Stránka 1 z 1

Divné chování při zatáčení

PříspěvekNapsal: 19.12.2006-20:47
od Anonymous
Ahoj,včera se mě konečně podařilo uvést do provozuschopnýho stavu aspoň přední brzdu takže sem mohl poprvé vyjet vyzkoušet jestli motorka opravdu jede,nebylo to samozřejmě nic moc páč mám uplně rozštelovaný karbeci,ale 2x projet ulicu tam a zpátky se mě podařilo.Co mě ale zarazilo že sem při pomalým průjezdu zatáčkou(cca 30 km/h) musel po natočení řidítek překonávat celkem dost velkou sílu která řidítka, podle mýho názoru nepřirozeně,tahala ještě víc do zatáčky(bohužel nevím jak to popsat líp),zkušenosti teda mám jen ze ČZ 175 a podobně ale moc normální mě to nepřipadlo,něco podobnýho sem zažil u auta,brácha má starýho golfa a když hodně zatočí a pustí volant tak ten se nevrátí ale stočí se až nadoraz.U auta bych to ještě celkem pochopil ale u motorky?Nebo je to normální?

PříspěvekNapsal: 20.12.2006-09:10
od OTIS
No já když prvně z jawy sedl na XJ tak sem měl podobný pocit jak tady popisuješ - bral jsem to jako velké plus oproti jawě. Mnohem lépe se mi projížděly zatáčky. Ale zase že by to byl extrém, tak že by se to nevracelo do přímé polohy a naopak k dorazu to ne.
Pokud to není v tvém případě jen pocit-nezvyk, tak myslím že by to mohl dělat příliš utažený krk řízení (případně problém v ložisku) :?:

PříspěvekNapsal: 20.12.2006-10:10
od Anonymous
V létě mě pučil kamoš CB 750 a tam sem to nějak nepocítil,pravda ale že sem na tom jel asi jenom 300 metrů.Asi by bylo lepší to vyzkoušet jak se to chová ve větší rychlosti,ale v tomhle počasí to už radši zkoušet nebudu,snad to nebude nějaká závada,ale jen pocit :?

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-03:04
od MatějXJ
Koukni na přední gumu jak ji máš sjetou. Když už je hodně do střechy tak mi to taky dělalo, ale já to zjistil až při přezutí, protože se pak chovala jinak. LÍP :smt023

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-08:03
od Anonymous
Pneumatika je sjetá tak zvláštně nerovnoměrně,takže by to tím být mohlo,ale ještě tak sezonu vydrží,takže jestli je to tím tak bych to asi pocítil až příští rok když budu kupovat novou.

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-08:32
od OTIS
A co to je za značku/typ? Přední pneu vydrží dlouho, raději bych to nechal přezout než ještě rok trpět ty horší vlastnosti.

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-08:44
od Anonymous
Je to Pirreli,rozměr je takovej jak má být,ale z hlavy teď nevím jakej typ.Kdybych si byl jistej že to je tou pneumatikou tak du asi do nové,ale je mě dobrá každá kačka páč ještě pár tisíc dám za ND,přihlášení a pak si ještě musím koupit komplet výbavu,nemám helmu,bundu...no vlastně nic :)

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-10:21
od Faudy
Taky me napada podhustena predni guma. Pokud taky neni neco s loziskama na krku rizeni, to se da poznat kdyz se to hodi na central...

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-12:56
od Mira XJ
Taky jsi měl pěknou netěsnost na předních vidlích - to už máš opraveno? Je možný, že tam taky máš rozdílný hladiny oleje. Ta podhuštěná pneu by to mohla být - to je hodně pravděpodobný. Pneumatika vypadala dobře, tam bych příčinu nehledal.
Ještě by to taky mohlo být vyosené zadní kolo. Mrkni jestly jsou stejně šponováky zadního kola. (měli by tam být měrky - viz manuál)

Pak už jen zkontrolovat celou geometrii.:

Někdo aŤ ti podrží rovně motorku.
Nachystej si rybářskou strunu nebo tenký provázek - 2x 3m. Konce toho provázku přivaž třeba na topurka od kladiva.
Pak jedno kladivo dej za motorku tak, aby se struna dotkla gumy zadního kola. druhý konec provázku na kterém je druhé kladivo našponuj ( musí vyjít až za přední kolo!) a pomalinku ho přibližuj k přednímu kolu - až se našponovaná struna dotkne druhého konce zadní pneu,tak tam to nech. Přesně v dotyku!!!

To stejné zopakuj pro druhou stranu motorky.

No a pak změř jaká je mezera mezi předním kolem a stunou. Obě strany by měli mýt stejně +- nějakým milimetr.
Před měřením musíš mít šponováky na zadním kole stejně a rovně řidítka!!
Dá se to udělat i jednodušeji pomocí dvou rovných desek,ale takto je to přesnější (zdlouhavější).

Hodně zdaru.

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-13:22
od Mira XJ
Na druhou stranu. Geometrie jawy a XJčka je uplně jiná. Jawaři prominou jawa je proti XJ jak kolo. Schválně zkus někdy zatáčet jak plochodrážníci. Před pravotočivou zatáčkou trošku zatlač levou rukou do LEVÉHO řidítka. Budeš koukat jak se ti ta motorka sama složí do zatáčky. :shock: Taky se odnauč zatáčet řidítkama. řidítkama se zatáčí na koloběžce ne na motorce. Na motorce se řídí řidítkama pouze na místě a opravdu při krokových rychlostech. :D

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-13:27
od Anonymous
Budu teda postupovat vylučovací metodou,prvně zkontroluju tlak v pneumatice ale myslím že nafouklá je dost.Pak se podívám na ty dorazy.K té netěsnosti sem se ještě nedostal,to mě teprv čeká.Mimochodem ty gufera koupím normálně ve kšeftě nebo sou nějaký spešl?Kdyžtak by se mě hodil rozměr jestli ho někdo víte ať je můžu koupit než to budu mít rozebraný.No a kdyby to nepomohlo tak zkontroluju tu geometrii.

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-13:33
od Anonymous
Jak sem psal předtím,je možný že se to chová uplně normálně a já na to nejsu zvyklej,vůbec bych se nedivil.Mám obavy to teď zkoušet ve větší rychlosti,nevím co té motorce ještě všechno chybí a počasí už taky moc příznivý není.

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-14:27
od Mira XJ
Gufera - normálně skoč do mualu a on to tam podle katalogu najde. Jen musíš vědět rok výroby.

PříspěvekNapsal: 21.12.2006-14:42
od Anonymous
Tak to naštěstí vím :D Dík ,jinak se budu snažit nekroutit těma řidítkama(ta zatáčka byla ale pravoúhlá a já sem fakt jel pomalu :) ) abych nejezdil jak na kolobrndě ale jak na motorce 8)

PříspěvekNapsal: 23.12.2006-14:43
od Anonymous
Tak to bylo podhuštěnýma pneumatikama,na pohled vypadaly že sou dost nefouklý ale když sem to zkontroloval tak tam bylo kolem 100 kPa a vzdu ani to ne,dofoukl sem to a je to uplně o něčem jiným :D.Kdybych se na to blbec podíval dřív tak sem vás s tím nemusel otravovat :oops: Asi se pudu trošku projet,hrozně mě to láká,jen mě nesmí vidět policajti,těm by se asi nelíbilo že nemám značku :lol:

PříspěvekNapsal: 26.12.2006-00:41
od Anonymous
Mira XJ píše:Před pravotočivou zatáčkou trošku zatlač levou rukou do LEVÉHO řidítka. Budeš koukat jak se ti ta motorka sama složí do zatáčky. :shock:


nenapsal si to obracene? pri pravotocive zatlacit na prave riditko. Zní to sice nelogicky, ale fakt to funguje :)

je to vyhodny pokud potrebujete treba rychle objet prekazku (kanal atd)

PříspěvekNapsal: 26.12.2006-01:38
od TOMMZ
No jo fakt to napsal obráceně :lol: Já to dokonce používal i na výjezdech ze zatáček, když jsem měl sjetý gumy, tak se to pod plynem dost rovnalo.

PříspěvekNapsal: 26.12.2006-12:51
od Mira XJ
Jojo díky za opravu je to obráceně.

PříspěvekNapsal: 26.12.2006-15:50
od Anonymous
Nějak si to nedokážu představit,když píšete zatlačit na řidítko tak jakým směrem to myslíte?od sebe jako kdybych chtěl natočit kolo na opačnou stranu než je zatáčka?

PříspěvekNapsal: 26.12.2006-16:08
od TOMMZ
Přesně tak! Vyzkoušej a uvidíš jak to funguje.

PříspěvekNapsal: 26.12.2006-22:40
od Anonymous
Tím, že v pravotočivé zatáčče zatlačíš na pravé řídítko, ti jakoby motorka začne malinko zatáčet doleva, címž ti začne padat do prava - a to jsi přesne potřeboval :) fakt to zní divně, ale je to tak, taky jsem neveřil :D :D

PříspěvekNapsal: 02.01.2007-07:17
od Anonymous
Je to normální gyroskopickej efekt stejně jako fakt, že čím rychleji jedeš, tím menčí je šance, že to položíš...roztočený kola to prostě nechtěj dovolit. :smt109

PříspěvekNapsal: 02.01.2007-07:55
od Anonymous
jo jo, stačí vzít kolo s bicyklu, s oskou, chytit do ruky, roztočit a zkusit nahnout....taky to pujde blbe :))

PříspěvekNapsal: 05.03.2007-10:46
od Anonymous
Pokud má XJ tendenci při náklonu "padat" do zatáčky je příliš utažené ložisko řízení - ztrácí se efekt vedení kola. Dále se při jízdě chová nestabilně a nechce držet rovný směr, spíše jakoby kličkuje.

PříspěvekNapsal: 05.03.2007-11:21
od Anonymous
Jinak gyroskopický efekt nemá nic společného možností pádu/nepádu, ale se silou, kterou se nechá roztočené kolo "uhnout" z přímého směru = velikost síly, kterou je nutno vyvinout na řídítka, aby motorka zatočila. ( proč by jinak měli závodní speciály extra lehké ráfky?? to ZIL) "Těžké" kolo drží lépe přímý směr, nebo i směr ve kterém se nachází. Pád ovlivňuje odstředivá síla, která působí proti tření gumy o vozovku - čím jedeme rychleji musíme mít větší náklon k vyrovnání, větší náklon = větší riziko podsmeknutí = smyku a možná i pádu. Víte jaké používá přední brzdy Buell - to není pro vyjímečnost, ale pro odlehčení rotujících hmotností v předním kole. Viz také karbonové kotouče a ráfky.
je to zjednodušené tak moc nešťourejte. Gyro působí i proti náklonu, ale to je na seminárku z fyziky.

PříspěvekNapsal: 05.03.2007-11:35
od Anonymous
Taky jsem to podal hodně zjednodušeně...nepředpokládal jsem, že se v tom bude hrabat jadernej fyzik :wink: Takže když to uvedu na pravou míru, tak asi takhle: V nišší rychlosti ti rotující přední kolo dovolí zatočit snadněji než při rychlosti vyšší. Ve vyšší rychlosti je potřeba pracovat s těžištěm, tzn. vyklánět se nebo "vysedat" z biku, jinak se třeba rychle překážce nevyhneš.....

PříspěvekNapsal: 05.03.2007-13:43
od Anonymous
4 ZIL
K jadernýmu fyzikovi mám s průmkou hodně daleko, ale mě zarazilo spojení :
čím rychleji jedeš, tím menčí je šance, že to položíš...roztočený kola to prostě nechtěj dovolit.
To když si přečtu tak prostě v první zatáčce nezabrzdím protože čím větší rychlost tím lépe, přece nemůžu spadnout když se mi točej kola !!! no a to uznej - je trochu nebezpečný.

PříspěvekNapsal: 18.05.2007-14:20
od Anonymous
Myslím, že tady všichni umíme jezdit na kole a někteří i na motce, taxnad není nutný se tady tahat o slovíčka, když všichni vědí o co jde....

PříspěvekNapsal: 28.07.2007-15:07
od Anonymous
... jen tak pro upresneni... roztoceny kola nejsou jedina vec co drzi masinu pri jizde ve vzprimene poloze, je to hlavně geometrie podvozku a tvar pneumatik, setrvacna sila kola hraje az druhy housle.... :smt031