Stránka 1 z 2
Vymena oleje kazde 2 roky
Napsal:
08.09.2010-13:15
od Anonymous
Ahoj,
jsem druhym dnem stastnym majitelem XJ 600 S Diversion, r.v. 1993. Predem podotykam, ze jsem uplny laik, takze pokud moje dotazy budou mimo, tak to berte tak, ze zadny uceny z nebe nespad....
Chystam se vymenit olej a filtr. Procetl jsem tady ruzne diskuse a nakonec zvolil Motul 5100 Ester – 10W40. Nevim, zda je dobry nebo ne, ale nekdo ho tu pouziva, tak snad OK. Chtel jsem Motul 5000 4T – 10W40, ale ten tu nikdo (asi) nema, tak jsem ho radeji nevzal.
A ted dotaz. V moto je olej nekde pod ryskou. Puvodni majitel olej menil pred 6 lety, 2 roky jezdil, pak mel znacky 4 roky v depozitu. Ja jsem s tim ted dojel domu (cca 110 km). Vse v pohode, motor bezi, kontrolka mazani nesviti. V podstate nepozoruju zadny problem ani kvuli stari oleje, ani kvuli tomu, ze je ho tam pod ryskou.
Kdyz jsem resil vymenu oleje v aute, tak mi mechanik rekl, at dodrzuju kilometry a na dobu kaslu. Plati to i u moto? Jinak receno, pokud 6000 km najedu rekneme za 4 roky, je mozno olej menit az po 4 letech? Rikam si, ze je v podstate fuk, zda olej hnije nekde v regale v kramu nebo u me v motoru.
)
Napsal:
08.09.2010-13:30
od kaplos
Dodržuj interval 1 rok nebo 6000km a máš po starostech. V tomhle případě se drž toho co doporučuje výrobce, oni vědí proč to tak má být.
Napsal:
08.09.2010-13:53
od P.H.
Fuk to je protože je to tvoje motyka a ne moje
Napsal:
08.09.2010-15:27
od PIG
a auto ještě jezdí když máš tak skvělýho mechanika?
bez urážky ale u toho bych si nenechal opravit ani kolo. když má takovou lásku k oboru a věcem který ho maj živit... třeba 4 roky.. síla.
jak psal radim, rok, nebo kilometry.
jestli olej je v garáži ve flašce, nebo v motoru, je nebe a dudy.
Napsal:
08.09.2010-15:28
od mistrhroch
Tak další XJ!
Tak vítej a nasávej vědomosti-určitě ti tady po pár dloubnutí vždycky někdo poradí(neboj, zvykneš si).
Ať ti to jezdí!
Napsal:
08.09.2010-15:53
od Radimathor
Olej v uzavřeném balení je ochráněn, není ve styku s okolním prostředím. Olej v motoru je již kontaminován okolním prostředím a tudíž sakra rychle ztrácí své vlastnosti, je v něm už něco bordelu ze spalin, kovu, je ve styku se vzduchem a dostává se do něj tudíž i vlhkost = mění se tím pádem jeho charakteristiky a tzv. rychle stárne a pokud ta motorka 4 roky stála a vůbec nejela tak potěš prdel teda, vyměnit a to ihned a bych to i před tím celý propláchl k tomu určeným přípravkem. Taky bych se bál vnitřní koroze páč jak se to netočí tak to kyselý prostředí v motoru dělá divy, viděl jsem tři motory co nejely 5 let a moc hezkej pohled to teda nebyl.
Re: Vymena oleje kazde 2 roky
Napsal:
08.09.2010-16:17
od mirekm
Jirik píše:Ahoj,
pokud 6000 km najedu rekneme za 4 roky, ..olej hnije nekde ....
)
Jestli to myslíš takhle, 1500km/rok, tak nechápu na co máš motorku?! Na to ti stačí Babeta.
Napsal:
08.09.2010-17:35
od TOMMZ
Olej pod spodní ryskou v okénku motoru při vodorovné poloze moto být prostě N.E.S.M.Í
Pokud ti tedy na tom motoru ještě záleží. V opačném případě bych žádný olej neměnil a neudržoval na správné hladině, bo ono to chvilku trvá než se motor zadře úplně a to těch 1500km třeba najedeš.
Napsal:
09.09.2010-12:33
od Anonymous
OK, olej tedy vymenim.
Co se tyce toho auta, tak ja bych toho mechanika nezatracoval. Mam 12 let starou feldu 1.9D. Hodnota auta je uz skoro 0 a motor je xtremni drzak. Uz dnes je jasne, ze auto driv totalne zrezne, nez ze bych najel dalsich 200 000km.... Tak proto mi radil, ze je samozrejme lepsi menit po roce, ale v takovehle situaci uz by to neresil. To tedy jen tak pro vysvetleni.
Re: Vymena oleje kazde 2 roky
Napsal:
11.09.2010-09:04
od Anonymous
Mirekm: Jestli to myslíš takhle, 1500km/rok, tak nechápu na co máš motorku?! Na to ti stačí Babeta.[/quote]
A co je špatnýho na tom, že si někdo koupí moto a najede 1500 km za rok?
U motorky rozhodně měnit po 1rok/6000km (nebo co udává výrobce) +-. U normálního auta bych to taky nějak nedramatizoval. Půl roku sem tam, ale 4, to už je síla.
Napsal:
11.09.2010-10:08
od mistrhroch
Ještě jeden návod :
Motor co hodně papá olej + větší únik netěstnostmi = při průběžném dolívání za chvíli vyměníš celou náplň ani nevíš jak!!!
A pak už jen vyměnit filtr...
Poradí někdo kde koupit těsnění a případně jaké (čeká mě teď oprava netěsnosti spodní vany).Nebo jestli mám raději provést i další úkony???
Díky a užívejte si ježdění!
(Kurňa dneska je tady krásně!!!)
Napsal:
11.09.2010-17:45
od Mira XJ
To je blbej návod,páč ti v motoru zůstaneou všechny nečistoty,ktery bys vypuštěným olejem odstranil.
Napsal:
11.09.2010-19:52
od mistrhroch
To byl samozřejmě vtip.
Prolíná mi spodním deklem motoru olej a čeká mě přes zimu oprava.Jen nevím co všechno mě čeká a co si mám připravit.
Napsal:
12.09.2010-11:47
od Zdeněk
Nazdar lidi.
Kurňa co je špatnýho na 1500km za rok??? Vždyť přece každý nemusí jezdit Norsko- Švédsko- Rusko. Pochopte už všici, že jsou lidi co mají motorku jako zábavu a né jako závod, kdo nejvíc najede.
Co se týká toho oleje, tak já mám nyní hladinu asi 3mm nad spodní ryskou a když nastartuji a po cca3minutovém zahřání na sytič (udržuji otáčky okolo2tis) po rozjezdu a vytočení k 5tis se mi už kontrolka rožne a po ubrání a natečení oleje zpět do vany(asi 3-5sekund) se opět vypne. Když je motor teploučký tak kontrolka nesvítí ani při 9tisících. Teď už ho nebudu dolívat, protože budu měnit.
Jó a zcela logicky: když olej nasaje vlhkost, tak po zahřátí ji opět odpaří. Nebo né??? Podle mě ty intervaly jsou přehnaně krátké a oleje v dnešní pokrokové době musí vydržet mnohem víc než v letech1990. Já osobně budu měnit co 2 roky nebo 10tisíc.
Napsal:
12.09.2010-11:57
od Bartus
Blbost neměň olej vůbec na co taky že
Pak se všeci diví jak ty motorky u nás vypadají, motorku z čr bych si už nikdy nekoupil, max od OTISE
1500 najedeš za jeden víkend
Zdeňku až zadřeš tak se pak neptej kde seženeš nový motor, tyhle staré Xj žerou olej jak prokoplé, stračí když vyjedeš dál než 20km od komína. Zkus se někdy projet 500km za den a poznáš to, 3mm ti budou k hovnu.
Dnešní pokrokové oleje přejíždíš stejně jako v 90, taky jsem si to říkal u svého auta a přejel jsem skoro 2x interval a skončil jsem v servisu s rozvodama za 12 000.
Pokud ti je 800 za olej na rok moc, tak proč kupuješ motorku.
Napsal:
12.09.2010-12:02
od Bartus
mistrhroch píše:Poradí někdo kde koupit těsnění a případně jaké (čeká mě teď oprava netěsnosti spodní vany).Nebo jestli mám raději provést i další úkony???
Těsnění kup přímo v yamaze, balík to stát nebude. Nebo si sežeň silikón od nějakého servisáka.
Při sundání vany poznáš, jak se kdo k té motorce choval před tebou, já měnil olej pravidelně a používal jen motul a valvoline a měl jsem ji krásně čistou, žádný kal. Někteří soudruzi tady zase vylili kýbl sraček
Takže proto měníme olej, né že najedu hovno, ale jak psal MiraXJ, čistíme tím i motor od kalů, co se usazují ve vaně.
Napsal:
12.09.2010-15:06
od mistrhroch
Jj-dnes du vyčistit a odmastit motor abych pořádně zjistil zda mi to unikalo opravdu jen spodkem víka a filtrem oleje.(Od srazu ji mám furt zasranou od stříkajícího oleje a neměl jsem chuť ani sílu to očistit-ruka pořád zlobí a noha pořád vypadá jak po nájezdu stáda koní...
)
Jen jsem zatím dal na opravu plast a rovnal lešení.
Těsnění určitě koupím a nemá se to ještě namáznout nějakým hermetikem?
Napsal:
12.09.2010-16:59
od mirekm
mistrhroch píše:.....nemá se to ještě namáznout nějakým hermetikem?
Zapomeň na Hermetik, jsou dnes mnohem lepší materiály!
např:
http://www.prolep.cz/?p=productsMore&iProduct=718
Napsal:
12.09.2010-17:27
od xy
Zdeněk:...na najetí 1500 km/rok není špatného nic - však ti v té motorce leží tvoje peníze, tak si s ní dělej co chceš
...neměnění a nedolévání oleje je taky věc tvých peněz, jen kdybyses někdy rozhodl tu motorku používat i k jezdění tak ona ti to spočítá
...logiku typu: ušetřím 25 korun za decku oleje k dolití, však ono to vydrží, fakt nechápu
Napsal:
12.09.2010-17:32
od Zdeněk
Bartus--
No je pravda, že jsem zatím nenajel za 1 den víc jak necelých 200km (3x), ale od koupě 4 června byl olej cca5mm pod honí ryskou a teď mám přesně 1885km a myslím ,že to naubylo moc. Takže ty delší projížďky nemohu posoudit. Ale dovedu pochopit drahé kolegy, kteří toto najedou za víkend. Smekám před nimi a tiše závidím. Mě stačí projížďka po okolí do 50km.
A prosím nestraš mě s nějakým zadřením!!! Já zadřel jen jednou pincka v rychlosti 20km a jak jsem pak viděl ten válec s pístem tak mi bylo do breku.(bylo mi 16) Ale správně jsi podotkl, že u aut se interval normálně přejíždí o mnoho tisíc.
Ale moc díky za poučení, jsem rád.
Napsal:
12.09.2010-18:06
od mirekm
Ta min ryska je tam na to, aby bylo zaručeno množství oleje schopné mazat za každé provozní situace. Pokud ho tam máš méně, může se stát, že při akceleraci nebo náklonu, kdy ti olej nateče někam ke straně, se ti čerpadlo ocitně na suchu a ložiska bez oleje a to je u takového motoru havárie
. Opravdu ten risk za těch pár ušetřených korun nestojí.
Napsal:
12.09.2010-18:17
od Rix
Matko boží to je zboží to se jentak nevidí.
Napsal:
12.09.2010-19:50
od DickSz
prosím které xj žere olej?
Moje z roku 1985 se dostalo z horní rysky do poloviny okénka po 4000 km.
To je hodně?
Napsal:
12.09.2010-20:41
od mistrhroch
Tak to jelito jsem jááá
Dnes jsem dolil poslední zbytek oleje z litrové butylky...(najeto cca3500km...)
Bohužel si za to můžu sám-trochu to začalo kapat, tak mě osla nic jiného nenapadlo než dotáhnout šrouby a asi se to zkroutilo!Druhý den bylo místo kapek - celá louže pod motkou...No a takhle jsem jel na Jesenický srazík
- bo už nebyl na nic čas...
Dnes jsem to trochu očistil a zjistil jsem tři místa prolínání-spodek, filtr a boční víko(strana kde je olejoznak).
Díky Mirku za odkaz na silikon a otázka : dát tam origoš těsnění a ještě navíc ten silikon?
Napsal:
13.09.2010-06:02
od Zdeněk
mirekm--- přečti si prosím, co jsem psal o nynějším stavu oleje:
Co se týká toho oleje, tak já mám nyní hladinu asi 3mm nad spodní ryskou a když...
To znamená NAD a né pod spodní ryskou. Nejsem zas taky debil, že bych se tu dohadoval, když bych měl pod ryskou. Jen jsem psal, že za 1885km mi ubylo trochu a je to stále v okně dobré. Akorát když teď v 10-13stupních nastartuju a budu chtít hned jet, tak mi zasvítí kontrolka.
A ještě se mi zdá (dle tvých příspěvků) že jsi fakt dobrej machr, všemu rozumíš, všechno jsi viděl a slyšel a akorát každýho koho můžeš, tak pojebeš jak alika. Možná bys mohl někdy dát do frcu nějakou solidnější radu a né jen buzerovat a každému se vysmívat. Ale vlastně Hrošíkovi jsi dal odkaz na ten těsnící tmel, takže asi to nebude s tebou tak špatné.
Napsal:
13.09.2010-10:42
od zbynek
Hmmm :-(
Na jednu stranu jsou tendence motoru dopřát ten nejlepší olej a kupujou se (polo)syntetiky za 250-400Kč/litr a na druhou stranu se natahují intervaly výměny na téměř dvojnásobek. Nerozumím tomu. Jednou ten výrobce předepíše specifikaci, množství a četnost výměny oleje a tak se tím řídím, ne? Já tedy ne, já to dělám jinak:
U mého motoru je předepsáno minerál 10w40 (při vyšších teplotách 20w50), 2500ccm, výměna co 6000km, každou druhou filtr (s filtrem 2800ccm) a u i nového motoru avizuje spotřebu oleje 200ml/1000km.
A mnou praktikovaná skutečnost: olej minerál Motul 3000 20w50 za 168Kč/litr (lepší fakt není potřeba), filtr při každé výměně (těch 106Kč mne nezabije) a tu dělám v rozmezí 5000-7000km, dle toho, kde zrovna jsem nebo kam se chystám. A dolejvám v průměru půllitr na tisíc (což jak si bystřejší už spočítali, obnáší jednu celou "průtokovou" výměnu za každý interval). XJ nepotřebuje bůhví jaký olej, XJ ho potřebuje dost a čistého...
Ad vlhkost: jestli se po absorbci zase vypaří netuším, větší paseku v oleji nadělají kyselé složky ze spalin - a ty se do oleje dostanou... Proto se ani nedoporučuje při výměně oleje před zimním spánkem nastartovat a protočit - na jaře je ten olej zralý k opětovnému vyměnění.
Ad 1500km/rok: s tímto okolokomínovým nájezdem bych si koupil krásného klasického nepohodlného nahatého café racera či dokonce veterána a nikoli denního pracanta či dálkového turistu, jimiž XJ bezesporu jsou. Nicméně, to je každého věc, někdo jezdí na Péráku do Anglie, jinej na Goldwingovi pro rohlíky za roh, tady bych si nedovolil po/od/suzovat...
Ad mirekm: Zdeňku, cítíš-li se být jeho slovy uražen či pohoršen tak si zkus uvědomit, že své perly za x let fungování fóra rozházel dost, i sviním (třeba mně :-) ) a že i tebe by asi nebavilo dokola odpovídat na věci ve foru snadno dohledatelné... Je to fajn chlap se zkušenostma, které mu může většina z nás jenom závidět a věřím, že až se s ním seznámíš naživo tak nad sklenkou pivka větu o "jebání alíků" rád přehodnotíš. Na monitoru věci/věty vypadají jinak než v reálu... :-)
Napsal:
13.09.2010-11:30
od mirekm
Zdeněk píše:mirekm--- přečti si prosím, co jsem psal o nynějším stavu
To znamená NAD a né pod spodní ryskou. ....
Tímto se ti omlouvám, skutečně jsem to přehlédl...
Napsal:
13.09.2010-11:51
od zbynek
ay, ay... tak já to taky přehlédl...
Napsal:
13.09.2010-17:18
od Zdeněk
No vida. Omluva se s radostí přijíma a nyní máš předplacený jeden "rýpanec do mě" někdy v budoucnu.
Tak s elánem dotoho.
Zbyněk---
toto jsem nějak nepochopil:
Proto se ani nedoporučuje při výměně oleje před zimním spánkem nastartovat a protočit - na jaře je ten olej zralý k opětovnému vyměnění.
To jako když vyměním olej koncem října tak pak nesmím startovat a kochat se nakoplým motorem? Nebo to máš na mysli jen studený start a vypnutí třeba 30sec???
Napsal:
13.09.2010-17:41
od DickSz
Zbyněk to napsal docela rozumě když si to pozorně přečtete.
Já dávám M8AD a nedolívám za sezonu.
Při výměně doliju po horní rysku a protože nenajedu (nebo nenajel jsem) zatím víc, než 6000 za sezonu, nepotřebuju dolívat. Nedostanu se ke spodní rysce v okýnku.
Asi ten můj motor z roku 1985 někdo opatroval stejně dobře, jako se o něj snažím starat já.