Stránka 1 z 1
Celodenne svietenie - ako na to? xj...

Napsal:
06.08.2009-11:49
od Bic0
Ahojte, riesil niekto z vas to ako obist vypinac svetiel na XJ600? Ide mi o to ze kedze je u nas zakonom stanovene celorocne svietenie, bol by som rad keby mi svetlo nabehlo hned po zvrtnuti kluciku alebo nastartovani. Sice mam stale vypinac v pozicii zapnutych svetiel, ale obcas sa mi stava ze sa nahodou vypne - vytocene rajdy vs tankvak, pripadne do neho ho nechtiac tuknem prstom. Predpokladam ze '+' kabel ide do vypinaca a odtial pokracuje dalsi kabel do svetla. Myslite ze by to slo jednoduchym spojenim tychto kablov (pripadne aj kablov pre 'obrysove' svetlo)?

Napsal:
06.08.2009-13:57
od Anonymous
Prodávají se relátka, univerzlní, cca 750,-Kč, která napojíš na kabeláž dle návodu a funguje to tak, že 3 vteřiny po nstartování se světlo rozsvítí.
Kabely napřímo bych nespojoval, to není řešením dobrým.
Něco jsem omrknul tady
http://www.kuncicky.cz/denni-sviceni-ARS01/a nebo tady
http://vltava2000.cz/dennisviceni/goods ... dsID=se080a bezstarostná ontáž
http://vltava2000.cz/dennisviceni/goods ... dsID=se085

Napsal:
09.09.2009-23:51
od Mara
Napada me proklemovat kabel co vlejza a vylejza z vypinace svetel , tak aby byli svetla rozsviceny. Dale aby svetlo zhaslo, kdyz startujes (aby se netrapila baterka) , napojit rozpinaci rele ktere by bylo ovladane z dratu od tlacita starteru. Po jeho stisku by svetla zhasla a po naskoceni motoru by se zas rozsvitily. Nevim jak u xj600 ale ja kdyz vypnu klicek a necham svetla v poloze zapnuto , tak zhasnou , pokud to u XJ 600 tak neni , tak je pripojit na nejaky kabel ke spinacce , ktery se ozivy, az po otoceni klickem. toto reseni by vyslo cca na 50kc. sikovnejsiho by urcite napadlo treba to ze neni treba klemovat ten kabel ke spinaci na svetla , ale da se k nemu paralelne pripojit kabel se spinacim rele ktere by bylo ovladane z dobijeciho rele ci z alternatoru . za nim by bylo to zminene . ktere by bylo propojene na ten startovaci cudlik. toto posledni reseni ma vyhodu v tom , ze clovek ma svetla v poloze vypnuto , tudiz mu nesviti po otoceni klicku ale rozsviti se az po nastartovani aniz by bylo zapotrebi je poustet. nebylo by tedy ani zapotrebi prepojovat je na spinacce na jiny kabel ktery se ozivi pri otoceni klickem.

Napsal:
10.09.2009-05:55
od Anonymous
Zapojil jsem to podle Tvého návodu a funguje to parádně.

Přidal jsem tomu ještě dálkové otevírání vrat, dálkové zapínání televize, napoustění vany a další obvody mám rezervní, až mi ještě napadne nějaká nová vychytávka.
A taky mi napadlo, jestli není jednodušší zapnout a vypnout jeden originální vypínač, než dodělávat nové "vodotěsné" vypínače.

Napsal:
10.09.2009-08:15
od kodl
tak něco takovýho sem měl už před 20 ti lety na MZ, celkem jednoduchý, zhasla kontrolka dobíjení, rožly se světla a parkovačky, 1ks tyristor, 1 ks odpor a jedna dioda, všechno uschováno v parabole světla.... (pro Bolka asi extra složitá věc) u xj by to muselo být řešený trochu jinak, signál že se točí motor by musel být z alternátoru (z regulátoru dobíjení a jinak by to stejný fungovalo pořád, elektrotechnika se od dob Křižíka a Edisona nijak nezměnila.
Světla nechávám zapnutý, baterka to nastartuje i se zaplým světlem, tak zatím neřeším co není třeba řešit.

Napsal:
10.09.2009-10:36
od Radimathor
Bych okouknul jak to má US verze udělaný, návod na ní sice nemám, ale měl jsem jí a na jaře na srazu by měla být k vidění i s novým majitelem co jí koupil - tomy - písnout mu, dohodnout se a zkouknout osobně jak je to tam dělaný. Nic jinýho mě nenapadá, pokud člověk nechce vymejšlet vymyšlený.

Napsal:
10.09.2009-12:04
od Anonymous
Jestli Ti kodl dobře rozumím, navrhuješ tyristor v propustném směru, na řídící elektrodě stáhnout napětí na 0,2V k otevření tyristoru. Já bych navrhoval místo diody diak, aby se to nerosvicovalo jako svíčka na hřbitově, ale aby při dosažení napětí se to otevřelo najednou.
viz
http://sf.zcu.cz/rocnik05/cislo02/cislo2.98/w_char.htmlDalší výhodou by bylo to, že se na tyristoru jako na každé diodě ztratí napětí ( možná 0,7 - 0,8V ) a tím na žárovku půjde měně, což zvýší životnost žárovky možná na dvojnásobek.
Jak se toto snížení napětí projeví na výkonu žárovky, potažmo na svítivosti a to hlavně v noci, to se musí vyzkoušet.
Tak vidíš, že to není pro mne tak složité, řekl bych ještě méně, než pro Tebe pochopit vtip.


Napsal:
10.09.2009-12:23
od Anonymous
Ještě jeden postřeh - ty tyristory musejí být dva ( dálkové a tlumené světlo ), protože tyristor se nedá dát na společný potenciál, tedy na mínus ze žárovek, protože na mínusu tyristor nefachá.

Napsal:
10.09.2009-14:58
od Bic0
bolek_xj píše:A taky mi napadlo, jestli není jednodušší zapnout a vypnout jeden originální vypínač, než dodělávat nové "vodotěsné" vypínače.
Vtipky, vtipky

Ja to riesim len preto ze ked mam tankvak, casto si svetlo nechtiac vypnem. Inak vypinac svetiel ani nevypinam.

Napsal:
10.09.2009-22:31
od Mara
spis takovy hrani na dlouhy zimni vecery, proc nemit kdejakou vymozenost soucasne doby , kdyz se to da "splacat" za par kacek . pro nekoho ten postup muze bejt slozitej , ale jde v postate jen o propojeni nekolika kabliku se soucastkama ktery maj jen par vyvodu , a jesli si to budu montovat , tak sem urcite soupnu nejakej podrobnejsi navod treba jaka barva kam a nejaky schema ...

Napsal:
11.09.2009-10:16
od kodl
to bolek: tyristor stačí jeden, je zapojenej před přepínačem dálkový-tlumený, dioda je proto , aby se rožly i parkovačky a osvětlení spz, jinak by byla vzadu tma- pokud chceš, načmárnu v malování schéma a pošlu, ale dnes už na takový věci není doba... na MZ do fungovalo dobře, rozdíl jasu žárovky ve předu byl neznatelnej, na zadním světle to bylo drobek poznat, protože úbytek na tyristoru + na diodě (shottkyho diody byly tehdá jen ve sci-fi) už byl po zapnutí vypínačem patrnej. Dnes bych asi použil tyristor jen na sepnutí relé se dvěma kontakty, holt relé je relé, když dojde ke zkratu, praskne pojistka a neprorazí se tyristor, jak se mi v pravěku taky stalo...