Recenze Yamahy XJ 550 Seca

Recenze Yamahy XJ 550 Seca

Příspěvekod jawarmaniak » 03.11.2012-15:12

Recenze je volným překladem článku z časopisu Motorcycle Classics, který najdete v elektronické podobě na adrese uvedené na konci článku.

Je-li znakem dobrého designu životnost, musí být motocykly série XJ považovány za jedny z nejlepších. Během celé výroby mezi léty 1980 až 2004 zůstala koncepce pohonné jednotky zachována. Jednalo se o vzduchem chlazený motor s osmi ventilovým DOHC rozvodem, poháněným čtyřmi vkládanými ozubenými koly. Motocykly XJ byly prodávány po celém světě v objemových třídách 400, 500, 550, 600, 650, 750 a 900ccm.

Výroba byla zahájena v roce 1980 modelem XJ 650. XJ 550 se k ní přidala o rok později. Nešlo však jen o zmenšení 650tky. Na Yamaze XJ550 Seca bylo v podstatě vše nově přepracované.

7006 6982 7009 7011 6986 6987 6985 6988 6989

Na rozdíl od 650, která používá k pohonu spojky a alternátoru soukolí primárního převodu Seca 550 disponovala pomocným hřídelem, poháněným hydraulicky napínaným řetězem od klikového hřídele. 550tka také disponovala šestistupňovou převodovkou s bubnovým řazením, na rozdíl od skládané 5ti stupňové převodovky s postupným řazením u XJ 650. Také převod na zadní kolo řetězem byl u 550 mnohem sportovnější, než kardan u 650. Rám byl klasické konstrukce s kyvnou vidlicí a dvěma pružícími jednotkami s nastavitelnou tuhostí. Kola byla vyrobena z lehkých slitin. Vzadu opatřených jednoklíčovou bubnovou brzdou, vpředu se montovaly nejdříve jednoduché, později dvojté kotoučové brzdy s pevným diskem a plovoucím třmenem. Také konvenční byla nestavitelná přední vidlice s dvěma olejovými tlumiči.

6992 6991 6990 6993 7012 6995 6996

Hlava válců představovala nové pojetí způsobu plnění. Tato koncepce byla označována jako YICS - Yamaha induction control system. Podstata spočívala v tom, že krom sacích kanálů pro jednotlivé válce existoval v hlavě ještě jeden kanál, procházející kolem všech válců. Každý válec je tak napájen ze dvou směrů. Docházelo tak k lepšímu víření směsi. Směs byla tak homogennější a docházelo k lepšímu spalování. Dle Yamahy klesla spotřeba paliva asi o 10%.

Yamaha XJ550 Seca byla také velice dobře vybavená. Měla funkce, které byste očekávali pouze u větších a dražších motocyklů. A to automatické vypínání blinkrů, elektrické blokování spojky na neutrálu, bránící motocyklu rozjet se s vyklopeným bočním stojánkem. Speciální jednotka vypnula motor, pokud se zařadil první rychlostní stupeň. V dnešní době je to běžná výbava, ale v době svého vzniku rozhodně běžná nebyla! K další výbavě patřila nastavitelná přední brzda a kontrolka hlídající nízkou hladinu oleje v motoru. Účelem bylo varovat majitele, aby doplnil olej a předešel tak riziku, že olej v motoru ztratí tlak.

Seca 550 měla velmi dobré dynamické vlastnosti a konkurovala silnějším strojům. Silniční testy ukázaly, že Seca dosáhne 400m (čtvrt míle) pod 13 sekund a nejvyšší rychlosti 177 km/h (110 mph). Jen pro srovnání – podobných výsledků bylo dosaženo 10 let před Secou jen na superbiku o objemu 900ccm. Nárůst výkonu byl poměrně pozvolný, prudce se zvyšoval až nad hodnotou 6000 ot/min a maxima dosahoval při 10 000. Z toho plyne, že motor měl rád otáčky, ale byl relativně poslušný i v běžném provozu.

Na silnici byla Seca 550 velice poslušná a dobře se řídila. Pohodlný posez zaručovalo široké sedlo. Dobré osvětlení, velká nádrž a velké kontrolky tak předurčovaly Secu k delším cestám. Cestovat na 550 ve dvou nebyl problém, nicméně pérování a podvozku byla příjemnější jízda sólo. Řazení bylo spíše sportovnějšího zaměření, nicméně kola nedovolovala příliš razantní jízdu. Relativně úzké pneumatiky trakčně na podvozek a motor nestačily.

I když byla XJ 550 výkonná a mnohdy překonávala i silnější konkurenty, na silnicích se příliš neprosadila. Na vině tomu byla hlavně Kawasaki GPZ550 a Honda VF500F.

Ale kouzlo Yamahy XJ550 Seca spočívá hlavně v jejich příjemných jízdních vlastnostech, velkému výkonu a kvalitní konstrukci. Časopis Cycle World v dubnu 1981 napsal, " ...Na silniční test motocyklu se čekalo dlouho. Vždy se objevil někdo, kdo si chtěl motocykl vyzkoušet." Časopis Rider pak píše ve své zprávě z května 1981: "Seca 550 je vzrušující motocykl. Není třeba psát fráze stylu "neboť je to jen 550" nebo "kvůli velikosti motocyklu." Jezdí skvěle, brzdí dobře, kvalita zpracování je senzační a je snadné ji každodenně používat. " Tehdy to byl dobrý motocykl a zůstává dobrým motocyklem i dnes.

http://www.motorcycleclassics.com/classic-japanese-motorcycles/yamaha-xj550-seca-zmmz12mjzbea.aspx
http://jawarmaniak.wz.cz/
Puch 200 (1937), ČZ 150C (1951), Zündapp Combimot KM48 (1954), J-ČZ 150/352 Půlbuben (1954), J-ČZ 250/353.01 Půlbuben (1955), J-ČZ 350/354.03 (1956), J-ČZ 125/355.00 (1956), J-ČZ 175/356.00 (1958), Manet S100/01 (1959), Manet S100/01/A (1959), Jawa 50/555 (1960), ČZ 175/450.01 Standard (1960), Čezeta 175/502.02/01 (1962), ČZ 175/477.01 Posilube (1969), Jawa 50/23A Mustang (1980), Yamaha XJ550 Seca (1981), Jawa 50/23 Mustang (1982), Velorex 560, PAV, návěsný vozík ČZ
jawarmaniak
 
Příspěvky: 51
Images: 0
Registrován: 14.10.2012-18:04
Kraj: Jihomoravský
Typ XJ: 550 Seca
Rok výroby XJ: 1981

Zpět na Rezence

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron