kterých jsem to zkoušel, já jsem se jen obával jestli třeba ten 10W40 není už moc řidkej do vzduchem chlazenýho motoru, ačkoliv vím že je spousta lidí co ho tam lejou


Osobně bych na tvém místě určitě počkal.. přece jen jsme všichni zblblí z toho, že nám ukazují předpověď 12 stupňů a ve finále je venku 6°.. počkej na ty 20° bude to lepší. A navíc mám pocit, že v letním období.. až zase budou teploty šplhat k 30°.. by měl mít 15W50 lepší mazací účinky než 10W40.

Obecně se ale dá říct, že všichni děláme z olejů zbytečně velkej problém..