Ukroucený kardan XJ 900 S
Napsal: 28.08.2011-12:58
Nazdar lidi, fakt jsem si dal práci a prohledal historii diskuzí, ale na něco takového co se mi stalo jsem nikde nenarazil... musím předeslat, že se mi neukroutila torzní tyč ani kardan jako takový ale upevnění homokinetického kloubu. Nicméně od začátku... jedu za kámošem vesnickými silnicemi a nijak zvlášť to nervu, v jedný zatáčce (pravá 90) dávám na výjezdu ze 4 na 5 a céres (bo se tam opalovaly bábovky, tak aby si ten zvuk 900 trochu užily no a asi tak po 200 metrech stahuju plyn a že jako pojedu dál po katolicku, ale v tu chvíli se začaly ozývat zespodu zvláštní výrazný zvuky, takže nejdřív panika že se podělalo něco zásadně důležité pro jízdu a skončím v kotrmelcích. Opatrně brzdím, zastavím a nic, motor běží dál reaguje správně, nic divného. Takže asi něco s podvozkem. Tak se ofafrně rozjedu a do 40ti v poho, tak zkouším přidávat a řadit dál a začaly zase divné rány, asi tak jako kdyby bouchal stojánek zespodu do rámu. Kámoš se vrátil a ptá se co se děje, říkám mu to, už jsme byli u cíle cesty tak že to pomalu dojedu. Přijeli jsem ke známým na dvorek, odstavili stroje a debatili co by to tak mohlo být. Zkontroloval jsem stojan, pružiny, výfuky, bagáž pod sedlem no všechno možný ale negativ. No pobyli jsme a že teda pojedem a uvidíme. Efektně odjíždíme a nic se neprojevuje, za vesnicí mám 120 a nic, tak si to užívám, přijíždíme na křižovatku, dávám přednost bez zastavení a vyjíždíme a je to tady zase... měníme motorky a po pár metrech zastavuje i kámoš že to je divný a laborujeme na kraji silnice. Nic viditelného nenacházíme. Dojedeme do první vesnice a hned na kraji zastavujeme, odstrojujeme se a připravujeme na zevrubnou prohlídku. Motorka na hlavním stojanu a kroutíme zadním kolem a teď to přišlo... takový sotva znatelný cvakání. Takže přikládáme ruce všude možně abychom zjistili odkud to jde, začínáme na posledním převodu kardanu na kolo, hrůza mě jímá, že by to mohlo být tam (představy co by se mohlo stát kdyby se vylomil zub a kouslo se to)... není to tam, jdeme dál, k převodovce. Ruka na bočním víku u šaltrovajdy, točíme kolem a už to cítím... něco je tady v prdeli (dámy prominou). Sundáváme krytku na rouře, odehýbáme manžetu kloubu a zase točíme kolem jako ruletou tam i zpátky... je už večer a nic moc není vidět ale je jasný, že v kloubu se něco převaluje... Tady nic nevyřešíme, kámoš sedá na motku a mastí domů pro dodávku a já čekám na místě, krátím si chvíli narovnáváním lamel olejového chladiče, které někdo přede mnou zmasakroval WAPkou. Kámoš po třech hodinách přijíždí s ještě jedním co má taky XJ 900, svítíme mobilem do prostoru kloubu, je tam vypadlá matka. Aspoň to tak vypadá. Docela úleva, že to je tak easy. Nakládáme motku a valíme domů. Cestou debatíme proč se to stalo, proč se uvolnila matice a jak snadná to bude oprava, zašroubuju ji zpátky, zajistím a... Na týden odjíždím a nemám kdy se tím zabývat, nicméně se stavuji v zastoupení Yamahy na konzultaci. To co slyším mě dostává do kolen, s největší pravděpodobností se utrhla matka se závitem (letos jsem prý u nich třetí), která drží kloub na hřídeli z převodovky (tzv. mrkev), oprava je možná ale musí se podle nich vyměnit v převodovce obě na sebe kolmé hřídele s ozubením páč jsou k sobě broušené, bratru 11 500,- Kč... k tomu sada těsnění motoru protože musí jít motor ven a rozebrat se odshora aby se dostalo k převodovce... a jsme na 17 000,- a nedej bože kdyby bylo potřeba vyměnit rozvodový řetěz, ložiska... práce v servisu máme teď v akci jen za 370,- jinak za 450,- při placení se račte usmívat... prostě Jobovka. Volám kámošovi ať se co nejdřím podívá jestli je to tak s tou utrženou mrkví, volá schlíple zpátky, že je to tak... matice je odrbaná jak se mlela v kloubu a kus závitu je v ní. Jedu tam a začínáme rozebírat motku, dolů jdou výfuky, odpojit tlumič, zadní kyvku, kecáme u toho a laborujeme co s tím, jak to opravit... všechno je v krycí rouře kardanu neobyčejně rezavé (pro odborníky zkorodované) hlavně ve spodní části která je u kola, včetně torzky a dosedacích ploch ocelová roura/hliníkový odlitek. Sype se z toho prach a špína jak z hnojného vozu, člověk by neřekl že to je krásná čisťounká princezna. Vidle je venku, sundáváme lehce kloub a vyklepáváme z něj matici a silnou, broušenou podložku, přes kterou to je stažené (bylo původně) k sobě. Zvláštní je, že matice je omletá jen na dosedací ploše, je tam trocha ocelových pilin ale nic kromě matky není obroušené. No a kouká na nás zbytek závitu na hřídeli... takže co s tím? Dát to opravit do servisu s tím, že to bude generálka na 30 000km? Pomalu za víc peněz než stála motorka? Nebo jsou jiná řešení? Rozhoduju se... to přece musí jít opravit, vždyť máme CGH&F (czech gold hands and fištrón), přece jsou nějaké alternativy... generálka je poslední možnost. Takže jaké máme možnosti...
1) zalepit kloub na mnohohranu - není namáhaný v tahu jen v krutu při akceleraci a deceleraci, torzka je dole posuvná v tisícihranu, zapouzdřená v oleji a tam to chodí jako po másle
2) zavařit
3) zakolíkovat provrtáním primární části kloubu a hřídele z převodovky; udělat to na motorce
4) vyjmout hřídel z převodovky, udělat do ní souosý závit a šroubem přitáhnout přes podložku kloub
První a druhou variantu jsme zavrhli protože nám přišla nedostatečně technická, nakonec jsme zjistili že i nefunkční. Druhá varianta není technicky možná protože krček kloubu je broušený a tvoří zároveň dosedací plochu gufera oleje z převodovky a stejně by musela hřídel ven. Nakonec zvítězila varianta pátá... povolili jsme čtyři šrouby, které přitahují domeček s ložiskem hřídele v převodovce a vyndali ji. Je tam jen O kroužek ale mezi převodovou skříní a domečkem jsou planžetové podložky (jak jsme zjistili z kusovníku tak jsou odstupňovány po půl desítkách mm) tím jsme přišli na to, že se jimi vymezuje vůle na sebe kolmém soukolí... další věc je, že jsme po sražení ložiskového domečku z hřídele zjistili, že ozubené soukolí je taktéž na hřídeli nalisované na mnohohranu, protože se hnulo dolů... (že by se nevyráběl hřídel samostatně jako ND a musely se kupovat obě hřídele i se soukolím?! Teď už víme že ne tak proč tedy nejde koupit jen hřídel?!) z toho vyplynulo že všechno musí být na hřídeli stažené (jak mi řekli v Yamaze tak s tím dotahovacím momentem měla fabrika problémy, ale asi se to pořádně nepodařilo vyřešit když to pořád někomu ulítává... no mezi námi, do lomu na hřídeli se nechá hrábnout pilníkem). Takže jsme měli hřídel v ruce a jedeme za místním fachmanem co s tím, je to sice už důchodce ale starý praktik, nechal si vysvětlit co a jak a navrhl řešení: udělá do hřídele závit, z imbus šroubu tam zalepí šteft (závit) a bude to jako nové. Řešení č.3 jsme museli zavrhnout, protože by šroub byl příliš krátký, kloub nejde zase tak moc vyhnout aby to mělo patřičnou pevnost. Druhý den si pro to jedeme a jako bonus jsem dostal srovnanou originální samojistnou matici co tam byla. Zítra jedu ještě sehnat pořádný ložisko, na hřídeli bylo 6305R fy. KOYO... nicméně ač chodí v motorovém olejíčku tak jsou na vnější šále plošky... takže když už to mám venku tak na tom šetřit nebudu a zřejmě to osadím skandinávskou kvalitou SKF, samozřejmostí bude nové gufero...
Takže teď jsem před montáží, něco už mám vyfocené a zbytek budu fotit aby to bylo třeba někomu k disposici kdyby to nedej Bože potřeboval.
Mějte se, Kamil
1) zalepit kloub na mnohohranu - není namáhaný v tahu jen v krutu při akceleraci a deceleraci, torzka je dole posuvná v tisícihranu, zapouzdřená v oleji a tam to chodí jako po másle
2) zavařit
3) zakolíkovat provrtáním primární části kloubu a hřídele z převodovky; udělat to na motorce
4) vyjmout hřídel z převodovky, udělat do ní souosý závit a šroubem přitáhnout přes podložku kloub
První a druhou variantu jsme zavrhli protože nám přišla nedostatečně technická, nakonec jsme zjistili že i nefunkční. Druhá varianta není technicky možná protože krček kloubu je broušený a tvoří zároveň dosedací plochu gufera oleje z převodovky a stejně by musela hřídel ven. Nakonec zvítězila varianta pátá... povolili jsme čtyři šrouby, které přitahují domeček s ložiskem hřídele v převodovce a vyndali ji. Je tam jen O kroužek ale mezi převodovou skříní a domečkem jsou planžetové podložky (jak jsme zjistili z kusovníku tak jsou odstupňovány po půl desítkách mm) tím jsme přišli na to, že se jimi vymezuje vůle na sebe kolmém soukolí... další věc je, že jsme po sražení ložiskového domečku z hřídele zjistili, že ozubené soukolí je taktéž na hřídeli nalisované na mnohohranu, protože se hnulo dolů... (že by se nevyráběl hřídel samostatně jako ND a musely se kupovat obě hřídele i se soukolím?! Teď už víme že ne tak proč tedy nejde koupit jen hřídel?!) z toho vyplynulo že všechno musí být na hřídeli stažené (jak mi řekli v Yamaze tak s tím dotahovacím momentem měla fabrika problémy, ale asi se to pořádně nepodařilo vyřešit když to pořád někomu ulítává... no mezi námi, do lomu na hřídeli se nechá hrábnout pilníkem). Takže jsme měli hřídel v ruce a jedeme za místním fachmanem co s tím, je to sice už důchodce ale starý praktik, nechal si vysvětlit co a jak a navrhl řešení: udělá do hřídele závit, z imbus šroubu tam zalepí šteft (závit) a bude to jako nové. Řešení č.3 jsme museli zavrhnout, protože by šroub byl příliš krátký, kloub nejde zase tak moc vyhnout aby to mělo patřičnou pevnost. Druhý den si pro to jedeme a jako bonus jsem dostal srovnanou originální samojistnou matici co tam byla. Zítra jedu ještě sehnat pořádný ložisko, na hřídeli bylo 6305R fy. KOYO... nicméně ač chodí v motorovém olejíčku tak jsou na vnější šále plošky... takže když už to mám venku tak na tom šetřit nebudu a zřejmě to osadím skandinávskou kvalitou SKF, samozřejmostí bude nové gufero...
Takže teď jsem před montáží, něco už mám vyfocené a zbytek budu fotit aby to bylo třeba někomu k disposici kdyby to nedej Bože potřeboval.
Mějte se, Kamil