Stránka 1 z 1

FRANCIE 2006

PříspěvekNapsal: 01.11.2006-09:18
od OTIS
Není vždy třeba za krásami tohoto světa absolvovat tisíce a tisíce kilometrů, ale chtěli jsme poznat místa nám vzdálenější, zajímala nás místa, kde obě světové války zanechaly své nesmazatelné stopy, místa která díky našim západním sousedům jsou prosáklá lidskou krví, která je tam cítit ještě dnes. A tak konečně nastal ten den D a my se vydali vstříc daleké Francii. Náš plán, poznat něco z jejích krás, válečné historie, vidět Paříž a údolí Loiry se svými zámky, jsme byli rozhodnuti dodržet i přes mnohé varování kamarádů, že to za deset dní, které na to máme, nemůžeme stihnout.
Ale byla to výzva, výzva poznat Francii a i kvalitu svou a našich strojů. Na tuto cestu dlouhou skoro 5.000 km vedoucí napříč Německem, severní Francií, podél pláží Normandie, Paříží a údolím řeky Loiry, jsme se vypravili na třech XJ a jednou Hondou Africa...

TRASA DEN PRVNÍ, čtvrtek: Sešli jsme se v Líbeznicích u Prahy a odtud jsme společně vyrazili přes Plzeň na hranice v Rozvadově. Po Německých dálnicích přes Norimberk, Wuzburg, Frankfurt do Saarlouis, zde jsme vjeli do Francie. Trochu jsme si zajeli, dalo se Německem projet více spodem, ale cesta uběhla poměrně rychle. Když jsme v 19 hodin vjeli do našeho prvního kempu, v Sierick-les-Bains, měli jsme na tachometrech 866 km.

Líbeznice:
1026

Vyjíždíme ve čtvrtek ráno, před dovolenou jsme se strachovali, aby nepršelo, ale to jsme netušili co nás čeká. Již po několika prvních desítkách kilometrů svlékáme motorkářské oděvy, které končí tam kde se ještě vešly a do konce dovolené nám dělali jen nepotřebnou zátěž. Teplota vzduchu se celou cestu blížila teplotě v tropické části světa ještě umocněna žárem rozpáleného asfaltu. A tak jsme celou Evropou projely v kraťasech, triku a sandálech.

Německo - parkoviště u dálnice:
1027 1028

Německem jsme prolétly po dálnicích jen s několika zastávkami u benzínek. A byť Němce nemusím, smekám před jejich dálnicemi i před jejich silničním zákonem. Přehledné dopravní značení, hustou síť benzínek i rychlý průjezd, když toto skončilo poznali jsme, že jsme ve Francii. Svět se změnil a tak jsme dále už benzínky hledali u supermarketů a cestu v mapách.

Bylo za námi bylo více než 800 kilometrů, potřebovali jsme se protáhnout, občerstvit a v mapě najít nejbližší kemp. Kempů ve Francii není moc, ale pokud je na mapě, tak ho tam i najdete. Stavíme tedy před supermarketem v BOUZONVILLE.
Po návštěvě supermarketu následovalo první milé překvapení. Odjížděli jsme, smíření s tím, že jedeme do země kde bude draho a v supermarketu bylo laciněji než u nás. Mírně, ale přeci. I natankovat se dalo za 34 Kč (u nás jsme tankovali za 31,-),

Na parkovišti u supermarketu v Bouzonville:
1029

Posvačili jsme , natankovali, v mapě vybrali kemp na břehu Mosely a vydali se k němu.

Krásné městečko SERICK-les Bains, plná sezóna, malý kemp a na recepci cedule OBSAZENO. A tak jsme stály před recepci s lístečkem na kterém v překladu bylo napsáno JEDEN STAN, DVĚ OSOBY, DVĚ MOTORKY, NA JEDNU NOC. PLATÍME KARTOU (1 tente, 2 personnes, 2 motos pour 1 nuit. On paie par la carte bancaire) byl nám sice v této chvíli k ničemu, ale tento Otisův nápad se nám ve Francii osvědčil. Různé lístečky s různými Francouzskými konverzačními obraty, ale s touto situací jaksi nepočítal, jak teď vysvětlit, že máme za sebou 866 km, že jsme unavení, zpocení a přichází večer a hlavně, že se mám už vůbec nikam jinam jet nechce. Bylo to ale na nás asi vidět, nebo zapůsobil soucit s hochy z východu. Příjemná paní recepční odběhla do kempu a přivedla francouzského turistu, který trochu uměl německy a přes něho mi řekla, že se můžeme vyspat na místě kam si jachtaři přes den dávají svá auta, nebylo co řešit ochotně jsme přikývli. A z onoho parkoviště jachtařů se vyklubalo jedno z nejpříjemnějších míst na kterém jsme ve Francii spali.

Sierick- les bains:
1030 1031
1032 1033

Noc v kempu za jednu osobu, motorku a stan vyšla na 3,5 E . Francie plná překvapení. Tak postupně padali mýty se kterými jsme sem jeli. Nebylo zde draho, natankovat se dalo i za 34 Kč (u nás jsme tankovali za 31,-), Francouzi cizí jazyky ovládají opravdu jen velmi málo, ale milí a komunikativní jsou. Stačily ruce, naše konverzační kartičky a trocha němčiny nebo angličtiny. Kartičky většinou sklidily obdiv a i úsměv našich ubytovatelů.

První výlet nás zavedl do obce VECKRING k jedné z pevností Maginotovi linie FORT HACKENBERG.
Když jsme hledali cestu k této pevnosti, postarší paní nám ochotně německy poradila a nejen to pustila se s námi do řeči, trochu jsem podezříval Francouzkou poválečnou revoluční gardu, že jim proklouzla při odsunu, ale to na další zkušenosti s Francouzem nic nemění. Ochotně pomohla a poradila.

TRASA DEN DRUHÝ, pátek: Sierick-les-Bains * Thionville * Verdun * Remeš * La-Ferte.
Denní tachometr 395 km, celkem 1261 km.


Veckring:
1034 1035
Pevnost Fort Heckenberg – podzemní komplex opevnění:
1036 1037 1038

Největší bojiště první světové války. Když o této téměř rok trvající bitvě čtete berete pouze fakta, zde vám mráz přejede po zádech. Zde cítíte realitu bitvy a nesmyslnost obětí , protože po bojištích i hřbitovech dnes s fotoaparáty pobíhají jak Němci tak i bývalí spojenci.
Francouzi velice dbají na své historické památky a jsou na ně i náležitě hrdí. Jsou hrdi právem, protože obě světové války v jejich zemi nechaly nesmazatelné stopy. I 90 let staré bojiště kde jsme pocítili dotek bitvy tak jako by skončila teprve nedávno. Zem přeoraná leteckým bombardováním, zákopy, pevnosti… VERDUN

Město Verdum:
1039 1040
Muzeum, kostnice padlých a hřbitov:
1041 1042 1043
Pevnost Douamont:
1044 1045 1046
Vedro, vedro, vedro, motorka se nedala postavit na policajta, ten zajížděl do roztaveného asfaltu jako do bláta:
1047 1048

Po prohlídce VERDUNU a jeho okolí jsme přes REMEŠ zamířili k Paříži.

Proslulá gotická katedrála Notre-Dame v Remeši:
1049 1050 1051

Ubytovali jsme se bez jakýchkoli problémů v LA FERTE-sous-Jouarre asi 60 km od Paříže.
Všechny kempy příjemné a čisté jen většina z nich s malou vadou na kráse a to

byly… 1052

Jinak spát ve Francii v kempu bylo příjemné, všechny kempy (kde jsme spali) byly soukromé a celá rodina se o ně pečlivě starala.

kemp ve městě La Ferte:
1053 1054 1055

TRASA DEN TŘETÍ, sobota: Paříž 227 km.

Paříž jedno z nejmodernějších měst Evropy. Paříž je v kurzu: všichni tam jezdí, všichni tam žijí, nakupují a paří, my ji zajeli jen krátce pobejt. Dva dni na prohlédnutí Paříže nestačí a tak jsme alespoň chtěli spatřit ta nejznámější místa. A náš cíl, vidět hlavní turistické cíle Paříže- Eiffelovku, Invalidovnu, Vítězný oblouk, Champs Elysses, Louvre Monmatr , Sacre –Coeur a Versailles, jsme stihli.
Někdo prochází Paříž pěšky, někdo na kole, „vepříci“ ji projíždějí vláčkem nebo autobusem bez střechy, my ji poznaly se sedla motocyklu. Motorka je ideální dopravní prostředek do Paříže a do Francie vůbec. Motorkám se toleruje více, jak ze strany řidičů tak i ze strany policie. Zaparkovat motorku víceméně kdekoli, je povoleno. To nám mnohdy pomohlo protože, najít místo k zaparkování není jednoduché a tak jsme naše motorky s Francouzskou drzostí stavěli i na chodník a vždy jsme je tam v pořádku našly. Mnohdy s bagáží i helmou na sedadle . Nikomu se za celou dovolenou nic neztratilo. Na rozdíl od zkušeností z domova, ve Francii mají motorkáře rádi.
Tak jsme zaparkovali na chodníku i pod Eiffelovkou, kde jsme svou prohlídku Paříže začali. Výstup na nejvyšší bod Paříže byl v našem itineráři. Vystáli jsme několika hodinovou frontu na výtah, ale stálo to za to, né že by pohled z ptačí perspektivy byl tak úchvatný, ale Eiffelovka je unikátní a legendární dílo a stanout na jejím vrcholu je zážitek na který se nezapomíná.

Parkování strojů, pod věží nás čekala dlouhá fronta:
1056 1057 1058
Výhled z Eifelovky:
1059 1060 1061

Paříž je „Babylon“, zdejší zmatek, zácpy kde na čtyřproudové silnici popojíždí auta v šesti řadách a mezi nimi se proplétají motocykly a chodci, kde na ulicí potkáte ženy a muže v drahých oblecích a zároveň černošku oděnou v kusu látky omotané kolem těla s nádobou nesoucí na hlavě. Kde vliv civilizace pouze hliněnou nádobu změnil v plastovou.
Zacpanou Paříží jsme po Champs Elysees projeli k Vítěznému oblouku, k Louvru a k muzeu armády Invalidovně. A s láskou vzpomínali na četníka Cruchota , Francie nám ho na každém kroku připomínala a snad jedině on by dokázal ten zmatek velkoměsta urovnat.

INVALIDOVNA – muzeum armády a hrobka Napoleona Bonaparte:
1062 1063 1064
1065 1066 1067
Vítězný oblouk na Champs Elysees, Louvre:
1068 1069 1145
Sacre – Coeur, Montmartre:
1073 1074 1144

TRASA DEN ČTVRTÝ, neděle: La –Ferte * Paříž * Versailles * Rouan * Fecamp * Etretat.
Ujeto 320 km, celkem ujeto 1.808 km


Paříž jsme opustili po dvou dnech a vydali se údolím Séiny vstříc severnímu pobřeží. Nic platno, chceš-li poznat kraj, musíš sjet z dálnic a hlavních silnic, neboť ty krajinu jen protínají, kdežto okresní silničky ji prostupují organicky, trasou po které se po staletí ubíral život. Tak jsme se těmito silničkami přibližovali k normandskému pobřeží a zde na nás dýchla stará dobrá Anglie. Vliv toho, že toto území patřilo do stoleté války Anglii je zde patrný všude. Angličané zde zanechali svědectví jak o své jedinečné architektuře středověkých katedrál, tak v architektuře lidové. Krásné hrázděné domy, úzké uličky a plno květin a hospůdek.
Město ROUAN je toho příkladem. Nádheru tohoto koutu světa kalilo snad jen vědomí, že v tomto malebném městě upálili nebohou Johanku.

Malebné domy a uličky ROUEN
1075 1076

Ve FECAMP na nás moře dýchlo svým chladným vzduchem. Bylo to po těch kilometrech najetých v úmorných vedrech příjemné a tak jsme se vydali po pobřeží k přímořským lázním ETRETAT, kde jsme měli podle mapy vyhlédnutý kemp.
V kempu ve stylu jižanského statku nás přivítala černá majitelka se svou dcerou, díky našim kartičkám jsme se ubytovali, protože těmto Francouzkám nebylo rozumět ani když mluvili anglicky.

kemp v les Loges, „Mama“ paní majitelka:
1140 1141

TRASA DEN 1 PÁTÝ, pondělí: Etretat * Le –Havr * Caen * Ouistreham * pláž Sword * pláž Juno * Graye-sur-Mer.
Ujeto 150 km.


ETRETAT - Normandie
křídové útesy Falaise d‘ Amont a Falaise d‘ Aval:

1077 1078 1079

Šumění vln tříštících se o oblázkovou pláž, chechot racků a mohutné bílé křídové útesy. Nádhera se kterou jsme se jen těžko loučili. Ale čekal nás přesun po Normandském pobřeží přes město LE HAVR, odtud mostem přes mořský záliv dál do míst spojeneckého vylodění které bylo v Normandii naším hlavním cílem. Ubytování jsme našli ve městečku GRAY-Sur –Mer v příjemném rodinném kempu, odkud jsme vyjížděli za památkami spojeneckého vylodění.

Le Havr, Pont de Normandi:
1080 1081 1082
pláž Sword, pláž Juno, pláž Gold:
1083 1084 1085 1086
1087 1088 1089
Kemp v Graye- sur- Mer:
1090 1091 1092

TRASA DEN ŠESTÝ, úterý: Graye-sur-Mer * St.Michel * pláže Utah, Omaha , Gold * Graye-sur-Mer.

Utah Bech:
1093 1094 1095 1096
Omaha Beach:
1097 1098 1099 1147
zbytky spojeneckého přístavu v Arromanches:
1101 1102 1103 1104
muzeum v Arromanches:
1105 1106 1108 1107

Projeli jsme všechny pláže na kterých došlo 6.6.1944 k vylodění spojeneckých vojáků. Prohlédli jsme si do dnes udržované památky a prohlédli hlavní muzea vylodění. Je zvláštní na těchto místech stát, je to zcela něco jiného než číst v učebnici počty padlých. Zde jsem cítil, že to nejsou jen čísla a s pocitem vděčnosti všem, kteří se tu vylodili jsme pokračovali dál. Další cíl byl klášter St. Michel.

klášter St. Michel:
1109 1110 1111
1113 1112 1114

Monumentální stavba nás uchvátila, bohužel ne jen nás a tak jsme se úzkými uličkami prodíraly davy turistů. A nekončící fronta na vstup do kláštera nás odradila i od jeho návštěvy a tak jsme tento zajímavý komplex obdivovali pouze zvenčí. Koupili suvenýry a odeslali pohlednice.

TRASA DEN SEDMÝ, středa: Gray-sur-Mer * Arromanches * Bayeux * St-Lo * Le- Mans * Blois.
Jeden z delších přesunů 389 km . Za sem dní ujeto celkem 2.767 km.


Dalším cílem na naší cestě bylo město BLOIS. Město ležící na řece Loáře, odkud jsme dělali výlety po zámcích ležících okolo Loáry.

Kemp u města Blois:
1117 1115 1116

Kemp, kde jsme přenocovali dokonce zcela zadarmo. Při přesunu do vnitrozemí se změnil ráz krajiny i lidové architektury. A s naším přesunem se změnilo i počasí. Cestou nás potkala tak silná bouřka, že jsme sotva drželi motorky na silnici, to nás zdrželo a tak jsme do kempu přijeli pozdě večer. Recepce již byla zavřená a při našem raním odjezdu nebyla ještě otevřená, tak jsme pouze u závory řekli „mercsi messieur“ a vyrazili k prvnímu zámku.

TRASA DEN OSMÝ, čtvrtek: Zámky AZAY-LE-RIDEAU, AMBOISE, CHENONCEAUX a pak Orleáns * Troies * Bar-sur Abue.
530 km v sedle.


Rázovité a malebné Normandské domky nahradili zděné jednotvárné budovy a tak jsme se těšili na pověstné zámky na Loáře. Zdejší zámky jsou určitě krásné a monumentální, ale svou stavbou a vnitřním vybavením spíše připomínají hrady. Zámky AZAY-LE-RIDEAU, AMBOISE, CHENONCEAUX byly určitě krásné, ale podle lidoveckého - třikrát a dost - jsme po třetím zámku vyrazili vstříc našim domovům, protože zde de naše cesta zlomila a začali jsme se vracet do Čech.

zámeky Ambiose a Azay-le-Rideau:
1118 1119 1120
1121 1122 1123
1124 1125 1126
Poslední Francouzský kemp v Bar-sur-Abue, poslední Francouzská bageta a poslední francouzský Ementál:
1127 1128 1129

TRASA DEN DEVÁTÝ, pátek: Bar-sur-Abue * Chaumont * Epinal * Remiremout * Mulhouse * F/D * Lorrach * Bad Schackingen * Tiengen * D/CH * Neukirch * Schaffhausen * CH/D * Singen * Fridrichshafen * Lindau.

Francii jsme opustili u města Mullhause a po Německo – Švýcarské hranici jeli k Bodamskému jezeru, kde jsme měli naplánovanou svou poslední zastávku.

přejezd přes Německo a Švýcarsko:
1130 1131 1132
kemp Gohren am Bodensee:
1133 1134 1135
1136 1137 1138

Kemp GOHREN nebyl kemp, byl to šedesát let po válce funkční koncentrační tábor, obrovské lidské mraveniště, brrr.... Poznali jsme i pověstný německý „pořádek“ – zlatá Francie!
´
TRASA DEN DESÁTÝ, sobota: již pouze po dálnicích domů Lindau Bodamské jezero – Praha 586 km (Lindau-Rakousko-Morava 800 km).

1139

Ujeli jsme 5.000 km, ale nepočítal bych tuto dovolenou na ujeté kilometry, ale na hodiny strávené v sedle.
Deset dní kdy se motorka se stala mou společnicí, milenkou, kamarádkou, prostě vším.
Deset dní kdy jsme pokořili mýty o Francouzích a Francii. Francouzi nejsou zas tak elegantní jak se o nich píše, nejsou odměření jak se o nich říká, nejsou ani nekomunikativní jak si o nich mnozí myslí a k cizincům nejsou nepřátelští jak jsem o nich slýchával. A že je ve Francii draho to je lež. Ve Francii je dobře a Francie je krásná, je to země kde bych si dokázal představit žít.
Deset dní opravdové pohody s kamarády
Deset dní plných poznání
Deset dní na které se nezapomíná

Děkuji za milou společnost při cestě Francií svým kamarádům, Otisovi, Petrovi a Haberovi. Měl jsem to štěstí se s nimi svést napříč Evropou bez jediného problému. Zdeněk.


Před cestou jsme měli spoustu nezodpovězených otázek, na které se ve zdlouhavých cestopisech stěží hledaly odpovědi. Turističtí průvodci jsou příliš univerzální, to co jsem se tam dočetl nebylo vždy realitou. Proto jsem se pokusil sepsat pár praktických informací, které zachycují náš pohled na systém ve Francii. Upozorňuji, že je to subjektivní pohled, někdo jiný může mít zcela jiné zkušenosti. Pro další názory je prostor v diskuzi. OTIS

Pobyt :

Francouzi/komunikace – domluvit se jinak, než francouzky byl docela problém. Nemyslím si, že se s vámi nechtějí jinak bavit – oni to prostě neumí, krom výjimek jinak (třeba čísla) nerozumí (mladí asi ano, ale s těmi jsme neměli příležitost komunikovat). Co jsme se setkali, jeden „Frantík“ v kempu uměl trochu německy, takže paní na recepci mohl tlumočit. Jinak jsme za celou dobu narazily na 2 důchodkyně, které uměly německy, jedna byla myslím původem Němka. Anglicky a německy mluvily v pokladnách u některých atrakcí v Paříži a Normandii. Nicméně podle našich zkušeností jsou Francouzi většinou velmi příjemní a ochotní lidé, takže vždy jsme se (třeba i za pomocí „znakové řeči“) dorozuměli.

Kempy – jejich hustota a ceny jsou dány především lokalitou, kde se nachází. Ceny se pohybují od 6€ (= 2 motorky+2 osoby+stan), to byl ten nejlevnější kemp s mizernými sociálkami, obvykle to bylo vždycky tak o 2€ více. Nejvíce jich bylo u pobřeží, kemp je tady obvykle tvořen z pozemku okolo nějakého většího baráku. V takových kempech bylo méně lidí a prostředí na mě působilo jako více „rodinné“. Vždy nám byl přidělen vlastní sektor pro stavbu stanu a parkování motorek– území, které bylo jen naše (tento systém se mi líbil). Sociální zařízení většinou žádný luxus (dalo by se říct, že to bylo někdy horší než u nás). V lepším případě byla sprcha k dispozici již v ceně, jinde se kupoval žeton asi na 5min. sprchování za 1€. Záchody turecké (jen díra v zemi), někde i klasické (ale bez prkýnek). Zavírací doby byly kolem 21-22h, my obvykle přijížděli kolem 20h. Jednou jsme přijeli do většího kempu v Blois před 22h, ale nikdo na recepci už nebyl. Přenocovali a ráno brzo jsme vypadli, než dojde recepční – takže grátis. Ale na to nelze vždy spoléhat, většinou správce bydlel u kempu nebo tam zamykala brána.

Jídlo – co se týká stravování v restauracích, s tím praxi nemáme. Snad jsem někde zahlédl ceduli „Menu 12€“ či „28€“. Podle toho lze soudit, že tam v tomto budou na naše poměry hodně drazí... Říkaly jsme si, že bychom alespoň jednou zašli ochutnat jejich kuchyni i za ty prachy, ale když nevíte co si vlastně objednáváte....?!
Pár dnů jsme se stavovali z našich zásob co jsme přivezli z domu. Vozit zásoby jídla je však naprosto zbytečné, protože v supermarketech (Carrefour, Lidl, Leather Price...atd.), mají ceny u spousty zboží podobné jako u nás, u něčeho i nižší. Já jsem většinou kupoval sýry a rybí výrobky. Např.: velký sýr Camembert od 0.5€, rybí konzerva se zeleninou (ideální porce na oběd) od 0.7€, bageta asi 1m od 0.33€, pivo v plechovce (zemí Fr,Ge,Nl 0.5l) od 0.3€..., minerálka 2l od 0.4€… Stejně tak se dá za přijatelnou cenou koupit dobré víno.
Horší to bylo z chlebem, mají tam balený/trvanlivý a ten není moc dobrý! Koupil jsem nějaký „dražší“ černý, doufaje že bude lepší, ale to bylo spíš naopak – on to byl Německý... Nelepší je držet si stálou zásobu baget.
Když to shrnu, díky supermarketům jsme vždy chutně pojedli a popili, přitom za rozumnou cenou.

Bezpečnost – nikdo nás za celou dobu neokradl. Když jsme někam „nalehko“ jeli, věci (i kufry, brašny) jsme nechávali v kempu. Při nákupech, případně blízkých památek jsme nechávali na motorce položenou i přilbu, páteřák či rukavice. Při přesunech se zavazadly, při parkování věci zůstávaly na sedle pod pavučinou, tankáč na nádrži... Ve Versailess jsme parkovali na ulici, já zapomněl otevřený boční kufr a nic se neztratilo. Nebo Zdeněk v kemp v umývárně nechával bez dozoru nabíjet mobil, zůstal netknutý.
V Paříži se asi krade, protože tam motorky zamykají řetězy jako od lodní kotvy...
Snad jsme měli obavy nechat věci bez dozoru při kempování v Blois. Je to chudší oblast, plno kočovníků okolo města a v kempu pobíhala partička snědých hochů, kteří přelezli plot. Věřím, že to byli slušní mládenci a já mám jen předsudky... Ale jak jsem již napsal výše, abychom nemuseli platit vypadli jsme hned brzo a ráno a s těmito hochy už jsme dále neměli čest.

Dopravní info:

Silnice – mají většinou kvalitní povrch, pokud je někde nějaká deformace je na ni upozorněno značkou (ale řekl bych, že deformace tam = v ČR slušná silnice). Před zatáčkami, které by mohli být nebezpečné při průjezdu vyšší bývá obvykle rychlost snížena. Křižovatky jsou nejčastěji řešeny kruhovými objezdy, je jich tam opravdu nespočetně. Na některých jsou i semafory.

Dálnice – jsou taktéž velmi kvalitní. Francie je obrovská a pokud jste časově omezeni, je i přes poplatek (vychází zhruba 1Kč/km) výhodné ji k delším přesunům použít. Některé úseky jsou bez poplatků, ale na většině se vybírá mýtné. Obvykle zastavíte u automatu, tam stisknete tlačítko a dostanete lísteček, který předáváte při sjezdu a podle toho je vám účtováno mýtné. Jednou mi tento lísteček uletěl ze špatně zavřeného tankvaku – bez diskuze jsem musel platit celou trasu dálnice, tedy asi 10€ místo 2.5€!
Také jsme však platili mýtné přímo v automatu a to platební kartou (jiná možnost se nenabízela). Strčíte kartu, závora se otevře. Jednou jsme na jedno zaplacení projeli závoru dva vedle sebe. Snímají to tam kamery, tak si říkám, asi bylo jen otázkou štěstí, že na nějaký „Gendarmerie“ na svém rychlém BMW nechytil…

Řidiči – jsou vesměs klidní, slušní a velmi tolerantní. Pokud potřebujete předjíždět, v rámci možností se vám to snaží umožnit. Stejně tak při dezorientaci na křižovatkách na vás nervózně netroubí, i když třeba studujete mapu. Často jsme se na silnicích potřebovaly otočit – nebyl problém, vždy zastavili a umožnili nám to.
Na silnicích jsem se cítil mnohem bezpečněji než v našich podmínkách. Tím nechci říct, že by se tam paranoidně předpisy dodržovaly, např. max. rychlost. Jezdí se tam někde rychleji (v obcích se obvykle 50km/h dodržuje ), ale ne „agresivním“ způsobem. My jsme často jezdili po okreskách výrazně přes 100 km/h. V Paříži se příliš na předpisy nehraje, každý si jezdí tak nějak „po svém“, je potřeba si na tento styl zvyknout. Vypadá to jako chaos, ale žádnou nehodu jsme tam neviděli. Pozor na skútry, je jich tam plno a často vám připraví horké chvilky....
Pokud je někde kolona aut, klidně ji projeďte. Motorky tam takto často jezdí, řidiči aut jsou na to zvyklí. Myslím, že tam nehrozí, že třeba otevřou do cesty dveře (jak se mi několikrát stalo u nás!).

Policie – hlídky bývají nejčastěji na kruhových objezdech, řidiči se na jejich přítomnost upozorňují blikáním světel. Měření rychlosti jsem viděl jen ve městě. Jak jsem napsal, max. rychlost jsme mimo obce moc nedodržovaly, ale nikdy nás nikdo nestavěl , že by štěstí? Pokuty jsou tam prý velmi vysoké. Policajti sedlají BMW 1200, myslím že řidiči nemají moc šancí policii ujet jako u nás...
Jednou jsme se dostali do kontaktu s nějaký městským policajtem. Nabyli jsme dojmu, že tam police není od toho, aby řidiče buzerovali jako u nás, ale spíš pomůžou, poradí. Třeba nám u Muzea v Normandii poradil, kde je parkování pro moto zdarma.

Parkování motorek – v podstatě je možné všude, na chodníku či rohu nějaké ulice. U turisticky frekventovaných objektů jsou obvykle parkoviště vyhrazena pro motorky zdarma. Ale jsou i případy, kde moto platí, např. u St. Michel to bylo 1€.

Benzínky– síť stanic není tak hustá jako u nás, liší se podle hlavně lokalit. Nejlevnější palivo bylo vždy u supermarketů, kterým čerpací stanice patří (např. Carrefour) za asi 1.3€/N95. Za podobnou cenu lze natankovat u sítě „BP“, případně nějakých „noname“. Dražší – 1.4 a výše mají Shell, Esso či Total. Pravděpodobně nebývají otevřeny non stop - to je řešeno stojany, kde se platí speciálních kartou. Jinak pokud je obsluha přítomna, všude je možno platit kartou VISA či Maestro. U nových benzínek jsou některé automaty (mají velkou obrazovku) vyhrazeny pro platbu běžnou platební kartou, naše to však odmítalo. Sortiment u menších benzínek není tak pestrý jako u nás. Obvykle je to jen malá „budka“, ve které se realizují platby. U velkých stanic je to trochu podobné našim. Stavěli jsme u několika a byl tam docela problém sehnat olej do motorky, takže na to pozor.

Motorky/motorkáři - na rozdíl od našich poměrů, kde je to ještě pořád jakýsi „extrém“, je tam motorkaření plnohodnotně respektováno. Nepřipadlo mi, že by byla nějaká rivalita mezi automobilisty a motorkáři. Nejvíce na silnicích kralují naháče, dost jsou zastoupeny i velké cesťáky a velké skútry. Xjček tam jezdí mnoho, Diversionů 600 i 900, starších typů zejména 900.

PříspěvekNapsal: 01.11.2006-11:33
od Anonymous
Teda Francie mě nikdy moc nelákala, ale jak sem si tohle přečet..moc pěkně napsaný! :smt038

PříspěvekNapsal: 01.11.2006-14:22
od Faudy
Dykt se vam to kucka snazim do ty palice namlatit uz sest let. Ja se tam vzdycky pekne svezu, policajta nevidet, krasnej asfalt, levny bydleni, souhlasim se vsim do puntiku :D
Co jsem se trochu naucil franouzsky, tak nema problema.
Akorat na tom severu nejsou moc zatacky, to Alpy a jih je jiny kafe. Taky tam jezdej ostrejc a treba v Nice nebo Marseilles jsem se trochu i bal :?
A z Teplic na zacatek Francie je to asi 600 kilaku, mam to pomalu bliz nez Alpy :D

PříspěvekNapsal: 01.11.2006-18:48
od Peta
Zlatá Francie... , díky Zdeňkovi sem si při čtení zavspomínal jak sme se měly na dovolené a jak bylo v létě hezky, obvzláště při dnešním hnusném počasí. 8)
Po Francii se opravdu velice příjemně jezdí, určitě se tam jěště někdy vydám.

PříspěvekNapsal: 02.03.2007-15:13
od Faudy
Na webu je cestopis z my lonsky Francie.

http://hampster.webzdarma.cz/turistika/ ... nce06.html

PříspěvekNapsal: 02.03.2007-15:44
od OTIS
Na některých fotkách vidím známá místa, ale je tam spousta neznámých. Chtělo by to ještě udělat dovolenou čistě jen Normandii.
Článek si budu muset vytisknout třeba do vlaku, ty tvoje dlouhé romány nejsu schopen přečíst na jeden zátah.

PříspěvekNapsal: 07.04.2008-09:38
od JOE
[quote="OTIS"]Na některých fotkách vidím známá místa, ale je tam spousta neznámých. Chtělo by to ještě udělat dovolenou čistě jen Normandii.
Zdarec OTISI, tak naplánuj výlet po Francii, jel bych také.
Myslíš si, že by to zvládla i moje spolujezdkyně.Pořád žadoní abych ji vzal do Paříže. Myslíš si,že ve 2 na 1 sedle to jde zvládnout?

PříspěvekNapsal: 07.04.2008-10:03
od OTIS
Kdybych jel do Francie, tak bych chtěl čistě tu Normandii, resp. severní pobřeží. Do Paříže - to by bylo za už trest. Nemyslím přímo tu Paříž, ale tu cestu tam, protože se mi ta střední FR moc nelíbila :(
Určitě by to tvoja stará zvládla :wink:

Ale pokud sis nevšiml, plánuji Norsko (- pojeď taky!). Připouštím, že bych se tak max. na týden rád do Francie podíval, ale o něčem takovém bych začal uvažovat až po návratu z Norska.

PříspěvekNapsal: 07.04.2008-10:28
od JOE
Vím, že máte v plánu Norsko, ale nevím jestli bych to zvládl:roll:
Radši bych tu Francii, je to přeci jen o pár Km kratší.Pokud budeš o tom uvažovat, tak dej vědět.

PříspěvekNapsal: 07.04.2008-11:25
od OTIS
Ty bys jel a váháš protože nevíš jestli bys to zvládl? Není to škoda jen kvůli falešným předsudkům zahodit takovou (možná i neopakovatelnou) příležitost!?
Z vlastní zkušenosti vím, že bývá někdy docela složité najít spolehlivou a tolerantní partu na takovou cestu a trvalo mi to hodně dlouho :wink:

PříspěvekNapsal: 07.04.2008-12:21
od JOE
Nebojím se kluků do party, spíš to pro mě bude první taková štreka a nevím co řekne tělo, chybí zvyk delšího sedění v sedle.
A taky bych s sebou nebral drahou, to bych musel doma ji na to připravit :roll:

PříspěvekNapsal: 07.04.2008-12:46
od OTIS
Vždycky je něco poprvé... Když si vždy najdeš pro sebe nějakou uspokojivou "výmluvu" proč to nepodniknout, tak se nikde nepodíváš.
V tomto případě je to "poprvé" samozřejmě lepší udělat bez baby 8)

Lísky na trajekt kupujem nejspíš v průběhu dubna, máš ještě něco času popřemýšlet :wink:

Re: FRANCIE 2006

PříspěvekNapsal: 12.05.2014-16:21
od OTIS
Kdo ještě nemá jasno v letošní dovolené, tak mám tip - letos bude 70. let od vylodění v Normandii. Oslavy by měly probíhat od 5.6-21.8.
Kdyby to šlo, hned bych tam jel... :wink:

Re: FRANCIE 2006

PříspěvekNapsal: 13.05.2014-12:33
od jirka4137
Do Francie jsem se chystal od revoluce a dost se na to těšil. Vždycky jsem ale skončil pár kiláků před jejich čárou u kámoše. Prostě ty kecy o tom jak je tam draho a nemají rádi lidi z východu mě vždycky odrazovaly. Dík že jsi to tímto článkem zbořil. Letos máme v plánu Rakouské Alpy tak snad některý rok poté navštívím i Francii.

Re: FRANCIE 2006

PříspěvekNapsal: 13.05.2014-13:05
od Bartus
Je to dneska blbost hovořit, že je někde draho tuplem ve Francii, jako by u nás bylo levno :D . Každý mi vykládal, jak je třeba Korsika drahá a já tam nakupoval levněji než u nás. Pokud budeš poslouchat předsudky a povídačky, nikde se nepodíváš. :smt006

Re: FRANCIE 2006

PříspěvekNapsal: 15.05.2014-10:36
od Radimathor
Když mě někdo veme jako batůžek tak bych tu francii jel :lol:

Re: FRANCIE 2006

PříspěvekNapsal: 16.05.2014-20:28
od jirka4137
Včera mě vylili od STK kvůli přední parkovačce a že mám zadní gumu místo 140-70 140-80. Tak musím koupit ještě jednu. Doufám že po tom co do toho ještě vrazím vyjedu letos asponˇ na Vranov. :cry:

Re: FRANCIE 2006

PříspěvekNapsal: 17.05.2014-16:27
od OTIS
jirka4137 píše:Do Francie jsem se chystal od revoluce a dost se na to těšil. Vždycky jsem ale skončil pár kiláků před jejich čárou u kámoše. Prostě ty kecy o tom jak je tam draho a nemají rádi lidi z východu mě vždycky odrazovaly. Dík že jsi to tímto článkem zbořil. Letos máme v plánu Rakouské Alpy tak snad některý rok poté navštívím i Francii.


Ono je to poněkud zapadlé, ale článků nejen z cest tady máme více: newspage.php?f=58

Pokud někdo ze svých cest nějaké povídaní sepíšete, klidně to tam můžete přidat 8)